Apple Protection Plan vs. 5 års lovfestet reklamasjonsrett

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav per-johan » man 26.03.2007 9:22

Har man krav på lånemaskin med ACPP?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav tore- » man 26.03.2007 16:38

Man har vel krav på låneprodukt etter §30 i forbrukerkjøpsloven. Men jeg er usikker på om hvor lang tid det kan ta før du kan kreve låneprodukt. Tror det skal være spesifisert et sted når det gjelder elektriske produkter, men det fant jeg ikke i farten.


§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav kjesav » man 26.03.2007 16:51

Kjøpte ACPP til min MacBook Pro mens jeg var i USA, spurte ekspiditøren om dette ville virke. Kom på hotelrommet og installerte, og registrete. Måtte registrere serienummeret til maskinen, og dermed min norske adresse. Fikk ikke noen problemer med at maskinen var norsk og ACPP var kjøpt i USA. Anbefaler på det sterkeste å kjøpe den i utlandet, da man sparer mye penger! :-)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Epiktet » tir 27.03.2007 11:34

eide skrev:...Tror jeg tar å investerer i protection plan jeg også, når basic garantien går ut selvfølgelig :)


Vil det si at jeg kan kjøpe en macbook feks i juni 2007 og så vente til slutten av mai 2008 (når den vanlige garantien går ut) før jeg kjøper en protectionplan og dermed få tre ekstra år? Trodde man måtte kjøpe slik samtidig som man kjøpte selve produktet?

T[/url]

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tir 27.03.2007 11:48

En får bare 3 år totalt... Altså 2 år i tillegg til vanlig garantitid på et år.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Epiktet » tir 27.03.2007 12:53

Ja, det var det jeg trodde. Dvs at det ikke er noe å spare på å å kjøpe protection plan når 1årsgarantien utløper VS. kjøpe det samtidig med produktet?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » tir 27.03.2007 15:14

Som jeg sa, ja. :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tir 27.03.2007 15:33

tore : det står i tredje ledd, første punktum :)

Kort oppsumert!:

Er det forventet en ukes reperasjon, kan en KREVE å få lånt tilsvarende vare. Men da må behovet være der + pluss at det ikke går alt for mye ut over selger :)

og reklamasjonstiden avhenger av hva som er FORVENTET levetid på produktet :) vanligste er vell 2 år. Men hører snakk om at Mac maskinene er forventes å vare i 5. Du har valget mellom 2 eller 5 år .. Men kan også godta frister som går lengre enn disse. (deklaratorisk lov)

Man har derimot ikke rett til å reklamere på varen hvis man ikke reklamerer etter (minst) 2 måneder fra det tidspunktet man oppdaget/burde ha oppdaget at mangelen var tilstede. mangelen må kunne påvises være påført før du har fått varen. Hvis du forårsaker skaden går det på din kappe (ev. forsikring) .

cheers..

(ettter litt pirking fra admin ;P )
Sist endret av MacTobbe den ons 28.03.2007 0:44, endret 1 gang
medlem i 210 måneder
 

Innleggav kolby » tir 27.03.2007 15:39

Hvis. Det heter hvis.

Man må også kjøpe AppleCare innenfor garantiåret. Man kan altså ikke komme en måned etter garantitiden har gått ut og kjøpe AppleCare.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]