Apple Protection Plan vs. 5 års lovfestet reklamasjonsrett

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Apple Protection Plan vs. 5 års lovfestet reklamasjonsrett

Innleggav ez » ons 21.03.2007 12:23

Siden MacBook Pro´en min snart er et år gammel og garantien således er iferd med å gå ut tenkte jeg kanskje å invistere i en Apple Protection Plan for å sikre meg mot fremtidige problemer og skader. Problemet er at i Norge har man lovfestet garanti på 5 år. Noen som vet om dette er noe å basere seg på? Bryr Apple seg om dette eller det bedre å bruke over 3000 på Apples egen forsikringsplan?

- Moderert av NiHon -
Det er forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Rettet på tittelen for deg. Forbrukerkjøpsloven nevner ikke ordet garanti i det hele tatt.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Gaijin » ons 21.03.2007 12:25

Du har ikke 5 års garanti. Du har 5 års reklamasjonsrett.

Min erfaring er at Apple ikke helt uten videre går med på dette. Du skal være ganske utholdende for å få din rett ifølge reklamasjonsretten i forhold til Apple.

Dersom du skal til utlandet, eller kjenner noensom bor i USA f.eks, kan du kjøpe AppleCare der borte. Mye billigere, og du kan oppgi en feil adresse hvis du vil.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

OK

Innleggav ez » ons 21.03.2007 12:33

Jeg bor for tiden i England (men flytter hjem til sommeren). Mener du at jeg like godt kan kjøpe en Protection Plan her selv om jeg kjøpte maskinen min i Norge?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Gaijin » ons 21.03.2007 12:38

Jeg var i New York noen uker siden, og jeg kjøpte en MacBook Pro der borte.

Karen som solgte meg den sa at jeg kunne godt kjøpe ACPP der, med en falsk adresse, og om 2 år kan jeg bare si at jeg har flyttet til Norge, når jeg trenger hjelp fra Apple.

Dette kom altså fra en Apple Store medarbeider.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Hmm

Innleggav ez » ons 21.03.2007 12:51

Hmm, Ok. Sjekka nettopp prisene i UK. Ser ikke ut som det er store forskjellene...

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Ebay

Innleggav tords0905 » ons 21.03.2007 12:53

Ser at det ligger ganske billig på ebay :D

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Hæ?

Innleggav ez » ons 21.03.2007 13:39

Kan man kjøpe en Protection Plan på ebay?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Innleggav eide » man 26.03.2007 1:32

Er det noe jeg IKKE hadde kjøpt på eBay, er det protection plan :p

Tror jeg tar å investerer i protection plan jeg også, når basic garantien går ut selvfølgelig :)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav esel » man 26.03.2007 4:40

For oss priviligerte nordmenn så er AppleCare Protection Plan bare bortkastede penger. Vi har verdens beste kjøpslov. Macen din skal fungere i 5 år. Gratis reprasjon eller bytte viss den ikke fungerer etter normalt bruk.

Har selv en iBook som har vært inne til rep to ganger. Byttet hovedkort etter 2-3 år og igjen hovekort og skjerm etter 4 1/2 år.

Ja som mange sier så må man kanskje være veldig tydelig med Apple Support at man ikke godtar et " nei garantien er gått ut". Men min erfaring er at når de skjønner at du kan loven så gir de seg.

Vi mac brukere burde slutte å kjøpe ACPP og stå på krava de sjeldne gangene vi trenger å klage på produktene.

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Otsego » man 26.03.2007 7:25

eide skrev:Er det noe jeg IKKE hadde kjøpt på eBay, er det protection plan :p
Det er flere veletablerte selgere på eBay som selger tjenester som protection plan helt lovlig, og det til en rimelig penge. Er bare å vite hvem du kjøper fra. Finner du noen med over 50 i feedback og 100% ville jeg stole på dem, kommer du over en med null derimot... Apple Care Protection er jo i teorien kun en rekke med koder for å forlenge garantien din.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 26.03.2007 7:48

Apple Care er lønnsomt for bedrifter som ønsker å ha maskiner i 3 år før de forkastes, som gjerne vil spare på reperasjonsutgifter.

Bedrifter har nemlig kun 1 år garanti (med mindre produsenten tilbyr mer, am I right?).

For forbrukere har det lite å si, med mindre du vil betale for god service, for Apple Protection Plan-kunder blir prioritert :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Gwog » man 26.03.2007 8:23

Ble interessert i å kjøpe Applecare fra USA, men hvordan fungerer det egentlig når jeg da får "pakken" til Norge?
Vil bare forsikre meg om at jeg ikke kaster penger ut av vinduet med å kjøpe det fra utlandet :-!

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav chrleon » man 26.03.2007 8:41

5 ÅRS REKLAMASJON FOLKENS!!

helsike, begynner å bli lei av å mase om dete i alle hersens tråder.
Vil dere bli bedratt er det bare til å kjøpe AppleCare, men det er ingen som helst vits.

Vi har verdens beste forbrukerlov her i landet, og det er bare til å si til Apple at dere ikke godtar et nei innenfor fem år, med loven i hånd.

Føler jeg er en del av en døende rase som faktisk vet at amerikansk lov gjelder i Amerika, ikke i vidunderlige Norge.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav kolby » man 26.03.2007 8:52

AppleCare gir deg mye mer enn det reklamasjonsretten her i Norge gir. Er man avhengig av maskinen – slik jeg er – hjelper det lite å drive med reklamasjon hvis det skulle skje noe med maskinen når man trenger den der og da. Da vil jeg spare på å betale for AppleCare.
Reklamasjon er en prosess, noe som ikke alle har tid til uansett om det er med Apple eller Freia.

Så du kan si at det er unødvendig å kjøpe AppleCare til folk – og det er det for noen – men at det er totalt unødvendig er feil å si. Hvis jeg nå skulle dra til USA eller England og være der i to uker, vil min AppleCare hjelpe meg der og da – reklamasjonsretten her i landet forblir langt unna.

Det er ingen som tvinger deg til å mase. :)

Edit:
For de som vil lese litt om AppleCare:
http://www.apple.com/no/support/products/proplan.html
http://www.apple.com/no/support/products/faqs.html

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav keiserjohn » man 26.03.2007 9:10

Er man avhengig av en maskin, så kan man be om en lånemaskin mens feilen retter, eller kreve siden du faktisk har krav på det.
Er ikke helt sikker på hva apple protecion plan gir utover den norske reklamasjonen.

Driver du som selvstendig næringsdrivende, så blir jo saken helt annet.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]