" Servicenivået har ofte sammenheng med måten en sak blir lagt frem på
og liker man ikke telefon så kan man sende en mail eller et gammeldags brev for den skyld."
Ulven, ikke meningen å svare deg mellom linjene. Det er et godt råd å behandle kundebetjentene bra, de har jo eksempelvis i Apples' tilfelle ingen makt før de har satt deg videre. Servicenivået henger i min erfaring sammen med både at man ikke skyter pianisten, at man kan kjøpsloven og i særdeleshet om man er innenfor angrefristen ... Diskuterer man reklamasjon med Apple support er det hovedsaklig alvorlige problemer med maskinen, dette er noe som vil haste for de aller fleste, men det er klart har man tid til å sende brev er det mulig det kan gi bedre resultater.
Mener du at jeg tolker forbrukerkjøpsloven feil?
Jeg er ikke i tvil om at det både finnes mange som får riktig god behandling av Apple, eller folk som skriker på telefonen fordi de har glemt å sette i kontakten. Det er flere tilfeller hvor jeg har vært svært godt fornøyd med Apple support. Men siden jeg har hatt anledning til å teste dem ved en hel rekke flere tilfeller, så er min konklusjon at det altså 1) langt ifra er noen regel og 2) Apple har veldig høy terskel for å innrømme problemer, og 3) at man overhodet ikke bør gå med på å vente på oppdateringer om man får en maskin som har problemer fra starten -- gå for ny maskin eller bruk angreretten.
Den delen av Apple som lager OS'et er en helt annen verden. OSX er etter min mening verdt om lag halve prisen av en Apple i seg selv, og de havner vel slik sett i pris omtrent slik jeg har hatt erfaring med kvaliteten (nå om dagen, jeg vet at de gamle ble bygget som tanks). Jeg kommer ikke på et eneste issue jeg har hatt med OS, mens jeg altså har vært igjennom;
- Random shutdowns. Som jeg vel har omtalt.
- Strømforsyning som kortsluttet og nesten begynte å brenne. Dette er et kjent problem, Apple endret designet på ledningen, og tar i teorien tilbake de gamle. Jeg fikk en uke i utlandet uten maskin.
- Random shutdowns igjen, som viste seg å være;
- Batteriet som este opp. Dette ble jo faktisk gjenkalt, det som vel er det spesielle er at min maskin ble kjøpt noen måneder etter at denne serien med batterier var gjenkalt.
Omtrent uansett hvordan man vrir det, så har jeg endt opp massivt i minus på disse problemene, lenge før jeg begynner å se på tid som har gått direkte opp i røk. Bare i telefon er det snakk om flere tusen kroner i direkte utlegg, flere uker uten maskin og flere måneder med helt ustabil maskin mens jeg ventet på oppdateringer som ikke hadde effekt. I tillegg var maskinen før jeg fikk nytt kort en av eggekokerne, igjen vet vi at dette var fabrikasjonsfeil.
Når jeg er hovedsaklig negativ til kvaliteten til Apple's support er det basert på at ingen av disse problemene ble behandlet som det de var; problemer som var helt og holdent Apple's feil, noe de i alle tilfeller allerede hadde innrømmet. Om det er uttrykk for kløning, preventivt advokatarbeide eller kynisme vet jeg ikke, men det virker litt absurd at Apple ikke lar det gå automatikk i å behandle folk som blir utsatt for store fabrikasjonsfeil skikkelig -- det er jo forutsigbart at det vil nå omtrent hele nettet om de ikke gjør det.
Jeg er ikke sikker på om Apple lager maskiner som ikke er ment å vare lenge bevisst, eller om det er andre årsaker til problemene med Intelmaskiner som forskjellige typer industriell sabotasje, menneskelig feil, redsel for søksmål etc. Apple har tross alt kun en håndfull modeller totalt, og har full kontroll fra før designfasen og frem tilogmed drivere vs. OS.
Kan Steve Jobs få Microsoft av kartet så har han fremdeles min stemme, men både mengden problemer og håndteringen av dem for Intelmaskinene er i mitt hode et problem i denne sammenheng. Det er ikke til å komme utenom at man blir svært avhengig både av Apple sin Software- og Hardware-avdeling.
Jeg må si jeg har lært en del av erfaringen, først og fremst å ta solid forbehold når jeg anbefaler Apple til andre folk, mot hardvarene og delvis mot support. "Maskinene og support har de samme problemene som med PCer, men systemet ... eh "programmet" på Apple er fantastisk" ...
dk, bra for deg at du finner slik enkel glede.