HUMAC Vika=dårlig support. Eplehuset=god support.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

HUMAC Vika=dårlig support. Eplehuset=god support.

Innleggav eskil » ons 28.02.2007 19:43

Tenkte jeg skulle skrive dette til informasjon for andre som trenger Apple Support. Gå til Eplehuset i Operapassasjen. De er greie, hyggelige og hjelper deg når du trenger det. Dessuten holder de seg på samme priser som Apple Store så man kan like gjerne handle i butikken der som på nettet.

Min samboer kjøpte en MacBook i fjor vår. Den ble kjøpt på Apple Store på nettet. Hun har vært strålende fornøyd med maskinen hittil. For et par dager siden sluttet batteriet å lade og maskinen gjenkjente ikke batteriet.

Siden jeg står for familiens techno-support så henvendte hun seg til meg først for å få hjelp.

Enden på visa ble at vi fikk ringe Apple Support. Der fikk hun (og senere jeg) snakke med en imøtekommende tekniker som konstaterte at maskinen var under garanti og at batteriet måtte byttes. De tilbød seg å sende batteriet men forslo at det kanskje kunne være raskere å stikke innom en et autorisert Apple Service senter og få byttet batteriet på dagen der. Det finnes flere slike sentre i Oslo.

Jeg fikk et Apple Care case number av teknikeren og tok med meg maskinen til Oslo sentrum i dag for å få byttet batteriet.

Siden teknikeren hadde foreslått HUMAC Oslo City så tenkte jeg at det sikkert var like greit å stikke innom HUMAC Vika for å få byttet batteriet. Der tok jeg feil.

Jeg følte meg behandlet slik som kunden til Ståle Krapyl på Hi-Fi Asylet. At jeg ikke hadde kjøpt maskinen i butikken var tydelig negativt.

Når jeg kom inn i butikken som forøvrig er fin, lyst og trivelig innredet så måtte jeg trekke kølapp. Det var fire ansatte i butikken (en på lageret) og tre kunder. Jeg trakk kølapp nr 61 og på veggen lyste 58.

Jan Eggum (ja han ja) sto og ventet på han som var inne på lageret. En annen kunde ble betjent av en imøtekommende selger. Jeg sto og ventet med kølapp i hånden en stund mens to andre ansatte sto og diskuterte et eller annet kult musikkprogram seg imellom. De ignorerte meg fullstendig. Til sist spurte en av disse to om jeg trengte noe hjelp.

Jeg sa som sant var at jeg trengte å få byttet et ødelagt batteri og at jeg hadde snakket med Apple Support, fått konstatert at batteriet var defekt og at Apple support hadde gitt meg beskjed om at jeg kunne stikke innom en butikk og få det byttet. Og at jeg hadde et Apple Care case number til ham.

Vedkommende spurte meg først om maskinen var kjøpt i butikken. Da jeg fortalte at den var kjøpt på Apple Store så kjølnet han. Han kunne ta i mot batteriet sa han, men det måtte sendes inn til deres serviceavdeling for at de skulle sjekke at batteriet var defekt.

Jeg argumenterte med at hva var hensikten med å komme innom butikken når jeg da måtte sende fra meg batteriet og vente på at de sjekket dette om igjen? Da kunne jeg jo like gjerne ha fått sendt et nytt batteri fra Apple Support. Dessuten var jo dette en kjent feil med disse batteriene til iBook.

Men jeg kom ingen vei med dette. Så jeg gikk fra butikken. Nå har jeg senere sett at HUMAC Oslo City er autorisert reparatør men HUMAC Vika ikke er listet som dette. Det forundrer meg at vedkommende hos HUMAC Vika ikke videresendte meg til Oslo City.

Jeg gikk innom Eplehuset i Operapassasjen for om mulig å høre om de
kanskje var villige til å bytte batteriet. Og jeg ble svært godt tatt i mot. Ingen kølapp og ingen venting. Blide og hyggelige konstaterte de at "Javisst! Et defekt batteri til iBook bytter vi her og nå i butikken. Bare snakk med servicefolka oppe i etasjen over". Batteriet ble byttet i løpet av minutter.

Både HUMAC og Eplehuset representerer jo Apples ansikt utad mot kunden når det kommer til service. Jeg ringte like godt Apple Support og fikk registrert min misnøye med den servicen HUMAC hadde gitt meg. Jeg vil anbefale andre å rapportere misnøye også dersom de får dårlig service fra en bedrift som skal være autorisert Apple Service senter.

Etter denne sure opplevelsen hos HUMAC så er det ingen tvil hos meg om hvem som skal få pengene mine når jeg senere i år skal kjøpe meg en ny Mac Pro. Jeg setter ikke mine ben i "hi-fi asylet" hos HUMAC i Vika heretter.

Eskil...
:-)
medlem i 235 måneder
 

Innleggav DarkDog » ons 28.02.2007 19:52

dette var en fin historie som bekrefter mitt syn på eplehuset i allefall. utrolig blide, hyggelige og behjelpelige.
Humac har jeg aaldri brukt fordi det er så dyrt der. Så hvordan servicen der er hvet jeg ikke. Men epplehuset er toppers..!!
medlem i 217 måneder
 

Innleggav dk » ons 28.02.2007 20:08

Har en lang historie selv. Tar ikke hele greia her, men den korte versjonen er ekstremt dårlig service hos officeline/humac vika, der et av de drøye sitatene fra servicepersonen var:

Jeg (etter å ha blitt forsøkt lurt): "Jeg vet hva jeg har krav på i følge FKL. Enten ordner vi det her nå, eller så tar vi den lange kronglete veien. Kan du svare meg på en ting? Hvorfor prøver du å lure meg?"

Dama bak disken: "Forbrukerkjøpsloven er altfor god for kundene, vi taper penger på å følge den".

Skulle ønske jeg hadde det på video.

Uansett. Ved å ta maskinen med til Eplehuset fikk jeg den behandlingen forbrukerne i Norge kan kreve. Har kjøpt en MBP til meg selv, og fått selskapet til å fase over til mac med Eplehuset som leverandør etter dette. Føler meg helt trygg på de folka der. Anbefales!
medlem i 215 måneder
 

Innleggav limbo » ons 28.02.2007 20:13

Jeg har opplevd det helt motsatte.

Jeg møtte en muggen person på Eplehuset, men Humac på Oslo City fikk jeg kjempe god hjelp.

Grunnen til at Eplehuset selger maskinene billigere enn Humac er at tilbehøret er mye dyrere enn det burde være.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav dk » ons 28.02.2007 20:18

Jeezes. Det var mange elementære skrivefeil i en liten post, fra en moderator.

Uansett. Har Humac Vika og Humac Oslo City noe med hverandre å gjøre bortsett fra felles franchise navn da? Kan i tilfelle forklare hvorfor det ikke kom noen henvisning fra Humac Vika, og hvorfor man opplever såpass forskjell i service.
medlem i 215 måneder
 

Innleggav 0lav » ons 28.02.2007 20:28

Jeg har bare vært på Eplehuset i Tr.heim. Den første gangen jeg var der var rett etter åpningstid, det var tre tydligvis veldig trøtte arbeidere der og jeg var den eneste kunden. Sto i to min og venta på at de skulle spørre om jeg trengte hjelp. Da dette ikke skjedde så spurte jeg selv om hjelp, og de brukte da ca. 5min på å finne ut om man kunne på 256mb på skjermkortet til den minste iMacen.

Men alle de andre gangene jeg har vært på Eplehuset så har de vært veldig flinke. :)
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Polymorph » ons 28.02.2007 20:59

Humac Drammen har betydelig bedre service enn det du opplevde på Vika.

Der er de veldig hyggelige og smilende.
Jeg hadde et defekt batteri på MBP-en min, og stakk innom Humac Drammen for å spørre om de kunne ta for seg batteribyttet, istedet for at jeg måtte få UPS kommende til meg, noe som ville krevd at jeg oppga kredittkortnummeret mitt, noe jeg kan straffes for med indragelse av kredittkort og en bot på 800kr, og muligens nektest videre kort hos banken.

Det forstod de seg på, og de bestilte et nytt batteri til meg. Jeg kunne bruke det defekte inntil videre (hadde bare 50min batteritid).

De kunne kanskje ha gitt meg et batteri fra butikken, men jeg tenkte jeg ikke ville stresse dem med inventar og slikt (siden det er en vare som telles opp og registreres sådan).

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Winston Smith » ons 28.02.2007 21:00

Gå rett til Humacs verksted i Sagveien på Grünerløkka, så slipper du å krangle med selgere som ikke har peiling på annet enn å nettopp selge. Der kommer du rett til folk som har peil på rett og galt med en mac. Alltid fått god service der!
medlem i 226 måneder
 

Innleggav segrov » ons 28.02.2007 21:03

Jeg liker Humac bedre en Eplehuset, men ventetiden på den Vika-sjappa er bare helt sinnsyk med venting tider. Selv om du bare skal betale, må du vente opp mot en halv-time på at butikken skal betjene 1-2 personer. Det gjør at jeg unngår Humac Vika når jeg skal handle, men jeg stikker innom og titter litt.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav longface » ons 28.02.2007 21:36

Alle Humac butikkene er autoriserte Apple Retail Sellers etter hva meg er bekjent, så grunnen til at du ikke ble videresendt til City var nok at de hadde kjørt samme policy der. Regner med at Humac vil gjøre en viss forskjell på deres egne kunder og kunder som kun handler på internett (som sikkert ikke gir dem noen profitt). Synes det er helt greit, jeg.

Eplehuset og Humac er derimot konkurrenter, selv om begge er Apple Retail Sellers. Eplehuset er billigst på selve maskinvaren og Humac er billigst på tilleggsutstyr (generelt sett). Sjekket totalprisen på det jeg handlet hos begge bedrifters webstore.

Service er et vidt begrep og jeg har selv handlet mac hos Humac i Vika. Dette gjorde jeg fordi de reklamerer med over 20 års erfaring med Mac og når jeg kjøper såpass teknisk og kostbart utstyr synes jeg det er greit å ha noen å forholde meg til.

Det har jeg ikke angret ett sekund på. De har kompetanse til tusen og kan som regel svare på det meste. Får knallgod hjelp der hver gang jeg er innom, selv om jeg har opplevd å måtte vente litt med kølappen i hånda. Når butikken ikke er full av folk har jeg faktisk oppleve å få personlig veiledning i en halvtime uten at det kostet en krone! DET er service.

Anbefaler dem på det sterkeste.
medlem i 218 måneder
 

Innleggav NuSkool » tor 01.03.2007 2:03

En veldig god vennine av meg opplevde det samme som deg Eskil. Batteriet til hennes MacBook har blitt ødelagt to ganger. Eplehuset byttet batteriet der og da, ikke noe problem. Humac måtte sende det inn og hun har måttet klare seg uten batteri i 4 dager og enda ikke fått noe batteri.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav hc » tor 01.03.2007 2:12

Jeg har alltid fått veldig god hjelp hos Humac i Vika. En gang fikk jeg til og med anbefalt et gratis program enda jeg kom for å kjøpe et annet program. Det er tillitsvekkende. Og det er alltid minst en der som har virkelig peiling.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Dorian » tor 01.03.2007 2:54

Har også bare gode historier fra Officeline/Humac Vika. Harddisken i powerbooken har dødd et par ganger i løpet av årene. Begge (eller var det alle tre, ble litt usikker) gangene har jeg ringt applecare, fått et referansenr og levert maskinen på vika. Har aldri måttet krangle for å få service på maskinen eller blitt dårlig behandlet. Det eneste jeg kunne satt fingeren på var at de en gang sa maskinen var klar til henting om morgenen mens den i virkeligheten kom med en bil til butikken på ettermiddagen, så jeg måtte vente i byen en dag. Ellers bare gode erfaringer. Kan virke som det bare er forskjell på de ansatte... Eller kanskje de har ulike rutiner for å håndtere ulike problemer. Hvem vet
medlem i 238 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tor 01.03.2007 3:14

har aldrig hørt om Humac, men handler alt jeg trenger på Eplehuset Trondheim. Trivelig sted og med folk som kan masse om det de selger :)

Aldrig hatt problemer med de i allefall.. Rask levering, fint lokale, hyggelige folk som jobber der og med egne reperatører.

Men dette er et typisk problem hoss mange butikker: En kunde kommer inn i butikken og den ansatte har allerede jobbet 9 timer og har f.eks nettopp hatt influensa.. Med andre ord, stemningen er ikke på topp.. Da er det lett å virke litt ignorant osv..

mens en annen kunde opplever å bli ekspeditert av den samme personen, men da er personon frisk og nettopp kommet på jobb.

Konklusjon: mange kan oppleve ting forskjellig ut i fra gitte kriterier ;)

Det verste jeg vet i allefall (som selger) er kunder som tar seg alt for store friheter og som trur en kan tråkke selgere på tærne osv.. Selgere er normale folk de også ;P

cheers..
medlem i 210 måneder
 

Innleggav DrBlake » tor 01.03.2007 3:47

Jeg er så enig med deg MacTobbe, det med at disse selgerne bare er folk de og.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du skulle fått et nytt batteri sånn rett over disken...Hvorfor skal du få spesialbehandling? Hvorfor skal butikken du var i være ett batteri i minus en uke eller to bare fordi du er misfornøyd? De tjener jo ikke no penger på det. Tverdt i mot, de kunne jo heller ha solgt det til noen som trengte det, og betalte for det. De trenger jo heller ikke være redde for å miste deg som kunde ettersom du ikke er kunde hos de i utgangspunktet. Og de trenger vel strengt tatt ikke være redde for de tomme trusslene dine om hvor du skal kjøpe din MacPro ettersom du allerede handler på Apple store fordi det er "billig".

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; jeg er så lei av folk som sprer misnøyen sin her på forumet og lager det som til tider kan minne om en svertekampanje ovenfor forskjellige bedrifter, det være Officeline, Eplehuset, Infocare eller whatever.

En annen ting som er no drit er at de personene som syter kan (og gjør ofte,) navngi bedrifter og annsatte ved disse bedriftene uten at postene blir moderert. Men hva skjer med en gang jeg kaller en av disse "syterne" for et mannlig kjønsorgan? Jo, da blir posten min slettet...

Så får vi se da...om denne posten noen gang ser morgendagens lys..

...ååååå...som jeg klør i fingrene..

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]