Batteri på Macbook dødt, vil det koste meg noe?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Batteri på Macbook dødt, vil det koste meg noe?

Innleggav Pac Mac » ons 14.02.2007 10:27

Hei,

Handlet i oktober en Macbook med 1.83GHz ICD, 1GB ram og 60Gb HD. Da jeg skulle starte den opp her forleden dag slo maskinen seg på som vanlig, men la straks merke til at ladelampen lyste grønt som om den skulle være ferdigladet. Tittet så opp på batteri-ikonet øverst til høyre og der var det plutselig en x inne i selve ikonet. Trykket på ikonet og leste av fanen "Ingen batterier tilgjengelig". Tenkte kanskje noen drev gjøn, så tittet under, men batteriet var der:(

Så det jeg da lurer på er hva jeg gjør nå for å få byttet ut dette batteriet med ett nytt, uten at det koster meg noe? Maskinen er naturligvis blitt pent behandlet, og har heller ikke blitt brukt mer enn 5-10 timer per uke.
Sitter og lurer på om jeg skal ta en telefon til Apple Support, men hvis det er slik at det koster meg fra 350,- og oppover for samtalen er det lite fristende for en student...
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Dj hamy » ons 14.02.2007 10:48

vist du har kjøpt den på http://www.apple.no ring support tlf nr 815 00 158 og du får et nytt :-)
evt har du kjøpt den på eplehuset og få ett nytt eller der du kjøpte den, det samme skjedde med meg og jeg fikk nytt :-)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Pac Mac » ons 14.02.2007 10:51

Ja så dette koster meg ingenting, rent bortsett fra et par tellerskritt? Supert! Da skal jeg ringe og høre nå:)
medlem i 206 måneder
 

Innleggav jølle » ons 14.02.2007 11:01

Bare pass på at apple kundeservice er ENORMT trege. Og hvis du ringer fra mobiltelefon koster dette deg over 4 kroner minuttet. Etter min erfaring kommer samtalen til å ta over 20 minutter, hvor 2 minutter av dette er du som forklarer ditt problem, og 18 minutter er apples konsulent som taster på datamaskinen. Etter kjøpsloven skal hjelp til reklamasjon: "kunne skje uten ekstra kostnad for forbruker". Så mitt tips er at med en gang det virker som om det vil ta lang tid må du kreve å bli ringt opp igjen. De kommer til å nekte først. Men hvis du står på ditt og henviser til nevnte lov vil de gjøre det til slutt.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Pac Mac » man 19.02.2007 12:44

Da var det på tide med en liten oppdatering her.

Ringte aplesupport i forrige uke, og jølle, det tok tid! Samtalen tok 23 minutter og 33sek. Synes det er i overkant når jeg kun ga dem et par linjer med informasjon, resten av tiden vekslet det mellom tasting på tastatur, unnskyldninger om at systemet var tregt mm. Men fikk da ordnet det til slutt. Supportkaren skulle så trekke rundt 750,- fra kontoen min, som selvfølgelig ikke hadde dekning, så da måtte jeg få overført cash til den nevnte konto.

Så i dag ringte jeg opp igjen, og kom i snakk med en trivelig tjej. Samtalen tok ikke mer enn 3min og 47sek, en klar forbedring! Så nå er forhåpentligvis nytt batteri på vei i posten:)
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Siggii » man 19.02.2007 12:52

Apples telefonsupport er gratis fra hjemmetelefon, men mobil koster det rundt en krone minuttet :-D

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Pac Mac » man 19.02.2007 13:10

Siggii skrev:Apples telefonsupport er gratis fra hjemmetelefon, men mobil koster det rundt en krone minuttet :-D


Er student, så hjemmetelefon har jeg ikke. Vil tro at hovedtyngden av de som handler MB er studenter, så synes det er litt leit at det skal koste slik. Men hvis prisen reflekterer de faktiske merkostnadene for apple ved mobilinnringing skjønner jeg det.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Dj hamy » man 19.02.2007 19:12

og enda ett nytt batteri i dag! nå trener jeg bare en feil til så blir det ny maskin på meg og nå er jeg LEI!

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Pac Mac » ons 21.02.2007 15:22

Da fikk jeg nettop det nye batteriet på døren, raskt levert :-D

Har lest de svenske instruksjonene som lå i pakken vedrørende tilbakesending av mitt defekte batteri, hvor det står at jeg skal ringe UPS og avtale overlevering av pakken inneholdende det gamle batteriet. Er det ikke mulig å bare levere pakken til posten, så tar de seg av det? Eller må jeg ringe UPS Norge?
medlem i 206 måneder
 

Innleggav MacCloud » ons 21.02.2007 15:31

Hvis det står at du skal ringe UPS gjør du seff det !

UPS og Posten er to forskjellige firmaer..

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav jølle » fre 23.02.2007 17:17

Siggii skrev:Apples telefonsupport er gratis fra hjemmetelefon, men mobil koster det rundt en krone minuttet :-D


Apple support er ABSOLUTT IKKE gratis å ringe. Hvis du er innenfor 90 dagers garantien eller blitt lurt til å betale Apple Care kanskje ja. Å ringe fra hustelefon koster lokaltakst som er greit, men i og med at mange ikke lenger har hustelefon, som f.eks studenter, har Apple ikke annet alternativ en telefon. Og dette koster mellom 4-5 kroner minuttet fra mobil. Greit nok at det er mobilselskapet som her melker kua for alt den er verdt, men jeg synes det er forkastelig at Apple ikke har en alternativ måte å kontakte de på når det handler om reklamasjon. Hva med en enkel mail-adresse? At de lager batterier og ladere som er elendige, skal ikke gå ut over forbrukeren.

EDIT: legger med link til tråden etter min opplevelse med support
http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=44140&highlight=
medlem i 215 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]