dritt support!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav segrov » søn 26.08.2007 1:46

ipmil, om jeg forstår deg rett har du krav på splitter ny maskin siden den ikke ble fikset på 3dje forsøk.
medlem i 249 måneder
 

Innleggav ipmil » tir 28.08.2007 23:25

Mulig det, men nå klarte noen å søle kaffe på den så den virker ikke så veldig bra. Tror ikke jeg får levert den inn.

Må nok sende på service og håpe at de som fikser kaffeproblemet og fikser resten. Tenkte å levere på Eplehuset denne gangen og håpe de gir litt bedre service.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Tellerskritt ...

Innleggav Marekatten » fre 31.08.2007 18:37

Hvis du skal reklamere på en vare, så må du på en eller annen måte kontakte den andre parten. Eksempel: Du klager ikke til Elkjøp at du selv må betale bensinkostnader/bussbillett for å komme deg dit?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Innleggav Nexus » fre 31.08.2007 18:42

ipmil: Hvis du skal sende inn noe mac greier igjen: pass også på at det ikke er InfoCare(Destroy) den blir sendt til
medlem i 222 måneder
 

Innleggav desafio » fre 31.08.2007 19:09

Jeg poster posten min her, ettersom det kan se ut som den hører hjemme i en slik tråd som denne:

Jeg sendte inn min MBP til service da hovedkortet plutselig ikke fungerte lenger. Eplehuset Trondheim byttet hovedkortet, men hadde greid å ødelegge superdriven og skade volumhodedelen på harddisken før de sendte den tilbake til meg.
Jeg sendte derfor maskinen tilbake til Trondheim med beskjed om at de måtte fikse superdrive og volumhodedelen. Jeg fikk maskinen tilbake, og de hadde bytta superdriven.
Jeg fiksa selv volumhodedelen når jeg fikk en fungerende superdrive.
Etter at jeg fikk maskinen tilbake sist, vil den ikke gi meg noe skjermbilde når jeg lukker den og skal vekke den opp fra dvale. Jeg ser at det gis lys til skjermen når jeg skrur opp og ned på lysstyrken, og den gir fra seg den vanlige "lete etter medium i superdrive"-lyden. Men som sagt.. Skjermen forblir svart.
Jeg får vekket maskinen opp ved å lukke lokket, vente til lyset begynner å blinke, og så åpne den, og gjenta denne prosessen noen ganger.
Slik jeg ser det, må dette være noe som er forårsaket av serviceavdelingen i Trondheim. Er denne siste saken noe som går under reklamasjon, og dersom de ikke greier å fikse alt på maskinen denne gangen, har jeg da krav på en ny maskin?

Mine samlede utlegg for reparasjon av denne maskinen nærmer seg forresten 700,- snart

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Luxurious » fre 26.10.2007 20:45

Fobrukerkjøpsloven sier ikke at det ikke skal være utlegg for kjøper, den sier at det ikke skal være *risiko* for at kjøper får kostnader.

I praksis er det noe slingringsmonn, det er vanlig at man ikke tar betalt for kjøring eks. men om selger krever levering på Galdhøpiggen er det helt opplagt at han så må dekke kostnader.

Når det gjelder Apple kan man spørre seg om hva som er grunnen til at det koster 3 - 4,50 kroner fra alle mobiltelefoner å ringe til support? Gjerne 5-10 ganger så dyrt som vanlig takst. Jo, grunnen er at Telenor så kan tilby billig sentralbordtjeneste til Apple -- kundene til Apple betaler jo for den i monn. Forskjellen på vanlig mobiltakst og 815-takst går slik sett til å dekke Apples utgifter, noe det er helt klart at dekkes av loven.

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
medlem i 210 måneder
 

Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?

Innleggav Marekatten » man 29.10.2007 0:11

Hvorfor ikke bare ringe fra en fasttelefon?

Da er det lokaltakst.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Innleggav Richaren » man 29.10.2007 0:29

Servicen hos MAC er helt for jæ... Tror de har en holdning om at "vi er så store at det ikke gjør noe at vi mister et par hundre" Ring Eplehuset, de er mye flinkere
medlem i 209 måneder
 

Re: dritt support!

Innleggav torgbren » man 29.10.2007 0:37

dk skrev:gøy å sitte på support i 30 minutter for en enkel reklamasjon. ender med at samtalen koster mer for meg enn det ville gjort å bare blåse i reklamasjonen og heller kjøpe ny lader.

reklamasjon skal jo være gratis, men apples system har ingen rutiner for å refundere ringetid. så nok en gang driter apple i norsk lov.

hvor lenge skal de få holde på:(


Fremskaff dokumentasjon på kostnadene dine. Ring Apple Support en gang til!!! og fortell at du er meget skuffet over at det tar så lang tid å få support, særlig når den koster penger. Henvis til forbrukerkjøpsloven og krev at Apple dekker kostnadene dine. Er du heldig får du gavekort i Apple Store for kostnadene dine.
medlem i 214 måneder
 

Re: Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?

Innleggav Luxurious » man 29.10.2007 1:07

Marekatten skrev:Hvorfor ikke bare ringe fra en fasttelefon?

Da er det lokaltakst.


Følgte det en fasttelefon, installasjon og abonnement med Apples produkter ville dette gi god mening. Ellers så blir dette å se på som et urimelig krav -- for alle som ikke tilfeldigvis har slik utstyr i huset fra før av, så blir det en investering på flere tusen kroner for å spare noen hundre kroner -- og man sparer pengene for Apple, som altså har ansvar for *alle utlegg* ved avhjelp, inkludert telefon. Aoole kan helt klart foreslå at kunder som har fasttelefon skal bruke dette, men vil de at kunder som ikke har skal bruke det så må de i tilfelle dekke installasjon av slikt utstyr. Det er også urimelig å kreve at man skal bruke epost, for reparasjon på utstyret man vanligvis bruker til å sende epost ... Igjen, da må man dekke utgifter folk har om de ikke kan få gjort dette hjemmefra, inkludert transport.

Fra telefonkiosker gjelder mye høyere takster til 815-nummer, selv om dette jo er en fasttelefon.

Ved andre tilfeller enn avhjelp ved mangler er det andre regler, det er uproblematisk om Apple så krevde timebetaling for å surfe apple.com eller inngangspenger til butikkene, fortausleie av folk som står i kø for å komme inn osv.
medlem i 210 måneder
 

Krev utgifter dekket!

Innleggav iPhantom » man 29.10.2007 1:16

Hadde en sak med apple i forbindelse med at den gamle ibooken min gikk badundas.. Etter tre misslykkede forsøk på å reparere den via Humac krevde jeg en ny maskin i henhold til kjøpsloven..

Humac, som jeg opplevde som utrolig uproffesjonelle unnskyldte seg med at de tre reperasjonene ikke var av samme karakter og derfor ikke kunne regnes som tre!!! Ble derfor nødt til å ty til telefonen med samtaler til både apple i Norge, kunde"service" i Sverige og tilslutt apples kontor i Irland. Til slutt klarte jeg endelig å overtale dem om at jeg hadde rett.. Fikk til slutt etter ca. 3 uker med uklare svar en ny macbook i posten.

Telefonutgifter etter en rekke "unødvendige" samtaler til bla. Irland kom på ca. 900,-. Sendte en mail til apple norge og argumenterte for at dette burde dekkes av selger og fikk også medhold på det..
Sist endret av iPhantom den man 29.10.2007 3:16, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav Ministry of sound » man 29.10.2007 2:30

Handler man på nett for å få det "billig" så må man forholde seg til de lover, regler og rammer som er rundt dette.

Dessuten har vel Apple noe som heter Request Service Online? Systemet dems fungerer utmerket synes nå jeg og har selv aldri hatt problemer.

Jeg valgte heller ikke å ringe med mobiltelefon da jeg så at dette var MYE dyrere. Ringte fra fasttelefon. Problemet i dagens samfunn er at folk tror at mobiltelefonene har erstattet fasttelefon helt. Noe den kanskje ikke har...

Under reklamasjon er det jo ditt ansvar å bevise feilen så man må jo bergene at det vil kunne koste noe å finne ut av om det er en fiel eller ikke. Er det en feil er jeg enig i at den bør dekkes av selger. Hvis ikke bør forbruker betale selv.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Mortlar » man 29.10.2007 7:40

Bare vært borti super support jeg (men du kan jo ha vært borti dårlig support allikevel). Fikk til og med returnert en åpna, brukt, gravert ipod helt fullstendig uten diskusjon. Samme med min 13 dager gamle MBP da det kom ny oppdatering (c2d). Men jeg måtte jo betale telefonutgifter selv (til sammen ca 20 minutter.) Det synes jeg man må tåle... ;)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Fred » man 29.10.2007 8:04

Polymorph skrev:<3 Humac

Der er supporten betraktelig bedre.


Nei, det er den ikke.
medlem i 226 måneder
 

Innleggav ulven22 » man 29.10.2007 8:48

Servicenivået har ofte sammenheng med måten en sak blir lagt frem på :-)
og liker man ikke telefon så kan man sende en mail eller et gammeldags brev for den skyld.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron