Batteri stupte fra 96% til 53% på få dager??

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav svar » fre 24.08.2007 4:41

det husker jeg ikke, men mener det var rundt en tusen lapp ett nytt kostest.
BAtterier er stort sett kostbare, uavhengig av type maskin.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav livvievold » fre 24.08.2007 12:37

Syke, syke priser :-! Har du funnet ut mer om hva du må gjøre med ditt batteri, ringo55?
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ringo55 » fre 24.08.2007 22:07

JA prøve og ,kalibrere det ett par ganger og se om det hjelper ellers så får jeg gå inn til naboen og be han bestille for meg :)

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav livvievold » søn 26.08.2007 0:35

Prøvde å kalibrere igjen i går, det endte med at batteriet sank fra 53 til 50% >:-o Ser ut til at jeg og bare må punge ut for et nytt :-/
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ringo55 » søn 26.08.2007 10:12

Da må du gjøre noe feil, for jeg kalibrerte engang til og da gikk den opp i kapasitet.
ikke mye men fra 2300 til 2550 så kalibrering hjelper.

men tror ikke jeg klarer og få den opp til full kapasitet igjen så kjøper ett nytt og det er jo bare 1000kr.

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav grandiflora » søn 26.08.2007 10:36

Jeg har kjøpt batteri på eBay de siste tre-fire årene. Langt under norsk pris, har 4 MBP-batteri på vei over havet akkurat nå. Pris: 300 kroner stykket inkl. frakt. Selv med 25% mva., så er det en god slump med penger spart.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav NyZeta » søn 26.08.2007 10:59

Det med at dere ikke skal ha laderen stående i over tid gleder vel hovedsak eldre PCer og er en myte på dagens bærbare. Den gamle PCen jeg hadde, var glovarm under batteriet og rundt ladeporten. (sikkert her konverteren lå) Både samboeren mins iBook og min egen macbook er varme og gode helt til det skifter fra gult til grønt på adapteren. Da synker temperaturen gradvis og stabiliserer seg på gjevn romtemperatur + en grad eller to.

Denne PMU'en eller SMC'en som de kaller den for i nye maskiner tar seg av ladingen på maskinene. Selvfølgelig er det integrert en krets som skrur av strømmen til batteriet når det er fullt og som ikke trekker strøm fra batteriet når laderen står i.

Jeg har hatt min macbook på strøm siden jeg kjøpte den. Har selvfølgelig hatt den med ut uten adapter, men rett inn med den når jeg kommer hjem. Og slik står den natt og dag. Det første batteriet jeg fikk med macbooken var det noe feil på. Det begynte å kødde seg til under lading og bøyde seg og litt slikt, så det fikk jeg byttet. Macen min er 14 måneder i følge coconutbattery. Tørr tippe at batteriet er rundt 10mnd. Har 30 ladesykluser på det og det står fremdeles på 5459mAh, mens orginalkapasiteten skal være på 5200mAh.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav ringo55 » søn 26.08.2007 11:03

Det er sant att man kan spare masse på det men hva med garanti om det skjer noe med batteriene?

Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Åsmund » søn 26.08.2007 11:36

NyZeta skrev:Det med at dere ikke skal ha laderen stående i over tid gleder vel hovedsak eldre PCer og er en myte på dagens bærbare.


Nope, det er ikke en mytem, og gjelder våre kjære bærbare Macer! Grunnen er ikke at batteriet overlades, som i gamledager, men at batteriet er fullt med strøm OG sitter i en varm maskin. De nye Lithium-Ion-batteriene er ikke glad i varme over lengere tid, spesiellt når de er fullladet og ikke brukes. Med lengere tid mener jeg et par måneder, hvor maskinen så og si bare kjøres fra adapteret.

Dette er relevant og ikke en myte.

Kilde: http://www.batteryuniversity.com

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Batteri

Innleggav Brekken » tor 04.10.2007 18:14

Eg håpar de kan hjelpe meg her. Det står at batteriet mitt har 200 ladesykluser og er på 32% på helsa ( Kna sverge på at det var 38% for ei veke sida) Maskina vart kjøpt i februar i fjor. Er dette normalt?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]