Tenkte jeg skulle skrive dette til informasjon for andre som trenger Apple Support. Gå til Eplehuset i Operapassasjen. De er greie, hyggelige og hjelper deg når du trenger det. Dessuten holder de seg på samme priser som Apple Store så man kan like gjerne handle i butikken der som på nettet.
Min samboer kjøpte en MacBook i fjor vår. Den ble kjøpt på Apple Store på nettet. Hun har vært strålende fornøyd med maskinen hittil. For et par dager siden sluttet batteriet å lade og maskinen gjenkjente ikke batteriet.
Siden jeg står for familiens techno-support så henvendte hun seg til meg først for å få hjelp.
Enden på visa ble at vi fikk ringe Apple Support. Der fikk hun (og senere jeg) snakke med en imøtekommende tekniker som konstaterte at maskinen var under garanti og at batteriet måtte byttes. De tilbød seg å sende batteriet men forslo at det kanskje kunne være raskere å stikke innom en et autorisert Apple Service senter og få byttet batteriet på dagen der. Det finnes flere slike sentre i Oslo.
Jeg fikk et Apple Care case number av teknikeren og tok med meg maskinen til Oslo sentrum i dag for å få byttet batteriet.
Siden teknikeren hadde foreslått HUMAC Oslo City så tenkte jeg at det sikkert var like greit å stikke innom HUMAC Vika for å få byttet batteriet. Der tok jeg feil.
Jeg følte meg behandlet slik som kunden til Ståle Krapyl på Hi-Fi Asylet. At jeg ikke hadde kjøpt maskinen i butikken var tydelig negativt.
Når jeg kom inn i butikken som forøvrig er fin, lyst og trivelig innredet så måtte jeg trekke kølapp. Det var fire ansatte i butikken (en på lageret) og tre kunder. Jeg trakk kølapp nr 61 og på veggen lyste 58.
Jan Eggum (ja han ja) sto og ventet på han som var inne på lageret. En annen kunde ble betjent av en imøtekommende selger. Jeg sto og ventet med kølapp i hånden en stund mens to andre ansatte sto og diskuterte et eller annet kult musikkprogram seg imellom. De ignorerte meg fullstendig. Til sist spurte en av disse to om jeg trengte noe hjelp.
Jeg sa som sant var at jeg trengte å få byttet et ødelagt batteri og at jeg hadde snakket med Apple Support, fått konstatert at batteriet var defekt og at Apple support hadde gitt meg beskjed om at jeg kunne stikke innom en butikk og få det byttet. Og at jeg hadde et Apple Care case number til ham.
Vedkommende spurte meg først om maskinen var kjøpt i butikken. Da jeg fortalte at den var kjøpt på Apple Store så kjølnet han. Han kunne ta i mot batteriet sa han, men det måtte sendes inn til deres serviceavdeling for at de skulle sjekke at batteriet var defekt.
Jeg argumenterte med at hva var hensikten med å komme innom butikken når jeg da måtte sende fra meg batteriet og vente på at de sjekket dette om igjen? Da kunne jeg jo like gjerne ha fått sendt et nytt batteri fra Apple Support. Dessuten var jo dette en kjent feil med disse batteriene til iBook.
Men jeg kom ingen vei med dette. Så jeg gikk fra butikken. Nå har jeg senere sett at HUMAC Oslo City er autorisert reparatør men HUMAC Vika ikke er listet som dette. Det forundrer meg at vedkommende hos HUMAC Vika ikke videresendte meg til Oslo City.
Jeg gikk innom Eplehuset i Operapassasjen for om mulig å høre om de
kanskje var villige til å bytte batteriet. Og jeg ble svært godt tatt i mot. Ingen kølapp og ingen venting. Blide og hyggelige konstaterte de at "Javisst! Et defekt batteri til iBook bytter vi her og nå i butikken. Bare snakk med servicefolka oppe i etasjen over". Batteriet ble byttet i løpet av minutter.
Både HUMAC og Eplehuset representerer jo Apples ansikt utad mot kunden når det kommer til service. Jeg ringte like godt Apple Support og fikk registrert min misnøye med den servicen HUMAC hadde gitt meg. Jeg vil anbefale andre å rapportere misnøye også dersom de får dårlig service fra en bedrift som skal være autorisert Apple Service senter.
Etter denne sure opplevelsen hos HUMAC så er det ingen tvil hos meg om hvem som skal få pengene mine når jeg senere i år skal kjøpe meg en ny Mac Pro. Jeg setter ikke mine ben i "hi-fi asylet" hos HUMAC i Vika heretter.
Eskil...