Åsmund skrev:Det er en vanlig missforståelse at reklamasjon bare dekker feil som var der da produktet ble kjøpt – noe produsentene gjerne liker at vi skal tro. Når reklamasjonsretten er på 5 år, betyr det at produktet skal VARE i 5 år, forutsatt normal bruk og at du ikke har utsatt den for skade selv. Tåler produktet ikke normal bruk i perioden, har du rett på feilretting/ny vare selv om feilen ikke var der da du kjøpte produktet.
http://mac1.no/forbruker
therock skrev:Er det en harddiskfeil (hardware), ville maskinen ikke ha kommet så langt som til Starter Mac OS X-skjermen. På det stadiet har maskinen lastet inn alle kernel extenstions og startupitems, og en ødelagt harddisk ville ikke klart det. Ødelagte harddisker medfører at man ser en mappe med et blinkende spørsmålstegn etter POST-testen er gjennomført.
PederB skrev:F.eks harddisk ser jeg på som en slitedel - jeg hadde aldri turt håpe på å få ny disk etter 4 år.
PederB skrev:En sannhet med modifikasjoner.
Så fremt at varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er reklamasjonstiden 5 år. Du kan reklamere på produksjonsfeil som gjør at produktet ikke holder 5 år. Dette gjelder selvsagt ikke slitedeler. Ellers ville jo f.eks bilhold etc være meget lukrativt i Norge. F.eks harddisk ser jeg på som en slitedel - jeg hadde aldri turt håpe på å få ny disk etter 4 år.
Zpeidar skrev:Ikke... nødvendigvis.... Tro meg, en død disk kan få deg faktisk helt inn til Skrivebordet.
Returner til Garanti og service
Registrerte brukere: Google [Bot]