Defekt MacBooklader

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Defekt MacBooklader

Innleggav Kristian » søn 07.10.2007 12:17

Dekker garanti/ reklamasjon laderen til en MacBook som er over 1 år? Plutselig sluttet den bare å virke. Prøvde laderen til broren min og den virket. Var redd for at det var selve maskinen det var noe galt med, men heldigvis var det ikke det. Kjøpte macen på Eplehuset. Hvordan skal jeg gå frem? Ringe AppleSupport eller Eplehuset? Bor i Arendal, så det er liksom ikke bare bare å svippe innom Eplehuset
medlem i 233 måneder
 

Innleggav arveT » søn 07.10.2007 12:28

Prøv å kontakte Eplehuset (Oslo er vel nærmest: tlf: 22 42 83 00, epost: oslo@eplehuset.no) og hør med dem. Det er billigere enn å ringe til applesupport, da det koster penger med mindre det er en garanti sak.

Sannsynligvis er dette en reklamasjons sak, som skal dekkes av den norske forbrukerkjøpsloven da det trolig er en fabrikasjonsfeil, med mindre skaden er på ført av deg, ved at du gjentatte ganger har mistet laderen i gulvet, sølt vann på den eller lignende.

For mer info om hvilke rettigheter du har (og ikke har) i følge forbrukerkjøpsloven finner du her, så kan du selv se om din sak går inn under denne.
medlem i 229 måneder
 

Innleggav noilivap » søn 07.10.2007 12:40

du har vell ikke dratt i ledningen? du skal dra ut magsafen ved å holde på plast greia... ikke ledningen.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav arveT » søn 07.10.2007 12:49

Det skal vel ikke være en grunn til at den er gått i stykker, da det er "meningen" at magsafen skal gå ut hvis du f.eks. snubler i ledningen.

Men en grunn til at den har gått dunken kan være overoppheting. Hvis du har hatt klær etc. liggende over laderen kan den ha blitt overopphetet og dermed at noen kurser/koblinger har smeltet el.l. Det er vel og en selvpåført skade som ikke vil dekkes av forbrukerkjøpsloven.
Sist endret av arveT den søn 07.10.2007 12:55, endret 1 gang
medlem i 229 måneder
 

Innleggav noilivap » søn 07.10.2007 12:52

det kan hende.. men så snubler ikke folk i ledningen hver dag.. den er ikke lagd for å bli dratt i ledningen mange ganger om dagen,

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Kristian » søn 07.10.2007 12:59

Laderen ligger stort sett på gulvet og er behandlet svært normalt. Ingen ladermishandlig her, nei ;) Men vil det bli dekket av reklamasjon, eller må jeg punge ut selv?
medlem i 233 måneder
 

Innleggav arveT » søn 07.10.2007 13:07

Hvis det ikke kan vises til at ytre hendelser har fått laderen din til å klikke, skal den vel dekkes av reklamasjonsretten så vidt jeg kan begripe, men jeg er ingen jurist og kan ikke si det med 100% sikkerhet. Jeg mener det skal være 2 års reklamasjonsrett på slike deler.

Det eneste du kan gjøre er å kontakte eplehuset, og forklare situasjonen, og regne med at de vet hva som dekkes og ikke. Hvis du ikke får dekket det og du mener at du ikke er skyll i at den er ødelagt, ville jeg og sendt en mail til forbrukerrådet og hørt med dem hvilke rettigheter du har. De kan iallefall disse tingene. Hvis du får medhold av dem, kan du ta med svarmailen fra forbrukerrådet og henvise til den når du går til eplehuset
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Kristian » søn 07.10.2007 13:32

OK. Takker for svar :-D
medlem i 233 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]