Macbook: skjerm (kontrast?) feil

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Macbook: skjerm (kontrast?) feil

Innleggav Ingemmac » man 19.03.2007 17:45

Hei!
Jeg fikk min Macbook for ca 2 uker sia, og er veldig fornøyd å glad, men, i dag koblet jeg den opp på en prosjektor på skolen for å vise en film en gruppe og jeg har jobbet med, og det gikk som smurt.. inntil etterpå, koblet jeg fra prosjektøren, og satte meg ned på pulten min med Macen, da etter noen minutter med litt dilling med word og stuff, ble skjermen raskt mye mørkere, jeg la ikke merke til det, til før jeg hadde restarta, og da var skjermen mye lysere enn når jeg slo den av, men så ble den mørk, for mørk, jeg har bytta bakgrunner for å fastslå at det ikke bare er en bug, slått av og på lyset via F1-F2 men ingenting som jeg kan tenke på hjelper, broren min som er en del mye mer inne i mac enn jeg, sa at dette da ville være skjerm/kontrastfeil...

Må jeg levere denne inn, eller kan jeg fikse det på egen hånd?

På forhånd takk
Sist endret av Ingemmac den man 19.03.2007 22:04, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Bringsverd » man 19.03.2007 19:49

Regner nesten med at du har tatt en omstart av maskinen.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav clark nova » man 19.03.2007 20:19

Prøv å forandre oppløsningen på skjermen til noe lavere, så tilbake til høyeste oppløsning. Det er av og til at det kan riste skjermen ut av hva enn den holder på med...

Clark Nova

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Ingemmac » man 19.03.2007 20:29

Okay, skal prøve :)

Tusen takk

(Og ja, jeg har restarta ca 10 ganger xD)

Edit: OKay, har prøvd å skifte skjerminnstilling, ingen reaksjon, sjekka på farger, når jeg gikk ned på 256 farger, ble det sånn cirka rektig farge, men når det har fungert med Millioner av farger, og nå slutter, så burde det fungere siden det har fungert før =)

Ringer eplehuset i morra
Tror dere jeg får dette på garantien? (har behandla macen med den respekt en macbook den fortjener!)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Ingemmac » man 19.03.2007 21:24

okay, har nå sjekka eplehuset sine sider, og tukla meg inn på ett forum, der en hadde noe jeg tror er samme problem som jeg.
Han fiksa problemet i en databutikk, og da trengte han bare å gå inn å endre/resette kontrasten med "Universal Access" og det har jeg ikke hva er.... fant det på denne siden: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=3906294&#3906294

skal sjekke mer rundt der, men hvis noen kunne gi meg ett raskt svar her, så ville jeg vært EVIG takknemelig O:-)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav noilivap » man 19.03.2007 21:29

gå inn på Control Panel og gå inn på Universal Access, Se litt rundt der

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Ingemmac » man 19.03.2007 21:43

hvis Control Panel = Systemvalg, hva er da Universal Accsess, jeg er ganske grønn på annet enn newbie redigering med Imovie og annet freeware stuff.

Hvis ikke, hvor er Control Panel?

vet det høres grønnt ut, men jeg vil helst unngå å sende Macen inn, :-/

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Lersveen » man 19.03.2007 21:50

ja, control panel=systemvalg, og vil tro universal access=særlige behov ;)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav noilivap » man 19.03.2007 21:56

sorry, :p control panel er system valg, jeg liker å ha mac i engelsk version, og der heter det system prefferences,

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Ingemmac » man 19.03.2007 22:03

Oaiaiai! Takk for all hjelp, her suser det å går med fine farger og alt!
Takk til Lersveen for Oversetting :)
Takk til noilivap for det som måtte oversettes
Takk til Clark Nova for godt forslag :)
Ikke fullt så svær takk til Bringsverd for useriøs, men egentlig god kommentar... :P

Fiksemåte for folk med samme problem:
Enkelt og greit: Lag en ny konto, se om den er fin, hvis ikke, så har du eett problem, hvis det er fint der, ta å sjekk skjerm, Særlige behov (se spesielt på skjerm innstillinger, ta den ned på Normalt, så skal det fungere :))
Jeg behøvde bare gå inn å se litt, og så omstart (igjen etter mange) og så logge inn på main konto, fungerte uten noen videre innstilling, men det kan ha vært pur flaks!

Håper ingen andre får dette problemet, og hvis de gjør: at de får bruk for dette jeg har skrevet her :)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav noilivap » man 19.03.2007 22:14

når du lager en ny bruker så går den etter default settings, så det kan hende at du hadde gjort noe som gjorde at noen instillinger ble skiftet, men det var bra at du fant ut av deg og ''fikset'' det! :)

Men det betyr nødvendingvis ikke at du har ett problem om det skjer på en ny bruker, det kan hende at default settingen har blitt f***a, så da må du bare stille litt på kontrasten i Universal Access! (Særskilte behov var det vell?)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Bringsverd » man 19.03.2007 22:48

Det er en seriøs kommentar, har opplevd at ting fikser seg med å restarte maskinen. Og man vet ikke om folk har gjort det. :-)
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Ingemmac » man 19.03.2007 23:27

ja, skulle vel ha skrevet det i den opprinnelige posten :)

er ganske newb på forum, vil, skal, MÅ(!!) lære!


Takker for alt som blir slengt imot meg..... (god bless backfire!)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]