Marekatten skrev:Hvorfor ikke bare ringe fra en fasttelefon?
Da er det lokaltakst.
Følgte det en fasttelefon, installasjon og abonnement med Apples produkter ville dette gi god mening. Ellers så blir dette å se på som et urimelig krav -- for alle som ikke tilfeldigvis har slik utstyr i huset fra før av, så blir det en investering på flere tusen kroner for å spare noen hundre kroner -- og man sparer pengene for Apple, som altså har ansvar for *alle utlegg* ved avhjelp, inkludert telefon. Aoole kan helt klart foreslå at kunder som har fasttelefon skal bruke dette, men vil de at kunder som ikke har skal bruke det så må de i tilfelle dekke installasjon av slikt utstyr. Det er også urimelig å kreve at man skal bruke epost, for reparasjon på utstyret man vanligvis bruker til å sende epost ... Igjen, da må man dekke utgifter folk har om de ikke kan få gjort dette hjemmefra, inkludert transport.
Fra telefonkiosker gjelder mye høyere takster til 815-nummer, selv om dette jo er en fasttelefon.
Ved andre tilfeller enn avhjelp ved mangler er det andre regler, det er uproblematisk om Apple så krevde timebetaling for å surfe apple.com eller inngangspenger til butikkene, fortausleie av folk som står i kø for å komme inn osv.