enkelt :
(Fkjl= forbrukerkjøpsloven av 2002 nr 34)
Du får kun byttet inn maskinen i butikk ved særskilt avtale med selger! (ofte kalt deponering)
Men du kan reklamere på mangelen
Det er på det rene at en slik irriterende lyd kvalifiserer til en mangel jf fkjl kap 4 (§§ 15-18, særlig § 16)
over 1 uke rep= krav om tilsvarende/bedre vare til låns! (Fkjl §30 tredje ledd) og det skal MYE til før butikken kan påberope seg unntak!
2 forsøk til reperasjon (avhjelp) "på samme feil", viss ikke det foreligger andre "særlige grunner" til at videre avhjelp skal finne sted = Klarer de ikke å reparere feilen og det ikke er særlige andre grunner til at de skal få flere sjanser, kan du kreve heving eller prisavslag! (Fkjl §§ 29-32)
Hvis ikke annet kan bevises, skal en mangel som viser seg innen 6 måneder etter risikoens overgang (Fkjl kap3), formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder derimot ikke dersom mangelens omfang er uforenelig med varen eller mangelens art.
Forbrukerkjøpsloven er preseptorisk og kan kun fravikes ved spesiell lovgivning. Det vil si at det ikke er mulig for Eplehuset å avtale noe som er dårligere enn det som er satt som vilkår i Fkjl.
Husk at jeg nå ikke snakker om bytterett (noe som er godwill) men reklamasjonsrett og det er en lovfested rett alle i Norge har.
DOA (dead on arrival) er også godwill i fra selger, da han skipper sin rett til å rette mangelen og går rett på omlevering! De sparer faktisk ofte penger ved å ikke sende inn maskinene!
Litt offtopic men relevant:
En såkalt angrefrist har du kun ved dørsalg, telefonsalg og i andre salgsituasjoner der kjøper kun har kort tid til å bestemme seg og selger opptrer utenfor fast salgsted. Dette blant annet for å skjerme kjøper mot eventuelle "stresskjøp" gjort under press. Selger har plikt til å legge ved et såkalt angrefrist skjema. Er dette ikke gjort vil fristen før angrefristen går ut bli utvidet betraktelig! Et godt eksempel vil være der en dørselger selger 12 atlas til en dame på dør og dama i ettertid ser at hun ikke trenger noe slikt. Hun sender da inn (viss det er lagt ved) det angrefristskjemaet og har da krav til å få pengene tilbake! (ev. ikke betale). Hun må selvsagt sende tilbake varene ;P .
Håper det gjorde saken litt klarere!
Cheers!