Garanti på iPod?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Garanti på iPod?

Innleggav iBoy » ons 28.02.2007 22:33

Jeg har fått en iPod i gave som jeg vurderer å selge, for jeg allerede har en iPod. Siden jeg ikke har kjøpt den selv, har jeg ingen kvittering. Er det noen form for garanti på den da? Den ligger i en uåpnet, forseglet eske. Vet ikke helt om jeg kan skrive i annonsen at den har garanti.
medlem i 245 måneder
 

Innleggav Gaijin » ons 28.02.2007 23:20

Kan du ikke bare be om å få kvitteringen da?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav iBoy » ons 28.02.2007 23:30

Jo, jeg kan vel egentig det, men det er jo litt ekkelt å be om å få den da. Vet ikke om de har tatt vare på den heller. Men det ligger jo et garantibevis inni esken. Er ikke det noe verdt uten kvittering? Tror den er kjøpt på Deal. Da har vel kanskje ikke Apple noe ansvar for den?
medlem i 245 måneder
 

Innleggav jurgemaister » ons 28.02.2007 23:32

Dersom du plotter inn serienummeret på http://www.apple.com/support vil det komme opp en estimert kjøpsdato. Siden Apple har ett års verdensomspennende garanti vi alle reparasjoner innenfor ett års estimert kjøpstid dekkes av garantien.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav missilecathcer » tor 01.03.2007 0:19

Den garantien gjelder uten kvittering, så lenge den ikke er mer enn ett år, overalt i verden. Min gikk i stykker i Japan og de byttet den ut på stedet. Men det sier kanskje mer om hvor serviceinnstilte de er i japanske butikker, enn hva apple driver med?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav iBoy » tor 01.03.2007 7:51

Takk for svarene! Da ser det ut til at jeg trygt kan selge iPoden videre. :-D
medlem i 245 måneder
 

Innleggav smacmac » tor 01.03.2007 8:42

Jeg vet ikke hvordan slikt fungerer, men el-kjøp har etter det jeg kjenner veldig liberale bytteregler, jeg ville nesten ha sett der før jeg bestemte meg for å selge den...

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tor 01.03.2007 9:22

jurgemaister skrev:Siden Apple har ett års verdensomspennende garanti vi alle reparasjoner innenfor ett års estimert kjøpstid dekkes av garantien.
Virkelig? Så om han slenger den i bakken og den knuser - og han leverer den inn til reparasjon - dekkes det av garanti? Nei. :D

Det gjelder å ordlegge seg riktig. Med slike setninger skaper man bare en innstilling som ikke er noen tjent. Det være seg falske forhåpninger («jammen. jeg har jo garanti på den! hvorfor blir den ikke reparert gratis? skuffa!) eller feil oppfatning av hva en garanti er generelt (hvorpå da folk blir sure og kjefter de butikkansatte huden full fordi de mener alt skal gå på garanti så lenge den er under et år gammel).

Alle reparasjoner innenfor et års estimert kjøpstid kan leveres inn uten kvittering - men på det grunnlag man finner i apples estimatsystemer. Men det er uansett sjans for at Apple vil kreve et Proof of Purchase senere.

Jeg ville ikke solgt den videre uten å legge ved noen form for kvittering eller garantibevis (Apple sitt estimat er ikke et bevis).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Garanti på iPod?

Innleggav drtveit » lør 08.12.2007 11:11

Vel,
det finnes lover her i verden ;)
Hvordan bevise at man kjøpte varen i butikken:
1. fremvising av kvittering
2. Ha vitne (f.eks. om man har en som var med når man kjøpte varen)
3. Bank-kvittering (f.eks. om man har brukt visa-kortet til å betale med, viser man en kontoutskrift, hvor det vanligvis står hvor man brukte det, når, og antall kroner og ører man svidde av på kortet)
4. Husker når man kjøpte varen (butikken pleier å oppbevare informasjon om når man kjøpte en vare)

Husk: 5 års garanti på ipod.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Garanti på iPod?

Innleggav Dolce » lør 08.12.2007 11:20

Helt feil, siste innlegg. Det er 1 års garanti på iPod (reklamasjon er noe helt annet, og der kommer du uansett ingen vei uten kvittering.) Reklamasjonen varierer fra mellom 2-5 år, avh av feil og tolkningen av regelverket.
medlem i 213 måneder
 

Re: Garanti på iPod?

Innleggav drtveit » lør 08.12.2007 11:39

Helt feil siste innlegg.
1 års garanti; Ingen kan gå over loven. 1 års garanti med varen betyr ikke at varen bare har ett år. Da må det i såfall være 1 år i tillegg det loven gir.

Jeg har fått fra Forbrukerrådet:
"I forhold til mobiltelefoner er det imidlertid fast FTU-praksis at det gjelder en fem års absolutt reklamasjonsfrist. Etter Forbrukerrådes oppfatning bør også MP3-spillere har en fem års reklamasjonsfrist, i alle fall de dyrere modellene som iPod.
Du kan altså gå ut i fra at 5 -årsfristen gjelder også for ipod. "

Jeg har ikke snakket med dem etter at mobiltelefonene fikk 5 år. Jeg har nå inne min iPod, og derfor har jeg koblet inn Forbrukerombudet. iPoden min er nå inne til reperasjon og butikken har sendt over ipoden til Apple. Om Apple nekter, og butikken nekter meg reperasjon, så vil saken bli sendt videre ifølge Forbrukerrådet. Da kan det bli en avklaring fra Forbrukertvistutvalget. En avklaring derifra er samme gyldighet som en avklaring av domstolene.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Garanti på iPod?

Innleggav keiserjohn » lør 08.12.2007 11:42

Helt feil det siste innlegg ja.

Man kan ikke kalle noe for garanti hvis ikke det er noe som gir deg mer rettigheter utover det du har i forbrukerkjøpsloven.

Så f.eks crumpler sin livstids garanti, er hva man kaller en garanti, fordi den gir deg rettigheter utover det du allerede lovbestemt har.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron