dritt support!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav Haakon » man 29.10.2007 12:49

Flere av mine bekjente har slukøret lagt på røret etter å ha fått denne negative 1-års-garantitiden av AppleSupport.
Forbrukerne bør selv kjenne sine rettigheter, men det bør være unødvendig for Apple å skjule dem sååå godt...
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Gaijin » man 29.10.2007 13:00

Enig i det. Burde være unødvendig å få forbrukerrådet til å ringe for seg.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Luxurious » man 29.10.2007 18:20

Noe som forbløffer er at Apple ikke ser ut til å være istand til å føre en brukbar logg. Altså ikke i det hele tatt -- jeg må fortelle hele historien for hver gang jeg treffer en ny person.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav foffster » man 29.10.2007 18:32

Kan det være en idé å kjøpe en maskin hos en norsk forhandler som f.eks. Eplehuset for å få bedre support, eller må man til Apple sentralt uansett? Tillegg: For min del så bor jeg "på landet", så vil et slikt kjøp i såfall føre til noen ulemper vs å kjøpe sentralt?
Sist endret av foffster den man 29.10.2007 18:56, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav bambini » man 29.10.2007 18:37

Det er den forhandleren du handler av som blir ditt kontaktpunkt nr 1 vedrørende support. Om maskinen deretter må inn på service er det uansett ikke Apple som reparerer, men en underleverandør. I Norge er det ofte Info Care... som helt sikkert noen har sine meninger om, men det er jo en annen sak ;)

Kjøp av den som er nærmest (f.eks. El-kjøp om de har gode priser).

Eplehuset selger, har support og reparerer maskinene så langt de klarer det selv.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Haakon » man 29.10.2007 18:47

Kjøp gjerne på Elkjøp! Min erfaring er at de er suverene på service. De kjenner Forbrukerkjøpsloven og vil nok ikke "lure" folk som Apple Support gjør. Og de klarer sikkert også å stå i mot press fra Apple.
Et hjertesukk: på fredag ble jeg avvist med en iBook-reklamsjon av Eplehuset fordi de mente det bare er 2 års reklamasjonsrett....
Jeg blir gal... Men de er jo bedre enn Apple Support som bare "gir" 1 år....
medlem i 238 måneder
 

Innleggav Luxurious » man 29.10.2007 19:09

Jeg vet ikke helt om Elkjøp, det er mulig de har lært seg noen lekser. Jeg har fått brukbar respons selv fra Humac, Eplehuset i Oslo var litt vanskelige og kostbare når det kom til reparasjon, og særlig lånemaskin. De lå på omlag dobbel pris av Humac på express-reparasjon.

Apple Store skyr jeg som pesten etter å ha kjøpt maskin hos dem første gang. De, dvs TNT express, sendte helt alvorlig halve bestillingen min til feil landsdel etter at jeg hadde endret adresse på den hos Apple. Skitt skjer riktignok, men jeg hadde altså ringt på mandag og sjekket at de hadde riktig adresse, det hadde de ikke, retting. Så på tirsdag, de hadde fremdeles ikke riktig adresse, men nå ble den korrigert. Og så på onsdagen, på morgenen. De hadde fremdeles ikke riktig adresse, der ble den korrigert, og om jeg ringte om en time så "visste de mer" wtf. En time senere fikk jeg så bekreftet at pakken var sendt til gokk, mens jeg var i Oslo. Ikke veldig nyttig, maskinen var heldigvis i pakken de sendte rett vei ... Jupps, den første delen av sendingen kom riktig, uten en eneste purring.

Leveringstidene til Apple Store må jeg innrømme at overhodet ikke sto klart for meg når jeg trykket på bestill -- ships within 24 hours. Goes without saying at dette er fra Taiwan ... Butikken deres skifter også fra engelsk til norsk, og gir et omtrent så sosete inntrykk som alt annet jeg har opplevd derfra.
medlem i 211 måneder
 

Re: dritt support!

Innleggav ulven22 » fre 16.11.2007 13:51

Luxurious skrev:

eg tror ikke jeg er enig om påstanden til Ulven er at alle som er høflige blir behandlet bra av Apple


Jeg har aldri påstått dette, det jeg skrev var følgende:

Servicenivået har ofte sammenheng med måten en sak blir lagt frem på


Det jeg mener er følgende, det er sannsynlig at det ville vært mindre problem hvis kundene som har problemer er saklig og nøktern i sin fremstilling av problemet. Jeg har stått mye i kø og ventet på det jeg opplever som irrasjonelle kunder. Dette kan blant annet skyldes både manglende språklige evner eller manglende kjennskap til lover.

Det er ikke nødvendigvis slik at man kan pugge en setning i lovteksten for så å hevde at man kjenner hele sannheten.

Jeg tror heller ikke at om man er høflig så får man automatisk bra behandling i alle tilfeller, men jeg er overbevist om at det hjelper.

Mitt råd er at om man ønsker hjelp så må man tenke nøye gjennom hvordan man ønsker å formidle problemet :-)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Re:

Innleggav dk » fre 16.11.2007 14:27

Beklager. Dette er virkelig et gammelt innlegg i en gammel tråd, men kunne ikke hjelpe det å le høyt av at Luxerious presterer å klare og motargumentere seg selv i sitt eget innlegg:)

Luxurious skrev:Fobrukerkjøpsloven sier ikke at det ikke skal være utlegg for kjøper, den sier at det ikke skal være *risiko* for at kjøper får kostnader.

(....)

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
medlem i 215 måneder
 

Re: dritt support!

Innleggav Luxurious » tir 20.11.2007 2:23

" Servicenivået har ofte sammenheng med måten en sak blir lagt frem på :-)
og liker man ikke telefon så kan man sende en mail eller et gammeldags brev for den skyld."

Ulven, ikke meningen å svare deg mellom linjene. Det er et godt råd å behandle kundebetjentene bra, de har jo eksempelvis i Apples' tilfelle ingen makt før de har satt deg videre. Servicenivået henger i min erfaring sammen med både at man ikke skyter pianisten, at man kan kjøpsloven og i særdeleshet om man er innenfor angrefristen ... Diskuterer man reklamasjon med Apple support er det hovedsaklig alvorlige problemer med maskinen, dette er noe som vil haste for de aller fleste, men det er klart har man tid til å sende brev er det mulig det kan gi bedre resultater.

Mener du at jeg tolker forbrukerkjøpsloven feil?

Jeg er ikke i tvil om at det både finnes mange som får riktig god behandling av Apple, eller folk som skriker på telefonen fordi de har glemt å sette i kontakten. Det er flere tilfeller hvor jeg har vært svært godt fornøyd med Apple support. Men siden jeg har hatt anledning til å teste dem ved en hel rekke flere tilfeller, så er min konklusjon at det altså 1) langt ifra er noen regel og 2) Apple har veldig høy terskel for å innrømme problemer, og 3) at man overhodet ikke bør gå med på å vente på oppdateringer om man får en maskin som har problemer fra starten -- gå for ny maskin eller bruk angreretten.

Den delen av Apple som lager OS'et er en helt annen verden. OSX er etter min mening verdt om lag halve prisen av en Apple i seg selv, og de havner vel slik sett i pris omtrent slik jeg har hatt erfaring med kvaliteten (nå om dagen, jeg vet at de gamle ble bygget som tanks). Jeg kommer ikke på et eneste issue jeg har hatt med OS, mens jeg altså har vært igjennom;

- Random shutdowns. Som jeg vel har omtalt.
- Strømforsyning som kortsluttet og nesten begynte å brenne. Dette er et kjent problem, Apple endret designet på ledningen, og tar i teorien tilbake de gamle. Jeg fikk en uke i utlandet uten maskin.
- Random shutdowns igjen, som viste seg å være;
- Batteriet som este opp. Dette ble jo faktisk gjenkalt, det som vel er det spesielle er at min maskin ble kjøpt noen måneder etter at denne serien med batterier var gjenkalt.

Omtrent uansett hvordan man vrir det, så har jeg endt opp massivt i minus på disse problemene, lenge før jeg begynner å se på tid som har gått direkte opp i røk. Bare i telefon er det snakk om flere tusen kroner i direkte utlegg, flere uker uten maskin og flere måneder med helt ustabil maskin mens jeg ventet på oppdateringer som ikke hadde effekt. I tillegg var maskinen før jeg fikk nytt kort en av eggekokerne, igjen vet vi at dette var fabrikasjonsfeil.

Når jeg er hovedsaklig negativ til kvaliteten til Apple's support er det basert på at ingen av disse problemene ble behandlet som det de var; problemer som var helt og holdent Apple's feil, noe de i alle tilfeller allerede hadde innrømmet. Om det er uttrykk for kløning, preventivt advokatarbeide eller kynisme vet jeg ikke, men det virker litt absurd at Apple ikke lar det gå automatikk i å behandle folk som blir utsatt for store fabrikasjonsfeil skikkelig -- det er jo forutsigbart at det vil nå omtrent hele nettet om de ikke gjør det.

Jeg er ikke sikker på om Apple lager maskiner som ikke er ment å vare lenge bevisst, eller om det er andre årsaker til problemene med Intelmaskiner som forskjellige typer industriell sabotasje, menneskelig feil, redsel for søksmål etc. Apple har tross alt kun en håndfull modeller totalt, og har full kontroll fra før designfasen og frem tilogmed drivere vs. OS.

Kan Steve Jobs få Microsoft av kartet så har han fremdeles min stemme, men både mengden problemer og håndteringen av dem for Intelmaskinene er i mitt hode et problem i denne sammenheng. Det er ikke til å komme utenom at man blir svært avhengig både av Apple sin Software- og Hardware-avdeling.

Jeg må si jeg har lært en del av erfaringen, først og fremst å ta solid forbehold når jeg anbefaler Apple til andre folk, mot hardvarene og delvis mot support. "Maskinene og support har de samme problemene som med PCer, men systemet ... eh "programmet" på Apple er fantastisk" ...

dk, bra for deg at du finner slik enkel glede.
medlem i 211 måneder
 

Re: dritt support!

Innleggav dk » tir 20.11.2007 2:33

jeg er sikker på at du også ser hvorfor det er fornøyelig at du i ditt innlegg bygger opp et argument, for så å selv rive alt ned i siste linje der du siterer lovtekst som stort sett ordrett sier det stikk motsatte av det du nettopp har argumentert for? :-)
medlem i 215 måneder
 

Re: dritt support!

Innleggav Luxurious » tir 20.11.2007 14:30

Det er mulig å misforstå setningen, den mangler et "bare" og er ikke presis juridisk. Poenget er at det er en sterkere formulering i loven enn kun at man ikke skal ha kostnader, det er vel heller ikke uklart i sammenhengen hva jeg mener. Hva mener du lovteksten innebærer? Er dette noe annet enn det jeg argumenterer for at den sier *i alt annet denne presise setningen, slik du leser den*? Du synes grammatikk er mer interessant å diskutere enn temaet for tråden?
medlem i 211 måneder
 

Re: dritt support!

Innleggav Marekatten » man 07.01.2008 11:39

ta eksempelvis håndteringen av kjente problemer som random shutdowns på macbooker og macbook pro for en tid tilbake. Det er gjort ganske store undersøkelser som ga tall på at opptil 10% av maskinene hadde disse svært alvorlige problemene. Det virker klart at det allikevel ikke var noe automatikk i å gi rask saksbehandling av maskiner med dette problemet -- jeg opplevde selv å bli bedt om å reinstallere OS, resette smc, kjøre Apple hardware test osv lenge etter at dette var plastret over hele internett,


Grunnen til at de ber deg gjøre dette, er sannsynligvis fordi et antall andre feil også kan resultere i at maskinen skrur seg av. Og selv om du selv vet godt hva feilen skyldes, har supportmedarbeiderne antakeligvis instruks om å følge en bestemt feilsøkingsprosedyre før de kan sette opp reparasjon eller omlevering. Det er sikkert en hel del kunder som ringer inn og påstår at maskinen er ødelagt og krever ny, selv om det bare er batteriet som er tomt for strøm.

Kunder som er rammet av et kjent problem for nok ikke noen spesialbehandling hvis du ringer til supporten, men blir behandlet etter samme køprinsipp som de andre som ringer inn. Andre kunder har kanskje mer alvorlige problemer, selv om deres problem ikke er utbredt.

Når det gjelder ventetiden så er det ofte den er nede på 0 minutter også, men selvsagt må man ofte vente lenger. Grunnen til at det tar så lang tid, er at det er for mange som ringer inn akkurat da. En hel masse folk ringer inn og spør om saker og ting som ikke har med Apple å gjøre, eller med spørsmål som hvordan man laster ned MSN eller bruker Gmail. Da er det klart det blir kø. Mitt tips er å ringe tidlig på morgenen, og selvsagt å være høflig i telefonen, selv om man er oppgitt.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]