Garanti / Eplehuset

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav Gaijin » man 05.02.2007 14:17

Selvfølgelig er det opp til trådstarter å bestemme hva han vil gjøre. Men jeg ville prøve å eliminere muligheten for at det er en software feil før jeg krever maskinen reparert pga hardware feil.
Software feil dekkes nemlig IKKE av garantier og reklamasjonsretten, og hvis trådstarter leverer inn en maskin med software feil, må han selv stå for regningen.

Håper trådstarter prøver en "arkiver og innstaller" innstallasjon og forteller oss hvordan det artet seg.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav PederB » man 05.02.2007 14:39

Åsmund skrev:Det er en vanlig missforståelse at reklamasjon bare dekker feil som var der da produktet ble kjøpt – noe produsentene gjerne liker at vi skal tro. Når reklamasjonsretten er på 5 år, betyr det at produktet skal VARE i 5 år, forutsatt normal bruk og at du ikke har utsatt den for skade selv. Tåler produktet ikke normal bruk i perioden, har du rett på feilretting/ny vare selv om feilen ikke var der da du kjøpte produktet. :)

http://mac1.no/forbruker


En sannhet med modifikasjoner.
Så fremt at varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er reklamasjonstiden 5 år. Du kan reklamere på produksjonsfeil som gjør at produktet ikke holder 5 år. Dette gjelder selvsagt ikke slitedeler. Ellers ville jo f.eks bilhold etc være meget lukrativt i Norge. F.eks harddisk ser jeg på som en slitedel - jeg hadde aldri turt håpe på å få ny disk etter 4 år.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav EinarJ » man 05.02.2007 14:47

therock skrev:Er det en harddiskfeil (hardware), ville maskinen ikke ha kommet så langt som til Starter Mac OS X-skjermen. På det stadiet har maskinen lastet inn alle kernel extenstions og startupitems, og en ødelagt harddisk ville ikke klart det. Ødelagte harddisker medfører at man ser en mappe med et blinkende spørsmålstegn etter POST-testen er gjennomført.


Ikke... nødvendigvis.... Tro meg, en død disk kan få deg faktisk helt inn til Skrivebordet, med Kråkehyl-of-death, jeg hadde et tilfelle hvor maskina kom "hit men ikke lengre", dvs Desktop, så jeg gjorde hva jeg kunne av forsøk på å få kopiert ut ting, noe som ikke akkurat var kjempevellykket, men med litt tapping på disken, og kreative positurer, fikk jeg da ut NOE data, en disk er ikke binært død/ikke-død, det finnes mange stadier imellom.

PederB skrev:F.eks harddisk ser jeg på som en slitedel - jeg hadde aldri turt håpe på å få ny disk etter 4 år.


En Harddisk skal IKKE forventes å være slitedel, et batteri skal, det er forventet levetid det her er snakk om, og da hjelper det ikke at disken har en svakhet eller noe, de fleste disker lever vesentlig lengre enn 2 år.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Innleggav kolby » man 05.02.2007 14:50

Det med harddisker har lenge vært en diskusjon. F.eks. det om det skal behandles som en slitedel ved solgt separat, men behandles som en del av maskinen ved salg av maskin.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav Helge Hafstad » man 05.02.2007 14:50

Det første man bør prøve ved slike feil er om maskinen starter opp fra et annet system. Det kan være installasjons-CDene som fulgte med maskinen, en original Mac OS X-CD eller en reparasjons-CD med DiskWarrior e.l. Har man en ekstern disk så kan det være lurt å ha et system for oppstart installert på denne, også for vedlikeholdssituasjoner.

Starter maskinen fra CD-en så kan i alle fall feilen isoleres ned til mest sannsynlig en softwarefeil og kanskje en hardwarefeil når det gjelder disk. Det siste er mindre sannsynlig dersom man ikke hører klikkelyder e.l. fra disken.

Hvis maskinen skal meldes inn for feil til Apple så må uansett softwarefeil elimineres først. Man må derfor enten være villig til å bruke tid på dette selv eller ta risiko på å betale forhandleren for det samme.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Åsmund » man 05.02.2007 14:59

PederB skrev:En sannhet med modifikasjoner.
Så fremt at varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er reklamasjonstiden 5 år. Du kan reklamere på produksjonsfeil som gjør at produktet ikke holder 5 år. Dette gjelder selvsagt ikke slitedeler. Ellers ville jo f.eks bilhold etc være meget lukrativt i Norge. F.eks harddisk ser jeg på som en slitedel - jeg hadde aldri turt håpe på å få ny disk etter 4 år.


Med "når reklamasjonsretten er 5 år" mener jeg de tilfellene hvor den er 5 år, bytt ut med 2 hvis ønskelig, gjelder begge tilfellene. Det er en missforståelse at reklamasjonsretten kun gjelder produksjonsfeil. Det trenger ikke være en produksjonsfeil, det holder at noe ikke er bra nok laget. Slitedeler er selvsagt noe for seg. Harddisk mener jeg ikke er slitedel før den har vært brukt mange år. Kjenner en som fikk ny harddisk fra Apple 4 og et halvt år etter at den var kjøpt - det ble dekket gratis med reklamasjonsretten. :)

Jeg er enig med zpeidar når det gjelder harddisker og vurdering av om det er en slitedel og forventet levetid.
Sist endret av Åsmund den man 05.02.2007 15:02, endret 1 gang

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav therock » man 05.02.2007 15:00

Zpeidar skrev:Ikke... nødvendigvis.... Tro meg, en død disk kan få deg faktisk helt inn til Skrivebordet.


Er disken død (som i fysisk ikke i stand til å spinne eller motta strøm) så kommer du ikke til skrivebordet. Men jeg er enig at en disk har forskjellig stadier av sunnhet, og at jeg kanskje var litt vel bombastisk i mitt forrige innlegg :)
medlem i 248 måneder
 

Ok

Innleggav marillionmac » man 05.02.2007 15:02

Nå sitter jeg med maskinen her på jobb, og samtlige operativ CD´er ligger hjemme, så jeg skal prøve å innstallere på nytt i kveld.

Nå skal det sies at det er min far som bruker maskinen til daglig, og han legger ikke inn et eneste program på maskinen. Bruker den kun til å surfe + mail og til nød word.
Så det har i hvertfall ikke blitt innstallert noe tull på den.

Den har jobbet tregt i den siste tiden, og jeg gjennomførte en programvareoppdatering i går. Det var bl. annet en oppgradering av operativsystemet i fra programvareoppdateringen.

Det var etter denne omstarten at maskinen ikke kommer i gang.

Jeg prøver CD platene i kveld og legger inn alt på nytt, og tar den evt. til eplehuset hvis det ikke fungerer.

Det skal også siess at maskinen hans er usedvanelig stille nå. Må legge øret tett intill for å høre at den faktisk lever. Mener den lagde mere lyd før under oppstart.

Skal si i fra her hvordan det går.

:-)

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

fungerer

Innleggav marillionmac » man 05.02.2007 23:19

Da fungerer det.
Jeg har innstallert på nytt i fra CD platene.

Men nå har jeg et nytt problem.

Er trådløs på nett, med god forbindelse (surfer med den aktuelle maskinen nå), men får ikke oppgradert noen programmer.
Får feilmelding som sier:

Ingen av de markerte oppdateringene kunne innstalleres.
Det har oppstått en nettverksfeil: tidsavbrudd (-1001).

Hva betyr dette? maskinen surfer raskt nå, så det er merkelig med denne meldingen:

Bilde

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Innleggav Gaijin » tir 06.02.2007 0:02

Ser ut som noe skjedde som kuttet internett forbindelsen ditt et øyeblikk. Dermed kunne den ikke fullføre. Prøv igjen, og se om det går bedre.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]