Kan jeg få ny MacBook?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Kan jeg få ny MacBook?

Innleggav mr.tangen » ons 31.10.2007 17:54

Hei! Jeg har nå i snart 1,5 år hatt en MacBook. Denne har egentlig alltid vært et stort problem for meg. Jeg er i skolesammenheng avhengig av datamaskin hver dag, og nå er den klar for reparasjon for 4. gang. Jeg begynner egentlig å bli dritt lei. Det er blandt annet 3. gangen skjermen har sviktet. Enten av hvite flekker, eller av backlightet som blinker. Batteriet har også vært skiftet 2 ganger, og plasten rundt tastaturet skal nå skiftes for 3. gang, nå pga. sprekk (den ble gul før).
Så det jeg lurer på:
Er det noen som helst mulighet for at jeg heller kan få en helt ny MacBook? Jeg er rimelig lei av å få tilbake maskiner som bare funker i 2-3 mnd. Dessuten er det 3. gangen skjermen streiker. Har jeg rett til ny maskin da?

Mvh. Frustrert Mac-bruker.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav hkarslen » ons 31.10.2007 18:00

Dette spørsmålet har vært oppe flere ganger, men jeg gjentar gjerne meg selv :)

Reklamasjonsretten sier at du har rett på pengene tilbake/nytt produkt om du ikke får et fungerende produkt etter 3. gangs reperasjon. Når du nå sier du er inne på 4. rep (og skjermen har klikka 3. ganger) har du krav på ny maskin, da det er det Apple foretrekker. Om du har kjøpt maskinen i Norge

Har flere venner som har gått fra iBook til Macbook og powerbook til macbook pro på denne måten. Apple drøyer gjerne, men vet om en som klarte å overbevise teknikeren på 1 dag, så lenge de forrige reperasjonene er registrert hos Apple (noe de må være om de skal ha "godkjent" reperasjon). Fatt mot og ring imorgen!
medlem i 223 måneder
 

Innleggav Kizza90 » ons 31.10.2007 18:03

Jeg gikk fra iBook til Macbook på den måten. Men apple var ikke sammerbeidsvillige. Måtte ty til hjelp av forbrukerrådet for å klare det:)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Innleggav mr.tangen » ons 31.10.2007 18:04

Takk takk. Maskinen er kjøpt i Norge, så da skal det vel ikke være et problem.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav pølsa » ons 31.10.2007 18:20

hkarslen skrev:
Reklamasjonsretten sier at du har rett på pengene tilbake/nytt produkt om du ikke får et fungerende produkt etter 3. gangs reperasjon. Når du nå sier du er inne på 4. rep (og skjermen har klikka 3. ganger) har du krav på ny maskin, da det er det Apple foretrekker. Om du har kjøpt maskinen i Norge


3 ganger for samme symptom. Blinking i skjermen og hvite flekker er to forskjellige feil.
--edit--
For å være helt klar på det, loven sier at selger har krav på å reparere samme feil to ganger, den tredje gangen kan du kreve bytting, i tilegg er rettspraksis så vidt jeg vet at feil regnes som det som oppstår for kunden / symptom (skjermen er svart), ikke det som forårsaker feilen

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 

Innleggav da9l9ls1 » ons 31.10.2007 20:25

MacBooken min er litt over 1 år gammel nå og skjermen flimrer en del når den er på full lysstyrke... Er dette noe man kan gjøre noe med på garantien...

Den er kjøpt i Norge...

- Daniel

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Kan jeg få ny MacBook?

Innleggav oskbee » tir 06.11.2007 22:31

Har en sak som passer i denne tråden jeg også..

Min macbook (2 Ghz CD) har vært inne for reprasjon 2 ganger for samme feil.
Feilene var begge gangene:
1. CPU-whine
2. Skurring i høytalerne når maskinen vekkes fra dvale.

Sistnevnte, påstår noen at det er noe med jordinga i maskinen, og at det bygger seg opp statisk energi i maskinen. Denne laddes ut som to kraftige skurringer ved vekking fra dvale.

Feilene er ikke kritiske, men svært irriterende og reduserer maskinens verdi.

Saken er at begge feilene er kommet tilbake for 3. gang. Jeg venter for øyeblikket på ny MBP, og hadde tenkt å selge MB'en til min mor. Da maskinen innehar disse feilene, føler jeg nesten det blir et ran å selge den til henne.
Siden eplehuset ikke klarte å fixe den de to første gangene, og at det koster meg en del å levere den inn ( ca. 500 - 600 kr i reise), har jeg lyst til å heve kjøpet.

Har lest forbrukerkjøpsloven, og mener jeg har retten på min side. Der står det også at jeg skal få dekt mine utgifter som følger med en reprasjon (reise o.l), men det har eplehuset sagt at de ikke kan stå inne for.

Hva tror dere? Tror dere at jeg kan få omlevering, eller heving uten et voldsomt styr?
Om jeg får pengene tilbake, kjøper jeg jo en ny MBP og en MB, burde ikke være en dårlig deal for de det...?
medlem i 207 måneder
 

Re: Kan jeg få ny MacBook?

Innleggav mr.tangen » tir 27.11.2007 16:48

Hei igjen. Jeg ville bare oppdatere dere angående saken. Etter litt krangling får jeg ny MacBook. Syns nesten det bare skulle mangle.
medlem i 214 måneder
 

Re: Kan jeg få ny MacBook?

Innleggav hannenyh » tir 27.11.2007 17:22

Hei Oskbee

500kr på å reise får du nok ikke dekket, men det er mulig du kan få dekket porto ved å sende den inn. I Norge har vi noe som heter tapsbegrensningsplikt, og det betyr at man må begrense tapet sitt så godt det går. Altså får man ikke tilbake kr 500 hvis man kunne redusert tapet til feks kr 200. Det er vanlig å kunne kreve retting kostnadsfritt, så det vil si at du bør kunne få igjen pengene du bruker ekstra på å få den rettet. I følge loven har de også bare krav på å rette to ganger. Det betyr at du bør kunne heve kjøpet eller få prisavslag. Lykke til når du krangler med apple/eplehuset. Jeg er jurist, men ga til slutt opp apple og kjøpte meg en ny ibook istedenfor å krangle om den gamle. Rett skal være rett, men de håper vel at folk gir opp. Som bevist.
medlem i 198 måneder
 

Re: Kan jeg få ny MacBook?

Innleggav SuperJanne » man 11.02.2008 21:25

skjønner man kan få en lik vare om det man har kjøpt ikke fungerer slik det skal og det bare er problem.

men hvordan får dere til å gå "opp i gradene" slik ? fra en iBook til MBP ???

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]