Handle på apple.no eller et Eplehus av sitt slag? Tanker?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Handle på apple.no eller et Eplehus av sitt slag? Tanker?

Innleggav Jimster » fre 26.01.2007 7:22

Heisann.

Jeg vet det er andre tråder som omhandler dette her, men jeg velger likevel og legge frem dette på min måte siden dette er områder der erfaringene oppdateres og meninger skiftes fortløpende.

Jeg er på nippet til å handle MacBook (to faktisk).
Jeg bor i Bodø, og det er dessverre lite med eplehus her.
Er det slik at Eplehuset og alle butikkene som forhandler mac egentlig forhandler for Apple Store? Syntes nettbutikken til Eplehuset var temmelig lik apple.no.

Hvis disse forhandlerne tar imot reklamasjonssaker for produkter kjøpt på apple store, så har man jo får fordeler ved å handle i disse butikkene kontra apple.no.

- Den ene fordelen, og kanskje den viktigste er jo at man får en selger å forholde seg til (fysksk plass å banke på døra if need be). Sikkert kjekt å ha ved reklamasjoner og slikt.

- Den andre fordelen må jo være å støtte opp rundt butikkene, i håp om at det blir flere, og spre Mac til folket (litt patriotisk, men greit nok).

Men jeg ser en stor fordel med å bestille på en norsk nettbutikk, feks Eplehusets webshop:

Kjøpsloven sier noe sånt som at alle butikker er pliktig så sende ved et angrerettskjema. Dette gjelder 14 dagers angrerett, og har dem glemt å sende med skjemaet, så er denne retten 3 mnd.

Eller gjør dem noe for å sno seg unna denne paragrafen og andre norske regler for å få folk til å handle care protection plan?

Kort og godt...apple.no eller en butikk? Hva er deres mening?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav H-town » fre 26.01.2007 8:50

Jeg har stort sett besilt fra apple.no. Det gidder jeg ikke igjen pga ventetid, det er UTROLIG kjipt å vente! kjøpslover er vell det samme uansett hvor du handler, bortsett fra at du har noen ekstra fordeler med å handle på nett, dette med retur osv, men du handler vell ikke for å returnere ? Går det noe galt er det apple som har laget produktet, uansett om de har solgt det, eller det er expert.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Kåring » fre 26.01.2007 9:18

Bor også i Bodø, valgte å bestille macbooken og imacen på eplehuset itillfelle problemer med maskin osv.

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav Jimster » fre 26.01.2007 9:24

For eksempel....Jeg ser jo for meg at om jeg skulle få tilsendt to maskiner med pixelfeil, så kan jeg sende dem inn på angreretten for så å å bestille nye.

Er den generelle erfaringen at det går mye kjappere å få maskinene levert fra Eplehuset enn fra Apple Store?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Øysteinh » fre 26.01.2007 9:30

Ang. leveringstid må Eplehuset forholde seg til Apple, på samme måte som du gjør. De bestiller også fra Apple, men får prioritet hvis det er snakk om større ordre.

Min råd; Kjøp fra Eplehuset. Utrolig greit å forholde seg til en butikk, noe som kom godt med da jeg byttet Logicboard, Skjerm, Magsafeadapter osv.

Edit: Unødvendig sitering.

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

apple store på nett kontra butikk som eplehuset, officeline

Innleggav magnetotre » fre 26.01.2007 9:53

hei,

man skal være klar over at ved kjøp igjennom applestore får du kun den garanti som apple internasjonalt tilbyr. Altså følger Applestore ikke den norske kjøpsloven. Vil du ha 2 års garanti som privat forbruker må du gå til norsk forhandler. Apple ligger i en strid med norske myndigheter på dette punkt og det er utrolig at de prøver å vri seg unna norsk kjøpslov
medlem i 209 måneder
 

Eplehuset

Innleggav Jaroma » fre 26.01.2007 9:59

For å unngå evt forviklinger ift. Apples noe feilslåtte tolkning av Kjøpsloven, vil jeg definitivt anbefale å kjøpe fra Eplehuset.
medlem i 221 måneder
 

Innleggav endorphine » fre 26.01.2007 16:28

Et annet alternativ er å handle fra Camerahuset Holst på Fauske.
Bor selv på Rognan og har handla en del der.
De har samme priser som Humac´s nettbutikk.

Du kan kontakte dem pr. tlf: 756 45 600. Spør etter Per Mosti, er han som har mest greie på Mac av de som jobber i den butikken.

Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav segrov » fre 26.01.2007 16:39

Er det Expert i bodø? De forhandler mac, men sjekk ut om de driver support. De har i alle fall et profft forhold til reklamasjon.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Polymorph » fre 26.01.2007 16:54

Jeg bestiller fra Apple Store, for da får jeg gratis skriver på kjøpet.

Må legge ut på forhånd, for så å sende inn et skjema, og får igjen pengene om en måned eller to, men det er penger spart, og en printer kan komme in handy :)

Men har du printer fra før er det jo ikke noe problem.

Også mulig printertilbudet kun gjelder studentkjøp. Der er jeg litt usikker på.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]