HUMAC Vika=dårlig support. Eplehuset=god support.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav clark nova » tor 01.03.2007 5:34

Jeg har samme inntrykk som trådstarter. Jeg liker eplehuset veldig godt og de later til å like meg tilbake.

En gang kjøpte jeg ipod høytalere på Humac Vika, men når jeg pakket dem opp hjemme så var det amerikansk støpselplugg. Da jeg gikk ned for å bytte, var de veldig nebbete og slang kommentaren: "Herregud, en sånn overgang kan du jo bare kjøpe på Clas Olsen".

Jeg har alltid følt meg veldig liten når jeg er der, så nå går jeg ikke der lenger. Selv om jeg tror mange som jobber der egentlig er hyggelige.

Min mor og søster driver undertøys-butikk. De tror så hardt på god service at fremmede mennesker kommer tilbake senere med vinflasker og slikt. Jeg er veldig stolt av dem og skulle ønske det var slik overalt.

Clark Nova

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Lokehue » tor 01.03.2007 6:22

Generelt vil jeg jo si at det kommer litt an på hvem man møter, og alle kan ha en dårlig dag. Skal man klage på noe, lønner det seg ofte å være litt ydmyk i starten...

Har ikke noe vondt å si om Humac, men på Eplehuset i Operapassasjen har de alltid vært veldig hyggelig og hjelpsom. Derfor kjøpte jeg iMacen min der, og samboern kjøpte nettopp Macbook der også. Fikk trøbbel med en ekstern harddisk en gang, men alt gikk som smurt på Eplehuset, selv om klokka var over stengetid var servicen på topp! Har vært innom flere ganger bare for å få råd om ting. Kommer garantert tilbake for å bruke mer penger her!! Supre folk på Eplehuset!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav simen » tor 01.03.2007 7:39

Tror ikke at Humac på sine jobbintervju tenker sånn "Nei... Han var for hyggelig. Han kan ikke jobbe hos oss!"... Er sure epleskrotter overalt, uansett butikk :) Hilsen fast Officeline/Humac kunde via bedriften og som privatkunde i 10 år...

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Innleggav TorbX » tor 01.03.2007 9:15

dk skrev:Dama bak disken: "Forbrukerkjøpsloven er altfor god for kundene, vi taper penger på å følge den".


Dette er jo helt ekstremt... Håper noen fra Humac leser dette. Skam dere!

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav eskil » tor 01.03.2007 13:00

DrBlake skrev:Jeg er så enig med deg MacTobbe, det med at disse selgerne bare er folk de og.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du skulle fått et nytt batteri sånn rett over disken...Hvorfor skal du få spesialbehandling? Hvorfor skal butikken du var i være ett batteri i minus en uke eller to bare fordi du er misfornøyd? De tjener jo ikke no penger på det. Tverdt i mot, de kunne jo heller ha solgt det til noen som trengte det, og betalte for det. De trenger jo heller ikke være redde for å miste deg som kunde ettersom du ikke er kunde hos de i utgangspunktet. Og de trenger vel strengt tatt ikke være redde for de tomme trusslene dine om hvor du skal kjøpe din MacPro ettersom du allerede handler på Apple store fordi det er "billig".

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; jeg er så lei av folk som sprer misnøyen sin her på forumet og lager det som til tider kan minne om en svertekampanje ovenfor forskjellige bedrifter, det være Officeline, Eplehuset, Infocare eller whatever.

En annen ting som er no drit er at de personene som syter kan (og gjør ofte,) navngi bedrifter og annsatte ved disse bedriftene uten at postene blir moderert. Men hva skjer med en gang jeg kaller en av disse "syterne" for et mannlig kjønsorgan? Jo, da blir posten min slettet...

Så får vi se da...om denne posten noen gang ser morgendagens lys..

...ååååå...som jeg klør i fingrene..


Det er da vel ikke "syting" å fortelle om selvopplevd dårlig og god service. Det er heller ikke å henge ut eller å sverte noen når man forteller om hva som har skjedd en selv. Mulig at du tar dine opplevelser med dårlig kundebehandling som en mann og holder disse erfaringene stilltiende for deg selv. Men slik er nå en gang ikke jeg. Jeg føler ikke at jeg gjør noe galt når jeg deler mine erfaringer med andre.

Når det gjelder anonymitet og navngiving så ville det vært uhensiktsmessig for meg å skrive innlegget mitt slik: "Jeg hadde en dårlig og en god opplevelse med noen greier hos noen butikker". "Dette er jeg både misfornøyd og fornøyd med"."Håper dette kan hjelpe andre til å få en bedre opplevese som kunder."

Det er heller ikke slik at en bedrift skal tjene penger på å yte servicetjenester som ligger innenfor garantien bestemt i kjøpskontrakten.

Eplehuset har erkjent at folk som har kjøpt MacBook ofte opplever at batteriet går i stykker før et år har gått. Derfor har de på eget initiativ et lager av batterier slik at de som autorisert Apple Service senter (ikke Apple Retail partner) kan yte god service til Apples kunder. Dette var ikke tilfelle i butikken hos Officeline/HUMAC i Vika. Hva tjener Eplehuset på dette? Jo de yter god service og får rykte for dette. Og de utfører sine forpliktelser ovenfor Apple på eksemplarisk vis.

Jeg truer da heller ikke Officeline/HUMAC på noen måte. jeg simpelthen forteller at jeg kommer til å handle mine ting hos en Apple-forhandler som etter mitt skjønn yter god service til meg som kunde.

Ærlig talt skulle jeg likt å se deg forsvare dine påstander som jeg oppfatter slik:
- Man skal ikke fortelle til andre om man blir dårlig behandlet som kunde.
- Man trenger ikke nytt batteri dersom det gamle har gått i stykker.
- Butikken skal kreve penger fra kunden for å etterfølge garanti på produkter.
- Butikken bør ikke være godt forberedt på å erstatte deler som man _vet_ går i stykker.
- Å handle på Apple Store er ikke lurt siden man da ikke kan forvente fullgod servicehos Apples autoriserte Servicepartnere. Det er derfor det ikke er lurt å handleder det er billigst. (Hviken merverdi gir HUMAC meg når jeg handler der?)

Nåvel. Jeg ønsker ikke å debattere rundt mitt innlegg lenger. Det kan lett føre til digresjoner, navnekalling og verre ting. Jeg stoler på at folk selv er i stand til å bedømme hva som er galt og rett i en slik hendelse som jeg har beskrevet i mitt innlegg. Personlig så foretrekker jeg å få god hjelp og service når jeg trenger det. Andre må få mene akkurat hva de vil. Og skrive hva de vil om dette.

Takk til alle som har bidratt med sine erfaringer. Det gjør at vi som forbrukere har et mer nyansert inntrykk av hva vi kan forvente og hva vi kan gjøre når en skulle trenge garantiservice på et produkt man har kjøpt.

Eskil...
:-)
Sist endret av eskil den tor 01.03.2007 14:16, endret 2 ganger.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav Polymorph » tor 01.03.2007 13:18

Husk at Humac har ikke som policy å være bedritne.

Jeg tror du rett og slett har vært uheldig, og at folkene som jobber på Vika jobber der for pengenes skyld (i alle fall de du møtte på).

"Jobs that pay the bill."

Jeg tror ikke de jobber på provisjon hos Humac heller, så noen tenker kanskje at det er ett fett hvordan du behandler kundene og hvor mye du selger - månedslønna di har du uansett, uten å tenke på hva det kan bety for bedriften.

Sånt er trist og leit, synes jeg. Men jeg er glad det tas opp på nett, slik at butikkene kanskje ser dette og begynner å stramme opp litt.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav DrBlake » tor 01.03.2007 16:34

eskil skrev:Mulig at du tar dine opplevelser med dårlig kundebehandling som en mann og holder disse erfaringene stilltiende for deg selv.

Det er heller ikke slik at en bedrift skal tjene penger på å yte servicetjenester som ligger innenfor garantien bestemt i kjøpskontrakten.

Hva tjener Eplehuset på dette?


- Man trenger ikke nytt batteri dersom det gamle har gått i stykker.

- Butikken skal kreve penger fra kunden for å etterfølge garanti på produkter.


1) Jepp, jeg tar det som en mann! Eller rettere sagt; jeg HADDE tatt det som en mann hvis jeg hadde blitt behandlet dårlig, men det har jeg aldri blitt.

2) Kjøpskontrakt?? Du har jo ikke noen kjøpskontrakt med Officeline. Du har jo handlet maskin på Apple store... Og når jeg sier "andre som betaler" mener jeg feks en person som trenger et ekstra batteri. Eller en som faktisk har kjøpt maskinen der og som trenger batteribytte.

3) At Eplehuset er så allrighte og bytter batteri er jo selvfølgelig bra for deg, men de tjener jo ikke en dritt på det. Maskiner handler du jo på nett uansett. Butikkene bruker du jo bare når du har problemer..

4) Selvfølgelig trenger man nytt batteri hvis det gamle har gått i stykker.

5) Det er da ingen som krever penger for garantisaker.


Og ang. disse påstandene som du "skulle likt å se meg forsvare"....

...det trenger jeg ikke, for halvparten av de er feil og den andre halvparten er innlysende...og ingen av de er mine.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav eskil » tor 01.03.2007 20:00

Det et riktig som du skriver, DrBlake at jeg (eller rettere sagt min samboer) ikke har noen kjøpskontrakt med Officeline/HUMAC. Kjøpekontrakten er inngått med Apple Store.

Men det hindrer meg ikke fra å kontakte HUMAC i deres selvpåtatte rolle som autorisert Apple Service verksted. Det er i denne rollen at jeg synes HUMAC i Vika har gitt dårlig service. De skal da gi meg servicetjeneste på vegne av Apple. Når de påtar seg seg å være serviceverksted for Apple så skal det da heller ikke spille noen rolle hvor jeg har kjøpt maskinen. Det burde i en servicesak som denne heller ikke være noe kriterium for behandling hvorvidt jeg er kunde hos HUMAC eller om de tjener penger på meg. Så hvorfor stille spørsmålet? Jeg tror heller ikke jeg hadde blitt noe bedre behandlet om jeg hadde kjøpt maskinen hos HUMAC.

HUMAC skriver på sine nettsider:

http://www.humac.no/kundesenter/service-og-support/verksted.html

Apple-autorisert verksted

Office line humac har Apple-autoriserte verksteder i Oslo og Bergen (Office line EDBergen). Vår serviceavdeling er behjelpelig med rekke tjenester som f.eks. reparasjon, klargjøring, installasjon og oppsett, oppgradering og vedlikehold. I tillegg tilbyr vi flere typer serviceavtaler.

Express-service

Hvis det er krise, kan vi tilby Express-service. Det betyr at vi ser på utstyret ditt med en gang vi mottar det. Må man bytte deler, må de som regel bestilles.

Innenfor garanti

Apple-utstyr: Er utstyret det gjelder innenfor den 12 måneders garantien Apple gir, kontakter du alltid Apple først for hjelp. Ring 815 00 158. Da får du tilgang til godt utdannede supportspesialister som feilsøker sammen med deg og prøver å løse problemet over telefon.


Siden jeg da ikke har noen tiltro til at jeg eller min sambo i dette tilfellet (bytte defekt batteri) skulle få bedre behandling av HUMAC dersom maskinen hadde vært kjøpt i butikk hos de så ser jeg heller ikke hvorfor det er et dårligere valg å bestille maskinen fra Apple Store. Da min sambo ikke trengte noen som helst assistanse fra en selger (hun visste hva hun ville ha) og Apple Store leverer på døra så var kjøp i nettbutikk et like greit valg.

Når Apple Service via telefonkontakt hadde forespeilet meg at jeg kunne få løst problemet (les; byttet batteri umiddelbart) ved å oppsøke et autorisert Apple Service verksted så ble jeg skuffet over HUMAC Vikas behandling av meg som kunde av deres servicetjeneste som de påtar seg som autorisert Apple Service senter. Nå kan jeg ikke se at HUMAC Vika er et autorisert Apple Service senter når jeg slår opp slike på Apple sine nettsteder. Men i så tilfelle burde de ha opplyst meg om at jeg hadde gått til feil sted og at de ikke håndterte slike servicesaker der.

Jeg har en veldig enkel forståelse av hva som er god og dårlig service i denne saken. Byttet batteri umiddelbart er god service. Ikke byttet batteri umiddelbart er dårlig service. Eplehuset var tydelig utstyrt for å yte god service og bytte defekte batterier umiddelbart. Ikke så med HUMAC.

Eplehuset spurte ikke om jeg hadde handlet maskinen hos de.
De tvilte heller ikke på at batteriet faktisk var i stykker når jeg oppga at jeg hadde behandlet saken ferdig sammen med Apple Service tidligere.
Det anser jeg for å være positivt.

Jeg har i innlegget mitt vært veldig nøye med å ikke omtale alle de butikkansatte som selgere i det jeg mener at butikkansatte har flere funksjoner enn bare å selge produkter til de som besøker butikken. La oss kalle de kundebehandlere.

Dersom det er to ledige kundebehandlere i en butikk når jeg oppsøker denne og disse er mest opptatt av å prate seg i mellom fremfor å behandle de kundene som kommer inn i butikken så opplever ikke jeg dette som god service.

Nå skal jeg tillegge at jeg tidligere har fått god betjening av kundebehandlere hos HUMAC i Vika. Og andre (deriblant DrBlake) påpeker jo at de alltid har fått utmerket behandling der. Andre har igjen blitt kundebehandlet på en slik måte at de ikke ønsker å oppsøke HUMAC Vika igjen. Når jeg opplevde forskjellen i rutiner/kundebehandling hos disse to firmaene så benyttet jeg anledningen til å anbefale Eplehuset som ga meg den beste service av disse to. Jeg benyttet også anledningen til å påpeke at HUMAC gav meg dårlig service.
medlem i 234 måneder
 

Innleggav MacTobbe » fre 02.03.2007 4:36

utrolig dumt å overreagere i slike saker. Skal ikke forsvare dårlig service, jobber selv i et service yrke og verdsetter at kundene er fornøyd, men dumt å gi opp Humac på grunn av enkelt tilfeller. Kanskje de bak disken rett og slett ikke visste om batteri probleme og at butikken ikke ville ta stilling til dette. Eplehuset på sin side kunne tilfeldigvis ha hatt en del batterier på lager da du var der.

Er så mye som spiller inn og er sikker på at det finnes mange som vill si det motsatte av deg og nevne Humac som beste butikk og motsatt..

Men greit at folk får si i fra om hva man mener også ;)

så begge har litt rett.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav marshallm » fre 02.03.2007 5:11

office line EDbergen, har jeg ingen dårlig erfaring med, kommer du inn der, blir du alltid møtt av smilende og blide mennesker, og servicen er på topp! man får tilogmed tilbudt sitteplass hvis man må vente lenge (på f.eks en liten reperasjon) Jeg var inne med macen min der for 3dje gang etter et lynnedslag, pga. reperatøren hadde glemt(!) å koble til blåtann-kabelen eller noe. Dette fikset de på en halvtime da jeg kom inn med den, og jeg fikk sitte å vente på konferanserommet (fikk til og med vann :-P ) til macen var ferdig. Har også hatt iPoden min inne der - fremdeles god service - liker meg bedre der enn på eplehuset, men de er ikke så sentrumsnære, og det går sjeldent busser ned igjen til sentrum, så hvis jeg skal kikke, eller bare har generelle spørsmål, så går jeg like greit inn på eplehuset, men service? DET tar jeg på office line EDbergen! ;)
medlem i 218 måneder
 

Innleggav segrov » fre 02.03.2007 10:54

PS: Humac på Ullevål stadion er en kjempebra plass å gå for de som bruker bil. Alltid kort ventetid, og hyggelige folk bak disken.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav eskil » fre 02.03.2007 10:58

MacTobbe skrev:Eplehuset på sin side kunne tilfeldigvis ha hatt en del batterier på lager da du var der.


Nei. Om du leser innleggene mine ser du at dette ikke var noen tilfeldighet. Den som byttet batteri for meg sa at de hadde tatt inn ekstra mange batterier nettopp av den grunn at de stadig fikk henvendeler om å bytte batteriet på MacBook. En kjent feil som oppstår ofte. Dette betyr etter min mening at de er oppmerksomme på et servicebehov og forsøker å tilpasse seg dette.

Jeg vet at HUMAC i Oslo har et sentralt serviceverksted som de benytter. Og de har 3 butikker. Det betyr kanskje at det er vanskeligere å få utført service i butikken siden de da sannsynligvis er pålagt å sende inn defekte deler til det sentrale serviceverkstedet. Men dette er bare ren gjetting fra min side.

HUMAC andre steder her i landet har jeg ikke uttalt meg om. Heller ikke de andre HUMAC butikkene her i Oslo. Det er kun HUMAC Vika jeg har besøkt og det er kun der jeg vet at de ikke kunne/ville bytte batteri umiddelbart for meg.

Eskil...
:-)
medlem i 234 måneder
 

Innleggav eskil » fre 02.03.2007 11:01

segrov skrev:PS: Humac på Ullevål stadion er en kjempebra plass å gå for de som bruker bil. Alltid kort ventetid, og hyggelige folk bak disken.


Helt enig. Jeg arbeider ikke så langt derfra og hadde sannsynligvis oppsøkt denne butiken om den ikke var under oppussing slik den er nå.

Eskil...
:-)
medlem i 234 måneder
 

Innleggav lillesky » tir 20.03.2007 21:20

Jeg var på Humac Oslo City, og kommer ikke til å dra dit igjen.
På Eplehuset ved Operapassasjen fikk jeg kjempegod hjelp, og drar gjerne dit igjen! :-)

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav OlafG » tir 20.03.2007 22:52

Var innom Humac Vika og for å si det sånn. De får aldri mine penger å kose seg med. Utrolig dårlig service og lite hjelpsomme. Mens på Eplehuset så var det veldig behjelpelige og utførte flere tester gratis. De tok faktisk en rask service på macen min gratis.
medlem i 206 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]