Macbook`n styrtet

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Macbook`n styrtet

Innleggav iVidar » tir 20.02.2007 14:09

Hei!

jeg har en macbook som jeg kjøpte i oktober.for noen dager siden begynte den plutselig å gå saktere og saktere.og tilslutt så klarte den bare åpne små programmer.da den er slått av og man skrur den på så bruker den veldig lang tid for å komme til startsiden.er det prosessoren som er gått i stykker?er dette noe jeg kan få dekket av 1års garantien?

håper på svar...
medlem i 211 måneder
 

Innleggav svendheim » tir 20.02.2007 14:22

Du har ikke prøvd å installere OSX på nytt? Tenker det ordner biffen.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav iVidar » tor 22.02.2007 11:36

nå har jeg vært borte et døgn.å da jeg kom hjem og startet macbook`n så kom jeg ikke frem til startsiden engang.bare svart side med masse feilkoder.har prøvd med cd`n for å formatere den,men maskinen ga ikke noe respons.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav iVidar » tor 22.02.2007 11:56

jeg klarte å åpne den i sikkermodus nå.men selv om jeg har satt inn install cd`n så kommer det ikke frem noenting.får ikke åpnet cd`n.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav steinmb » tor 22.02.2007 11:58

Ville ikke ha brukt så mye tid på å prøve å rep. da det høres ut som en garantisak. Fikk du startet maskinen på CD-plata forresten?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Ogga » tor 22.02.2007 12:00

Hold tasten "C" inne når du starter maskinen med osx DVD'en inne.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav qwerty » tor 22.02.2007 12:10

Jeg ville forsøkt å ta backup, siden den kan virke som om det er harddisken som går fløyten.

Etter det kan du kjøre Hardware-testen, som du antakelig fikk med maskinen.

Etter alt å dømme må den inn på rep.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav iVidar » man 26.02.2007 18:58

jeg får ikke tatt noe backup for det er ikke mulig å åpne noen mapper.ringte apple og de anbefalte at jeg skaffet meg apple protection plan før jeg sendte den på rep.men bør jeg gjøre det eller tror dere at 1års garantien vil dekke det meste?noen som vet?

håper på svar:)
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 26.02.2007 19:03

Garantien er en god venn. Den skal kunne fikse dette for deg.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Mr Mac » man 26.02.2007 19:23

Dersom du er innenfor garantiperioden så trenger du ikke AppleCare ProtectionPlan (ACPP). Da er garantien det du trenger. ACPP er ikke noe mer en den vanlige garantien, bortsett fra at den varer i 2 år ekstra.

Men når maskinen er på service, så pleier man å få 10% rabatt hvis man kjøper ACPP. Ihvertfall dersom du leverer makskinen på Humac.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav qwerty » man 26.02.2007 23:25

Garanti:
Har dette med Protection Plan og garanti noe for seg her i Norge? Kjøpsloven fikser jo biffen her på berget? Den åpner jo for reklamasjon dersom varen er yngre enn 5 år, ihvertfall 2?

Hvis du lurer på ting angående dette, finner du mye med et søk her i forumet.

Backup:
Hvis du har tilgang til en annen mac, kan du prøve å berge dataene dine ved å starte macbooken din i "Target mode". Da slår du den av, kobler den til den andre maskinen (som er på) via FireWire, starter macbooken mens du holder nede T på den. Er du heldig, dukker harddisken opp som et ekstern harddisk-symbol på den andre maskinen, og du kan berge det du vil av data. Går ikke dette, lukter det seriøst HD-krasj.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Mr Mac » tir 27.02.2007 15:42

Nei, du kan vel si at du ikke trenger ACPP, men dersom du har den stiller Apple mange færre spørsmål, og gjør i det hele tatt livet ditt enklere å leve. Jeg kjøpte det bare for å slippe å krangle.

Er det noe galt nå, så vifter jeg bare med ACPP, også er alt i orden... :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Gaijin » tir 27.02.2007 15:48

ACPP kan kjøpes i ettertid, så lenge den er innenfor garantiperioden, ikke sant?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]