Skifte av strømforsyner i iMac G5

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Skifte av strømforsyner i iMac G5

Innleggav serbONE » man 26.03.2007 22:40

Hei hei alle sammen!

Dette er vel mitt første konstuktive innlegg her på forumet, så er takknemlig for all hjelp.

Har fått inn en iMac G5 1,8ghz maskin som ikke starter.

Følgende symptomer skjedde før:

-Da maskinen skulle skrus på kom et "?" i stedet for eplet med de strekene som går rundt.

-Det begynte å lukte svidd

-Nå etter ca. tre mnd uten å ha skrudd på maskinen igjen, vil den ikke på i det hele tatt.

Tidligere erfaringer med PC tyder på at strømforsyneren har tatt kvelden.

I og med garantien har utløpt, må dette gjøres av egene penger. Magefølelsen sier meg at det kan være strømforsyneren, men er ikke 100%, så i såfall hvor kan jeg finne nye strømforskynere og prisen på dette?

Har lett litt her på forumet uten hell. Vet ikke helt om jeg vil sette i gang på egenhånd ved å bytte dette nettopp fordi jeg kun har gjort det på en stasjonær PC som i grunn ikke var noe hokus pokus :)

Mvh Serban

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 26.03.2007 22:48

Garantien har gått ut, men du har fortsatt reklamasjonsretten som er på 5 år. Sikkert flere som vil råde deg til å ringe Apple og kreve en ny forsyning.
Har hørt at på iMac G5, så like de å sende delen som var ødelagt med instruksjoner om hvordan du kan fikse den selv. For å slippe å sende den på reparasjon.

Hva slags butikk kjøpte du den i?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav serbONE » man 26.03.2007 22:55

Det er en maskin som er på jobben min i oslo kommune (ja, tenk kommunen benytter seg av mac). Kvitton er nok langt oppe hos regnskapsførere osv, men holder vel antakeligvis med serienr? Er også usikker på kjøpsdatoen.

Vet at det enkleste hadde vært å sende inn til rep da bydelen betaler regningen, men morro å prøve på egenhånd og kanskje benytte seg av sine rettigheter.

Maskinen er kjøpt på 123 Data.

tlf. nr til apple finner jeg hvor? På pappesken på maskinen?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav kaada » man 26.03.2007 23:43

81500158

;)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav kandahar » tir 27.03.2007 3:11

Kan det være at maskina di er dekka av dette programmet?

http://www.apple.com/support/powermac/p ... extension/
medlem i 205 måneder
 

Innleggav janrose » tir 27.03.2007 8:03

Reklamasjonstid for datautstyr som ikke er privatkjøpt er ikke-eksisterende når produsentens garanti er gått ut, så la bokholderne være i fred med mindre kandahar har rett.

Derimot vet jeg av egen erfaring at Apple uansett ikke vil sende ut noen strømforsyning til iMac G5 for DIY-service (Do It Yourself). Mac'en må til godkjent verksted som kan bestille delen. Kjenner du noe der godt, kan det jo hende at de lar deg låne spesialskrutrekkeren som skal til for å løsne de to-tre skruene og bytte strømforsyningen selv.

Men for min del ble det fire uker med purring og venting på ny del og en total kostnad på kr 2500 inkl. èn times jobb da Office Line Edbergen skulle gjøre nettopp dette etter at et plutselig og kortvarig tordenvær tok ut G5'en min.

Bilde

Strømforsyningen er den grå boksen med kontakt og feste for sikkerhetslenke.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 27.03.2007 9:16

Gaijin skrev:Garantien har gått ut, men du har fortsatt reklamasjonsretten som er på 5 år. Sikkert flere som vil råde deg til å ringe Apple og kreve en ny forsyning.
Har hørt at på iMac G5, så like de å sende delen som var ødelagt med instruksjoner om hvordan du kan fikse den selv. For å slippe å sende den på reparasjon.

Hva slags butikk kjøpte du den i?

Hvorfor tror alle at alle iMac G5 er like? Min iMac for eksempel kan ikke åpnes. Om du vet dette burde du tenkt litt over hva du skriver for noe. Det du sier høres ut som om det gjelder alle iMac G5.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Gaijin » tir 27.03.2007 9:24

Sorry, men det er en stavefeil i innlegget mitt. Det skal være en r i slutten av like, slik at setningen blir
Har hørt at på iMac G5, så likeR de å sende delen som var ødelagt
osv.

Beklager hvis stavefeilen min førte til stor frustrasjon for deg. Skjønt du valgte å forstå setningen helt feil, for sånn som du leste setningen, så er den jo helt på trynet.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 27.03.2007 9:28

Nei, det var ikke det jeg reagerte på. Jeg regnet med at det skulle være r der. Nei, det jeg reagerte på var dette:

Har hørt at på iMac G5, så liker de å sende delen som var ødelagt med instruksjoner om hvordan du kan fikse den selv.


Det denne setningen sier, er at om du har en iMac G5, så kan du skru den opp. Høres kanskje ikke så galt ut, med mindre du ser på eksempelet med min maskin. Den har ikke skruer på panelet bak, så den er for meg umulig å skru opp. Det var det jeg ville frem til.

Ikke noe stort problem, jeg ville bare påpeke det.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Gaijin » tir 27.03.2007 9:31

Trodde du hadde intel Imac jeg.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 27.03.2007 9:32

Oki. Neida, jeg har iMac G5. ;)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Gaijin » tir 27.03.2007 9:52

Jeg mente ikke at alle iMac G5 var like, men jeg kan forstå at det kunne tolkes sånn. Men jeg husker fra da iMac G5 var ganske ny, så sendte Apple nye deler med instruksjoner slik at man kunne skifte delen selv.

Om de så forandret mye på iMac G5 etter det, så kan det nok være at det ikke går an på alle modellene.

Beklager misforståelsen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav janrose » tir 27.03.2007 10:00

Twinrehz: Du har rett, men du tar feil. Det er ingen skruer i baklokket på iMac G5, men har du sjekket 'undersiden' der luftinga og høyttalerne sitter? Tror du skal finne tre stjerne skruer der som du kan løsne og få adgang til 'det aller helligste', jfr. foto i tidligere posting. Skruene kan bare løses, ikke skrus ut. Genialt av Apple, for da mister du dem heller ikke.

Bilde

Supportsidene for iMac G5 inneholder bl.a en liste over hvilke deler du kan bestille og skifte ut selv. Det ligger til og med ute en beskrivelse på hvordan man kan skifte strømforsyning selv om den ikke finnes i lista over DIY-deler.

Ta en titt på dette folkens i steden for å ta ut frustrasjonen på skrivefeil og annet dill. iMac G5 = iMac G5 (iSight) = iMac (Intel ) i alle fall når det gjelder ytre designløsninger. Jeg har både første og siste utgave av disse i to ulike størrelser og har hatt av bakdekslet på begge. Det er 'same procedure'. Heller ikke Apple bryr seg med å finne opp hjulet flere ganger på samme modell.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Innleggav serbONE » tir 27.03.2007 13:04

Tusen takk for all hjelp ;) Kan nok stemme at klageretten på 5år ikke gjelder bedrifter, så med andre ord blir den nok bare sendt inn til rep. Så kommer jeg tilbake med symptomene som ble fikset for å se om jeg tok feil.

Kanskje like greit å sende inn. Skal ringe 123data for å forhøre meg litt.

-snakkes!

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav Twinrehz » tir 27.03.2007 13:06

janrose: WTF? Seriøst? Er det SÅNN man åpner den?! :-D Kuult, det må jeg prøve! (Senere en gang).

Trodde det var noen sånn finurlig løsning med plast og lim som gjorde at man måtte ha spesialutsyr for å få det opp.

Har forsåvidt spurt før om hvordan man åpner den, men da fikk jeg ikke noe svar.
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron