Applecare protection plan - nødvendig ?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Applecare protection plan - nødvendig ?

Innleggav Syfer » man 12.03.2007 23:48

Fikk nettopp en hyggelig mail fra Apple:

Garantiperioden på ett år er i ferd med å løpe ut.
Beskytt investeringen din med AppleCare Protection Plan. Du kan utvide den omfattende service- og supportdekningen til tre år fra Macintosh-maskinens kjøpsdato. Du får også tilgang til eksperthjelp på telefon, kontinuerlig tilgang til webbaserte ressurser og verdensomspennende dekning for reparasjoner.*

Er det noe jeg i det hele tatt burde bry meg om ?
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Sjit » tir 13.03.2007 0:22

Du har vel egentlig mer enn et år...men søk på forumet så finner du endel info om detta.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav segrov » tir 13.03.2007 0:27

Om du har en bærbar og bruker den i jobb er dette en god investering.
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Incrediboy » tir 13.03.2007 0:33

om din maskin er kjøpt hos humac eller eplehuset har du uansett 2 års garanti. jeg ville da ikke kjøpt applecare. dersom du kjøpte den på apple.com/no så driter de langt i norske lover, og det kan kanskje være smart å investere i applecare. husk at de 3000 du bruker på applecare fort blir rimelig dersom du må skifte vifte eller chassis eller noe.... for der ryker tusenlappene fort

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav fredriku » tir 13.03.2007 0:40

Du har ikke mer enn ett år garanti nei, men du har to års reklamasjonsrett. Denne omfatter dog ikke hele maskinen, men vitale deler som hovedkort, skjermkort osv. SÅ det er en god investering ja, Apple kan være noen skikkelig idioter for å si det pent når det kommer til feil på maskin etter ett år.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav kolby » tir 13.03.2007 0:52

Det er en stor forskjell på garanti og reklamasjonsrett.
Jeg som er såpass avhengig av maskinen har AppleCare så jeg kan fortest mulig få fikset eventuelle problemer uten at det går utover arbeidet.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav fredriku » tir 13.03.2007 1:00

Nettopp! Syns bare det blir feil at folk sier man har to års garanti når maskinen er kjøpt på eplehuset eller humac, da dette pr idag måtte kommet fra Apple selv, at de hadde to års garanti, som Fujitsu Siemens har på enkelte av sine modeller, de har og noen med tre. Slik skulle Apple hatt og ;-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Unkny » tir 13.03.2007 1:12

Jeg har kjøpt 2 stk macbook pro core 2 duo maskiner nå og ble anbefalt applecare. Så da fikk jeg stole på det. Skulle gi 3 års førsteklasses garanti sa dem.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Applecare protection plan - nødvendig ?

Innleggav Mars » tir 13.03.2007 1:26

Syfer skrev:...fra Apple:

...kontinuerlig tilgang til webbaserte ressurser...


...javel. Webbaserte ressurser - hva innebærer det, mon?

Svar: Det er nøyaktig de samme ressurser som alle har tilgang på, selv om man ikke har AppleCare Protection Plan (ACPP). Hvordan kan Apple bruke dette salgsfremmende argumentet som fyllstoff til en ACPP-pakke gjennom en årrekke uten at noen reagerer?

For ordens skyld: Jeg har ACPP og angrer ikke et øyeblikk. Derimot, tøvet med "webbaserte ressurser" har jeg tidligere tatt opp med Apple Support, og de kunne heller ikke finne noe hold i dette. Er det noen der ute som vet bedre?



ð

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 13.03.2007 1:37

Jeg har hørt akkurat det samme, Mars. Benyttet anledningen til å spørre Apple support om det en gang jeg ringte.

Har også AppleCare på maskinen min.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 13.03.2007 12:05

Er det mulig å kjøpe ACPP når garantien på maskinen allerede har gått ut?
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Ogga » tir 13.03.2007 12:15

Nei, må gjøres innen ett år fra innkjøpsdato.
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 13.03.2007 12:17

Kjipern... Får heller la vær å slå i stykker maskina da... <_< Syns det er ganske utrolig at om det er din feil at maskina ikke funker, og du har ACPP, så får du det på garantien alikevel. o_O

Så fremt maskina ikke er så sarva at den må rett og slett erstattes med en ny, regner jeg med.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Ogga » tir 13.03.2007 12:25

Er det din feil, hjelper ikke AppleCare deg. Du kan f.eks ikke miste maskinen i bakken og ta det på AppleCare.

Da trenger du forsikring. Ring forsikringsselskapet ditt!
medlem i 223 måneder
 

Apple Care vanlig forbruker vs proff bruker

Innleggav Dykkeren » tir 13.03.2007 12:28

Hvis du er vanlig forbruker gjelder norsk kjøpslov(opptil 5 års reklamasjonsrett, husk det er leverandør som må bevis feil bruk og ikke feilproduksjon/materialfeil).

Er det business til business(altså firma som kjøper inn til eget bruk), gjelder helt andre regler og her er applecare en meget fornuftig investering.

Apple store (.no, vel å merke)kan ikke bare droppe norske forbrukerrettigheter så lenge de markedsfører seg på den måten de gjør.
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere