Retur av vare kjøpt på Eplehuset?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Retur av vare kjøpt på Eplehuset?

Innleggav Gaijin » man 01.10.2007 21:56

En venn av meg har kjøpt en MacBook på Eplehuset som han er misfornøyd med. Den har en høy piiiipelyd omtrent hele tiden, og han orker ikke sitte å høre på den lyden.

Noen her som vet hvordan Eplehuset forholder seg til en eventuell retur av denne MacBook'en slik at han kan få pengene tilbake? Han er avhengig av å ha en fungerende maskin og har ikke tid til lange reparasjonstider.

Maskinen er rundt en uke gammel.

Noen som vet?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Mr Mac » man 01.10.2007 22:12

Vil tro at dette er en feil Eplehuset fikser. Selger skal normalt sett ha 2 forsøk på repparasjon før de må gi kunden mulighet til å heve kjøpet.

Husk at dersom repparasjon tar mer enn 1 uke har han krav på tilsvarende eller bedre lånemaskin (med mindre dette påfører selger uforholdsmessige kostnader).

EDIT: Henviser forøvrig til forbrukerguiden

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav graute » man 01.10.2007 22:22

Om den er en uke gammel kan man prøve på å få en ny vare iogmed at dette er en DOA (dead on arrival) sak, som vanligvis gjelder inntil 8 eller 10 dager etter kjøpsdato.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Nalle Toffus » tir 02.10.2007 0:34

Sorry, men her tror jeg du grauter litt :-/

Du har ikke bytterett når du kjøper i en butikk.

Men Eplehuset fikser sikkert biffen kjapt.


NalleToffus

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav jerk » tir 02.10.2007 0:37

Når den er så ny så er det vel en DOA, og han kan få ny maskin omlevert med en gang?

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav graute » tir 02.10.2007 0:45

Det er det jeg også mener. Jeg prater ikke om angrefrist her, er fullstendig klar over at den ikke gjelder når varen er kjøpt i butikk. men DOA er noe helt annet, som jeg har vært med å praktisere flere ganger før.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav jerk » tir 02.10.2007 0:47

Men det er jo ikke noe vits å diskutere dette her? Ta den med til butikken å hør hva de sier først. At det er en DOA er det liten tvil om.

Brukerens avatar
medlem i 237 måneder
 

Innleggav MacTobbe » tir 02.10.2007 2:09

enkelt :
(Fkjl= forbrukerkjøpsloven av 2002 nr 34)

Du får kun byttet inn maskinen i butikk ved særskilt avtale med selger! (ofte kalt deponering)

Men du kan reklamere på mangelen ;)

Det er på det rene at en slik irriterende lyd kvalifiserer til en mangel jf fkjl kap 4 (§§ 15-18, særlig § 16)

over 1 uke rep= krav om tilsvarende/bedre vare til låns! (Fkjl §30 tredje ledd) og det skal MYE til før butikken kan påberope seg unntak!

2 forsøk til reperasjon (avhjelp) "på samme feil", viss ikke det foreligger andre "særlige grunner" til at videre avhjelp skal finne sted = Klarer de ikke å reparere feilen og det ikke er særlige andre grunner til at de skal få flere sjanser, kan du kreve heving eller prisavslag! (Fkjl §§ 29-32)

Hvis ikke annet kan bevises, skal en mangel som viser seg innen 6 måneder etter risikoens overgang (Fkjl kap3), formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder derimot ikke dersom mangelens omfang er uforenelig med varen eller mangelens art.

Forbrukerkjøpsloven er preseptorisk og kan kun fravikes ved spesiell lovgivning. Det vil si at det ikke er mulig for Eplehuset å avtale noe som er dårligere enn det som er satt som vilkår i Fkjl.

Husk at jeg nå ikke snakker om bytterett (noe som er godwill) men reklamasjonsrett og det er en lovfested rett alle i Norge har.

DOA (dead on arrival) er også godwill i fra selger, da han skipper sin rett til å rette mangelen og går rett på omlevering! De sparer faktisk ofte penger ved å ikke sende inn maskinene!

Litt offtopic men relevant:

En såkalt angrefrist har du kun ved dørsalg, telefonsalg og i andre salgsituasjoner der kjøper kun har kort tid til å bestemme seg og selger opptrer utenfor fast salgsted. Dette blant annet for å skjerme kjøper mot eventuelle "stresskjøp" gjort under press. Selger har plikt til å legge ved et såkalt angrefrist skjema. Er dette ikke gjort vil fristen før angrefristen går ut bli utvidet betraktelig! Et godt eksempel vil være der en dørselger selger 12 atlas til en dame på dør og dama i ettertid ser at hun ikke trenger noe slikt. Hun sender da inn (viss det er lagt ved) det angrefristskjemaet og har da krav til å få pengene tilbake! (ev. ikke betale). Hun må selvsagt sende tilbake varene ;P .

Håper det gjorde saken litt klarere!

Cheers!
medlem i 210 måneder
 

Innleggav Nalle Toffus » tir 02.10.2007 10:49

Glimrende, MacTobbe!

Veldig klargjørende.


NalleToffus

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]