Batteri stupte fra 96% til 53% på få dager??

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Batteri stupte fra 96% til 53% på få dager??

Innleggav livvievold » tor 23.08.2007 12:45

Har prøvd å gjenoppta en lignende tråd, men dette haster litt og tråden min drukner i sju sider andre tråder. Mitt iBook-batteri har stupt fra "Battery health 96%" til usle 53% på en ukes tid. Merka det i går når jeg tok ut laderen for å flytte den med meg litt. Per nuh er det 253 ladesykluser. Maskina står stort sett alltid påkobla strøm, med unntak av ca en halvtime/time innimellom, så og si hver dag. Har også kalibrert batteriet med jevne mellomrom som apple sier at man skal gjøre. Maskinen er kjøpt høsten 2005, så passerer snart to år. Noen som har en god forklaring? :-/
medlem i 234 måneder
 

Innleggav lazaron » tor 23.08.2007 12:51

Kontakt Apple, og staa paa krava.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 23.08.2007 12:55

Jeg tipper batteriet er i ferd med å bli oppbrukt.
Jeg ser du skriver i en annen tråd at du har maskinen tilkoblet strømnettet det aller meste av tiden – dette er ikke særlig lurt med tanke på levetid, batteriet har ikke godt av å være fulloppladet og varmt over lange perioder.

Du kan prøve å kalibrere batteriet igjen, og se hvor lenge det holder. Hvis kapasiteten fortsetter å synke i løpet av de neste ukene, er nok batteriet oppbrukt og du må kjøpe ett nytt.

2 år er ikke unormal levetid på et slikt batteri.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Batteri stupte fra 96% til 53% på få dager??

Innleggav ringo55 » tor 23.08.2007 12:59

livvievold skrev:Har prøvd å gjenoppta en lignende tråd, men dette haster litt og tråden min drukner i sju sider andre tråder. Mitt iBook-batteri har stupt fra "Battery health 96%" til usle 53% på en ukes tid. Merka det i går når jeg tok ut laderen for å flytte den med meg litt. Per nuh er det 253 ladesykluser. Maskina står stort sett alltid påkobla strøm, med unntak av ca en halvtime/time innimellom, så og si hver dag. Har også kalibrert batteriet med jevne mellomrom som apple sier at man skal gjøre. Maskinen er kjøpt høsten 2005, så passerer snart to år. Noen som har en god forklaring? :-/


Jeg har også det samme problemet med min ibook G4 kjøpt september 2005 og syklus er 210 ganger.
snakket med apple support i dag og der fant dem ut att min maskin som er kjøpt i københavn er registrert i canada hos en person?
han synes det rart med batteriet, men måtte ringe tilbake i kveld og dobbelt sjekke serienummer på maskin og batteri..
så får høre i kveld hva dem sier..
kommer tilbake med mere

Thomas

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav livvievold » tor 23.08.2007 13:00

Men er det ikke merkelig at det har stupt så fort? Det skjedde i løpet av noen få dager bare :-/
medlem i 234 måneder
 

Innleggav ringo55 » tor 23.08.2007 13:07

samme skjedde med meg, men håper på ett positivt svar i kveld fra apple support

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 23.08.2007 13:23

Jeg har erfaring med at det ofte kan gå svært raskt når batteriet trekker sine siste åndedrag. :-)

Forventet levetid for slike batterier er ca 300 til 400 sykluser maks, ved laboratorietester.

CoconutBattery påstår forresten at mitt batteri har gått 407 sykluser og er på 95% av originalkapasiteten, noe som er syyykt bra. Jeg har litt vanskelig for å tro dette, men det er nok ikke umulig.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav ringo55 » tor 23.08.2007 13:29

På samme test så fikk jeg att det var 51% eller no og da var det under 200 sykluser

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav sirIdar » tor 23.08.2007 20:27

Kan noen en gang for alle fortelle meg hvordan men bør bruke macbooken?

Har lest litt om dette og jeg har oppfattet det slik at der er ikke noe poeng i å lade batteriet helt ut mer en ca. en gang i uken/måneden (kalibrering). Det som blir sagt her er altså at det ikke er smart å ha strømmen koblet til selv om jeg sitter rett ved en strømmkontakt. Vær så snill og gi meg ett fasit svar...
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 23.08.2007 20:31

Fasit:
Bruk batteriet. Lad batteriet når du trenger det. Du kan lade så ofte og kort du vil, men du bør ikke la maskinen stå koblet til nettet hele tiden, da er det bedre å bruke batteriet og lade det opp når det er tomt. Batteriet liker ikke varme, spesiellt ikke når det er fulloppladet.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav sirIdar » tor 23.08.2007 20:36

men dette vil jo samtidig føre til at jeg fort får mange ladesyklusser... og det er vel slik at den typen batterier i en macbook "tåler" x antall ladesyklusser?

(har på 282 på 12 mnd. brukte å lade d ca tomt før jeg ladet det oppigjenn de første 10 måneden, før jeg fikk den oppfattningen at jeg burde slutte med det...)
medlem i 209 måneder
 

Innleggav ringo55 » tor 23.08.2007 21:35

Åsmund skrev:Fasit:
Bruk batteriet. Lad batteriet når du trenger det. Du kan lade så ofte og kort du vil, men du bør ikke la maskinen stå koblet til nettet hele tiden, da er det bedre å bruke batteriet og lade det opp når det er tomt. Batteriet liker ikke varme, spesiellt ikke når det er fulloppladet.


Dette kom fra Support på Apple:

iBooks and PowerBook G4s other than the PowerBook G4 (15-inch Double-Layer SD)

Plug the power adapter in and fully charge your computer's battery until the battery indicator lights turn off and the adapter plug light goes from amber to green, which indicates that the battery is fully charged.
Disconnect the power adapter and use your iBook or PowerBook. When your battery gets low, you will see the low battery warning dialog on the screen. Continue to use your computer until it goes to sleep. At that point the battery has been sufficiently drained for calibration.
Connect the power adapter and leave it connected until the battery is fully charged again.

You have to fully charge and then discharge your battery only once to calibrate it. After that, you can connect and disconnect the power adapter when the battery is at any charge level.

Tip: When the battery reaches "empty", the computer is forced into sleep mode. The battery actually keeps back a reserve beyond "empty", to maintain the computer in sleep for a period of time. Once the battery is truly exhausted, the computer is forced to shut down. At this point, any open files could be lost. Therefore, it is important that you find an electrical outlet and connect the adapter before the forced shutdown occurs.

Thomas

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Innleggav Åsmund » tor 23.08.2007 21:39

ringo: Dette er jo oppskriften på hvordan man skal kalibrere batteriet, ikke hvordan man skal behandle det til vanlig, det du skriver er kun ment ved kalibrering.

sirldar:
Ja du får flere ladesykluser, men det er bedre enn å la batteriet være konstant fullt i varmen. Batteriene slutter å virke etter noen år uansett av om du bruker de eller ikke (holsbarhet), så da kan du like gjerne bruke de.

edit:
Kilde for alt jeg har skrevet om batterier i denne og mange andre tråder:
http://www.batteryuniversity.com

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav svar » tor 23.08.2007 22:01

Batterier er og blir en forbruksvare, selv om man kan få de til å leve lengere ved rikig bruk.

Hadde en berbar en gang (ikke mac) der batteriet var så og si dødt etter 3mnd med så og si bare vegguttak bruk.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav livvievold » fre 24.08.2007 2:04

...men hadde den batteri som kostet nesten 1200 kr å bytte ut? o_O
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]