AppleCare Protection Plan

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

AppleCare Protection Plan

Innleggav Grete » tor 05.07.2007 22:22

Jeg har nettopp kjøpt meg en MacBook, å skal i september reise til mexico der jeg skal være i ca. 12 uker, deretter skal jeg reise litt rundt i mellom amerika. Det jeg lurer på er om det er lurt av meg å gå til innkjøp av Apple Care protection plan? Siden jeg skal være så lenge i utlandet.
medlem i 206 måneder
 

Innleggav br » fre 06.07.2007 0:38

Med AppleCare Protection Plan får du utvidet global garanti fra 1 til 3 år. Det spørs altså på hvor lenge du skal være der. Ved kjøp av ny maskin har du uansett 1 års global garanti.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Loevhagen » fre 13.07.2007 16:36

Hvorfor forholer ikke Apple seg til 2 års garanti og deretter 3 års reklamasjon, som er normalt og lovfestet?

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Innleggav br » fre 13.07.2007 16:47

Garanti er ikke lovfestet, det er noe produsenten velger å gi til sine kunder.
Reklamasjonen er lovfestet og gjelder for 2 år hvis produktet ikke er laget for å vare vesentlig lengre enn 2 år, da har du 5 års reklamasjonsrett.

Forbrukerkjøpsloven tolkes forskjellig, og derfor praktiserer Apple forskjellig reklamasjonstid avhengig av hvilken del som er defekt.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav lazaron » tir 14.08.2007 11:08

Husk om det sies at AppleCare er Global Warranty, saa gjelder det ikke i realiteten alle land, endel land i soer amerika, oest europa, midt oesten osv.....den gjelder bare hvor apple har service avtaler. Sitter du i afganistan og har problemer, er det ditt eget ansvar og faa produktet til servicested.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav superjon » man 27.08.2007 21:44

er det noe vist med app når man har reklamasjonsrett i norge??

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 27.08.2007 21:59

For bedrifter som ønsker å oppgradere maskiner hvert tredje år er dette en god løsning.

Selv kjøper jeg APP til min iMac snart, som står på firma.
iMac har for øvrig veldig billig APP. MacBook (Pro) er det nok litt verre med =)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Millad » tir 28.08.2007 23:21

Humac sjefen sa at man trenger ikke det i Norge for vi har kjøps reklemasjons garanti 5 år. Men utlandet har du alerede ett år- Det går på Apple overall- Når jeg var i Egypt så fiksa de det apple folka der...

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav br » ons 29.08.2007 11:12

Husk at bedrifter ikke har reklamasjonsrett.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav EspenIrgens » ons 29.08.2007 11:44

Jeg ville heller brukt penger på en solid reiseforsikring for maskinen.
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » ons 29.08.2007 12:31

br skrev:Garanti er ikke lovfestet, det er noe produsenten velger å gi til sine kunder.
Reklamasjonen er lovfestet og gjelder for 2 år hvis produktet ikke er laget for å vare vesentlig lengre enn 2 år, da har du 5 års reklamasjonsrett.
Endelig noen som har skjønt det! Det er nesten så jeg trodde jeg var den eneste her nå. :P

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan

Innleggav crackerjack » tir 06.11.2007 21:20

bump
Er det egentlig nødvendig med apple care for privatpersoner i Norge? på hvilken måte er apple care bedre enn reklamasjonsretten? Og hva er det garantien dekker utover reklamasjonen? Skal nemlig kjøpe maskin til foreldrene mine, og vurderer ulike alternativer.

Jeg har fått med meg at telefonsupport er inkludert, men etter å ha lest avtalen,
http://www.apple.com/legal/applecare/appgeos.html
ser jeg ikke helt hvilket fortrinn jeg får vedr selve maskinen. De tar jo forbehold mot nesten alt som kan skje med maskinen bortsett fra fabrikasjonsfeil, og dette dekkes jo av forbrukerkjøpsloven. Jeg ser med andre ord ikke hvordan garantien gir en vesentlig tilleggs-gevinst slik den skal ihht. forbrukerkjøpsloven (bortsett fra nedenstående)

Foreldrene mine som skal ha maskin bor på et sted som ikke dekkes av på-stedet-service, slik at jeg nesten mener det eneste de får ekstra er gratis frakt, evt tilsendt emballasje med forhåndsbetalt porto. Men det må da være mer?!? Lånemaskin vil de jo uansett få etter 1 uke ihht forbrukerkjøpsloven og klarer seg sikkert i mellomtiden.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron