Trøbbel med eplehuset

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Trøbbel med eplehuset

Innleggav Audun Engstrøm » fre 31.08.2007 21:19

Etter mye styr leverte jeg inn mbp min på reprasjon for 3 uker siden. Først hadde jeg ringt apple og forklart de situasjonen, deretter infocare før jeg fant ut at det var mye lettere å levere den på eplehuset. Både apple, infocare og han som sto i skranken der jeg leverte den inn mente det var en garantisak. Jeg forklarte i tlf at det var en bulk i hjørnet som hadde vært der siden november og han så på det han jeg leverte det til på eplehuset og.

Så får jeg tlf fra "teknikeren" 2 uker senere som sier at dette HELT KLART IKKE er en garantisak pga bulken på siden. Satt en stund og krangla med han i tlf og spurte om han hadde åpna den og sjekka at det faktisk er støtskader på hardisken, da svarte han at han ikke behøvde det og fordi han kunne "se" at det var derfor. Så spurte jeg om han kunne gjøre det, for jeg har hatt macen gående 8 måneder siden den bulken kom, men det ville han ikke og han påstå at det ikke var uvanlig at en hardisk for ett støt, funker 8 måneder til, før den plutselig blir gåen:O
Skal jeg finne meg i dette?

Edit: har forresten hatt problemer med vifta og som de skulle fikse, kan hd ha blitt ødelagt pga av dette?
Takk for alle svar!
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Bankmann » ons 05.09.2007 20:03

Faktisk så er det sånn at iflg. Apple sine retningslinjer så har man ikke krav på å få noe reparert under garantien dersom man har bulker på maskinen fordi det er tegn på kraftig støtskade. Feil oppstår ikke alltid med en gang, men kan komme senere, det er ikke uvanlig. Bad sectors på harddisken osv. At Eplehuset faktisk reparerer vifta di på tross av at du har en bulk i maskinen er jo sånn sett ganske sjenerøst av de! Harddisken er gjerne noe av det første som ryker om man mister maskinen i bakken/utsetter den for støt. En annen ting er at det er umulig for Eplehuset å vite når du fikk bulken din, for alt de vet kan det ha skjedd dagen i forveien.
medlem i 202 måneder
 

Innleggav Audun Engstrøm » søn 09.09.2007 14:22

Innleget ble skrevet i frustrasjon, og i ettertid ser jeg at det er greit at hd ikke går på garantien, men mener alikevel at de burde opplyst meg når jeg leverte den inn. Og si at det er sjenerøst at de reparerte vifta( bytta hovedkort) er vel litt å ta i og det skulle jo bare mangle.

Men jeg har mer trøbbel med Eplehuset jeg. Var og henta macen igår etter EN MÅNED på reperasjon. Utrolig at jeg klarte meg så lenge uten macen min. Jeg var fornøyd når jeg satt meg på toget hjemover igjen. Tok den opp og skulle skru den på og se om alt var vel. Men jeg får ikke slått den opp. Det var rart tenker jeg og prøver og prøver men den sitter helt fast! Jeg bor i Tønsberg og var VELDIG sur ettersom jeg hadde dratt helt inn til oslo får å hente mbp som hadde vært på reprasjon i 1 måned og får den tilbake mindre brukbar enn når jeg leverte den inn.
Hva slags rettigheter har jeg her? Kan jeg kreve at de skifter hele bunnkassa?
medlem i 211 måneder
 

Innleggav Polymorph » søn 09.09.2007 14:35

Min egen maskin hadde desverre fått seg en god del bulker.

Jeg var tidligere vant med en iBook i polykarbonat som tålte litt mer enn MBP-en.

Bulkene var av typen *lene albuene sine på wrist resten* (I know... IDIOT!) og komme borti bordet når man snur seg med laptoppen i hånda, and such.

Poenget er at den var veldig bulkete, men Humac hadde ingen problemer med å reparere den. De kommenterte det ikke engang, og ringte Apple under 2. reperasjon, og fikk skaffet meg en ny maskin, siden reperasjonskostnadene ville være mer omfattende enn å gi meg en ny maskin.

Hadde for øvrig ingenting med bulkene å gjøre, men det gjorde meg absolutt ingenting :)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav macsociology » søn 09.09.2007 14:38

Når du skriver at du ikke får den opp; mener du dat at du ikke får åpnet skjermen? Hvis så er tilfelle, og det var mulig å åpne skjermen før du leverte inn maskinen til reparasjon, så hadde jeg tatt det opp med Eplehuset.

Når det gjelder skaden, så må forhandler bevise at skaden er årsaken for problemet med maskinen. Selv om dette ikke faller inn under garanti (1 år fra Apple), så har man fortsatt full reklamasjonsrett i 2 år fra kjøpsdato i henhold til kjøpsloven.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Audun Engstrøm » søn 09.09.2007 14:43

Jeg fikk åpnet den før jeg leverte den inn ja. Han fyren på eplehuset åpna og sjekka at den virkelig ikke fant hd, så det skal ikke være noe problem.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav macsociology » søn 09.09.2007 14:54

Ring til Eplehuset i morgen og forklar dem situasjonen. Hvis ikke dette går, så ringer du til Apple og forklarer dem situasjonen.

Hvis Apple ber deg sende inn maskinen, så kan du spørre dem om du kan få levere maskinen hos OfficeLine/Humac ettersom de er godkjent serviceverksted.

Jeg har selv bedre erfaring med OfficeLine/Humac enn Eplehuset, og spesielt har jeg svært god erfaring fra Officeline i Bergen. (Lurer på om Pål (Ballo?) fortsatt jobber der?). Med Eplehuset så har jeg en del negative erfaringer, men erfaringen min gjelder bare Eplehuset i Ålesund og Berger og er derfor ikke gode nok til at jeg kan generalisere Eplehuset. (Det virker som om de som arbeider på Eplehuset egentlig ikke kan så mye Mac OS, og er mer opptatt av å vise hvor kul Mac'en er. En jeg kjenner spurte for eksempel på Epleuset i hjembyen min om han kunne raide hardiskene på en Mac Pro, og fikk svaret: Nei, det går ikke. Så det ble ingen Mac på ham, ettersom han er avhengig av denne sikkerheten når han arbeider som lydtekniker.)
medlem i 208 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]