Reklamasjon på MacBook kjøpt hos Apple

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Innleggav Nikoraisan » man 01.10.2007 19:12

Knesaren: Det er ingen grunn for å være usaklig. At Nicho jobber i Humac betyr ikke dermed at han er inhabil. Etter hva jeg ser her nå, så uttaler han seg ikke som representant for Humac en gang. Vær vennlig å hold denne diskusjonen fri for slike «argumenter».

Det at du sier han har rett til å heve kjøpet er greit nok, men jeg må nesten få lov å påpeke et par ting her når du sier det;

1: Heving av kjøp kan ikke foretas hos Humac når den ikke er kjøpt der. Logisk nok. (Jeg sier dette fordi det virker som om du er mer opptatt av å si imot, og bevisst velger å overse det faktum at Humac ikke står som selger-part i denne saken)
2: Maskinen er ikke reparert nok ganger for samme feil. Dermed kan ikke kjøpet heves med hjemmel i forbrukerkjøpslovens Kap. 6.
3: Dette er vel kanskje det samme som 1, men det er et ekstremt stort faktum at Humac bare fungerer som Apples verksted i denne sammenheng og dermed overhodet ikke har noe med heving av kjøp når kjøpet ikke er foretatt hos dem.

Om Humac hadde ødelagt maskinen, hadde saken vært en annen. At maskinen feiler flere ganger kan ikke Humac lastes for, men produsenten/selger kan.

Jeg må si jeg sitter her litt fortvilet og lurer på hva som er galt med folk noen ganger.

Edit: ser at trådtittel sier den er kjøpt hos Humac. Kan du bestemme deg?
Sist endret av Nikoraisan den man 01.10.2007 19:16, endret 2 ganger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav nicho » man 01.10.2007 19:14

Takk takk. Man skal hvistnok være forsiktig med å si noe her når man jobber for 'fienden' :-X

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Apple4ever » man 01.10.2007 19:27

Nå er det faktisk ikke jeg som har laget trådnavnet, fordi det glemte jeg (ironisk nok), og da er det nok en administrator som har ordnet på det..

Maskinen er kjøpt hos Apple, og jeg har gjennom dem fått kontakt med Humac. Når jeg ringte Apple i dag og forklarte saken, sa de at jeg måtte hendvende meg til Humac og det var deres sak nå, og ikke Apples. Hvis det var snakk om heving, måtte dette skje gjennom Humac, i følge Applefyren.

Jeg tar å ringer til Humac imorgen jeg, kanskje jeg får noen svar der, her spriker de i alle slags vinkler..

Nikoraisan: Det er tydeligvis ikke alle som er like oppgående som deg, eller så hadde jeg kanskje ikke startet denne tråden. ;)
medlem i 204 måneder
 

Innleggav nicho » man 01.10.2007 19:30

Lykke til i alle fall. Nå vet du jo hvordan du står ann. :)

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Innleggav Apple4ever » man 01.10.2007 19:32

Ja, det er ikke lett å være jente og godtroende når man har Mac skjønner jeg.. ;) Takk for alle tipsene..
medlem i 204 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » man 01.10.2007 19:45

Se der ja... Da blir det oppklaring i sakene. :)

Jeg har flere ganger erfart at Apple sier mye rart som i mange tilfeller er ulogisk, og i mange andre tilfeller «downright wrong». Apple kan ikke vri seg unna denne saken her ved å henvise til Humac. Apple kan i praksis kreve at den sendes inn til rep en gang til, men det er de som er selger i dette tilfellet. Det er de som har fått penger av deg, og det er de som skal levere disse tilbake om kjøpet heves.

Jeg mistenker at du har snakket med en svenske eller noe slikt. Er det ikke en nordmann som har hatt erfaring med norsk lovverk, sier Apple support mye (og da mener jeg MYE) rart.

Godtroende er ikke alltid like fordelaktig når man har med en supportsak å gjøre. Det er derfor det er greit å sjekke med flere kilder, som du gjør nå. Bare synd at flere av kildene uttrykker seg på det grunnlag at de vil det skal være slik, enn at det faktisk er slik. Håper det ordner seg for deg.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Apple4ever » man 01.10.2007 19:49

Jo, takk.. Jeg gir meg ikke.. Skal ringe å snakke med Humac i morgen, og høre hva de sier først og fremst.

Ja, snakket med en hyggelig svenske som spilte godt med og ga meg ganske bra falsk medlidenhet.
medlem i 204 måneder
 

Innleggav expertn » man 01.10.2007 20:03

Du må uansett få den inn for å konstatere skaden først og fremst, legg så heving av kjøp som et krav. vi pleier ihvertfall hos Expert å konstatere feil 3 gang for å så heve kjøpet.
medlem i 211 måneder
 

Innleggav cecolon » man 08.10.2007 18:34

Såvidt jeg husker, kan heving av kjøp kreves etter 3. feil, ikke 3. reparasjonsforsøk (altså 4. feil). Derfor skal det holde at du får konstantert feilen, og så kreve heving.
medlem i 201 måneder
 

Hva bør bli neste steg?

Innleggav welsti » fre 26.10.2007 0:08

Men må det være samme feil? En slektning har nemlig hatt ulike problemer med sin første Mac, en førstegenerasjons Macbook.

Først var det et eller annet med batteriet, tror jeg; maskinen slo seg av i hytt og pine. Hvis jeg husker rett, ble maskinen levert inn to ganger i forbindelse med dette. Den andre gangen ble det ordnet.

I ettertid har misfarging på tastaturet vært en plage. Vedkommende hevder å ha vært ekstremt nøye med hygiene og sørget for å ha rene hender ved bruk (en maskin skal vel uansett ikke bli så brunlig og ekkelt utseende ved vanlig bruk?) Er dette en såkalt produksjonsfeil?

I tillegg til misfarging, så har det vært problemer med flimring på skjermen. Samtidig som skjermen har flimret, har epleikonet på topplokket lyst/flimret i takt. Dette har først og fremst hendt ved bruk av Illustrator og Photoshop (samtidig), og henger kanskje sammen med at dataen har hatt mye å gjøre. (Er det likevel en slags feil?)

Personen var klok nok til å skaffe AppleCare ved dette førstegenerasjonsproduktet. Den ble kjøpt i mai 2006.

Etter å ha levd med de to sistnevnte plagene en stund, er det på tide å få gjort noe med macverket. Hva foreslår du som leser dette?
medlem i 208 måneder
 

Innleggav tjodolv » fre 26.10.2007 0:21

Det må være samme feilen, og kosmetiske feil – brunt tastatur – dekkes ikke av dette. Når det gjelder 1.gen MB tror jeg dog at Apple selv sa at de skulle fikse misfarging, ettersom dette viste seg å være et utbredt problem (rett meg hvis jeg tar feil her, har ikke hatt MB selv).

Flimringen er det bare å levere inn for. Garantien er riktignok utgått, men ettersom en skjerm er noe som skal holde mer enn ett år gjelder reklamasjonsretten. Når man i tillegg har AppleCare, bør det ikke være noe problem.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav welsti » fre 26.10.2007 0:46

Hvis noen har konkrete lover eller prinsipper det er greit å ha klarhet i, og gjerne slå i bordet med, i møte med applefolk i denne saken, så tas det hjertelig imot.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Nikoraisan » fre 26.10.2007 11:10

welsti: Du får vel egentlig bare ta fatt i lovteksten i forbrukerkjøpslovens kapittel 6... Andres synsing er ingenting å slå i bordet med. Ei heller andres tolkning.

Om du ikke forstår det som står der, er det bare å anta selv. Det er like mye verdt som andres antakelser (som innleggene her faktisk er).

Mulig presedens... Er riktignok mobiltelefon, men what the hell. Det kan sikkert brukes til noe.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]