ADC-Kjøp og Apple Protection Plan

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

ADC-Kjøp og Apple Protection Plan

Innleggav brsseb » man 10.09.2007 1:30

Vurderer å kjøpe MacBook Pro via ADC (engangs-20% rabatt) og lurer litt på om det er vits å kjøpe APP samtidig. Veldig forvirret på hvordan Apple tolker den norske forbrukerloven (2 års garanti, 5 års reklamasjonsrett). Er det slik at dersom f.eks. harddisken ryker etter 1. år så får jeg ikke noe hjelp?

Og er det forskjell på om jeg kjøper et apple-produkt i en butikk (eplehuset) og over nettet? Hva med ADC-rabatten? Når man bestiller ADC-rabatt skjer jo det over telefon, som regel i samtale med en svenske (så kanskje jeg da i praksis kjøper maskinen i Sverige, underlagt svenske lover :P)?
medlem i 236 måneder
 

Innleggav iTouch » man 10.09.2007 11:14

Du kan be om å prate med en norsk kundebehandler hos Apple.
Apple har ingen problemer med å overholde norske lover - men det er viktig å tolke den riktig. Du har ikke 5 års reklamasjonsrett på hele maskinen din uansett. Men det avhenger fra del - til - del. F.eks hovedkortet er dog delen med 5 års reklamasjonsrett.

Så oppsummering: Ikke noe problem å kjøpe med ADC rabatt over telefon, men forhør deg om du faktisk "handler i en norsk - nettbutikk med norske betingelser".

edit
Leste innlegget ditt en gang til, ser du skriver at norsk lov gir 2 års garanti. Merk: Norsk lov gir absolutt ingen garanti i det hele tatt på alle produkter solgt i hele norge (gi meg gjerne ris hvis feil:P).. Garanti er noe produsenten - og kun produsenten tilbyr sine kunder som ren kundeservice.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Kåring » man 10.09.2007 11:39

Jeg tror (ikke skyt meg hvis jeg tar feil) at du tar feil, jeg tror det e noe en plass i den norske kjøpsloven om elektroniske produkter skal ha så å så lang garanti

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav hfuhruhurr » man 10.09.2007 11:46

Jeg anbefaler dere å lese guiden om kjøpsloven og dine rettighter som ligger på forumet her.
Garanti er ikke omhandlet i lovverket på noen som helst måte. Loven snakker om reklamasjonsfrister, som er noe helt annet.
Garanti kan, som sagt, kun produsent eller forhandler gi. For at det skal kalles garanti, så må denne gi forbruker større rettigheter enn en får etter loven.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav macsociology » man 10.09.2007 11:51

I henhold til Forbrukerkjøpsloven har du automatisk 2 års reklamasjonsrett på et produkt. I tillegg har du også ytterligere 3 års reklamasjonsrett som gjelder for fabrikasjonsfeil.

Det dette betyr er at du de to første årene er dekket for alle feil bortsett fra de som er årsaket av uaktsomhet fra din side. (F.eks. at du kaster maskinen til noen, og den så faller i gulvet og tilsvarende.) Men denne uaktosmheten må også bevises av produsent. Det holder ikke bare at forhandler/produsent tror at du selv er årsaken for skaden.

De tre ekstra årene gjelder for skader som kan spores til selve produksjonen av maskinen.

Jeg har hatt noen maskiner inne til reparasjon selv, og har egentlig ikke hatt noen problemer med Apple når jeg referer til Kjøpsloven. Men Apple har en tendens til å kreve at du skal sende inn en kopi av fakturaen per. faks (til Irland).
medlem i 208 måneder
 

Innleggav hfuhruhurr » man 10.09.2007 12:02

Nei, nei og nei (og litt ja).

Du har enten 2 eller 5 års reklamasjonsfrist.

Er varen ment å vare i fem år eller mer, så har du fem års reklamasjonesfrist/rett.

Det er dette som bl.a har vært grunnlaget i rettsaken som NOKIA sist vant. Her krevde de 2 år reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, fordi de mente at telefonene ikke var ment til å vare så lenge som fem år.

Du er heller ikke dekket for alle feil. Om det går en lyspære i en to år gammel BMW, kan du ikke forvente å få byttet den på garantien. Et batteri på en bærbar datamaskin forventes å kunne klare opp mot 400 ladesyluser. Etter dette må du forvente å dekke utgifter til nytt batteri selv. Bl.a.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav brsseb » man 10.09.2007 12:21

Takk for alle svar. Tydelig at dette er et uklart område med mange misforståelser ute å går. Men er det noe særlig lurt å betale 3200kr for APP til en MBP? Den dekker jo ikke uhell og slikt, slik som forsikringene man får på elkjøp (av typen "ops, jeg mista PS3-en min i do kan jeg få en ny en?" :bitchin: ). En liten fordel jeg kan se med APP er at maskinen vil være verdt mer på bruktmarkedet om 1-2 år.

Så hvis norsk forbrukerlov beskytter meg bra nok, så hadde det vært gøyere å bruke de 3200 på en ipod touch istedet 8-). Jeg har også PC-forsikring via Tekna.
medlem i 236 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]