Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav dk » søn 27.01.2008 12:24

Jeg har mistet kvitteringen på min maskin. Vet dere om Humac har en kopi av denne i sitt system? Maskinen er kjøpt for ca. 1 år siden..
medlem i 215 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav kongen » søn 27.01.2008 12:55

Jepp det skal de ha. Oppgi serienr, så ordner det seg.
medlem i 233 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav dk » søn 27.01.2008 13:25

takk skal du ha, det var godt å høre!
medlem i 215 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav audunr » tir 05.02.2008 17:31

De har bytta system siden du kjøpte maskina. Har inntrykk av at de ikke har helt oversikt...

De klarte f.eks. ikke å finne tilbake en del gamle kvitteringer for meg tidligere. Vet ikke om de skulle slå sammen ny database eller ikke, men det var nå litt styr med det uansett.

MVH Audun
medlem i 232 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav nicho » man 18.02.2008 17:19

Butikken er ikke pliktig til å ta vare på din kvittering for deg, men henvend deg til de så kan de sjekke sentralt. Det hjelper om du kan oppgi sånn ca hvilken dato det var også og om du betale kort eller kontant samt hva annet du kjøpte. Evt send meg en PM.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav fredriku » ons 23.04.2008 13:43

Nicho:

Lovmessig så må de faktisk ta vare på kvittering i fem år, i tilfelle det skulle bli et problem med en eventuell vare. I alle fall sålenge det er registrert et serienummer eller et navn på kvitteringen skal det være veldig enkelt å finne tilbake til det...

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav Shao » ons 23.04.2008 13:45

Tror dette beror på en liten misforståelse, vi i butikken har ikke så veldig mye kontroll over hvor eller hvordan kvitteringene lagres, men alt ligger lagret sentralt. Det er derfor vi ikke kan svare så veldig godt på hvor kvitteringer fra de gamle systemene befinner seg. Nicho skiller nok litt på Humacbutikkene og Humac sentralt.
Sist endret av Judas den ons 23.04.2008 14:47, endret 1 gang
Grunn: Fjerna unødig sitering av innlegget ovanfor. Les reglane

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav Polymorph » ons 23.04.2008 13:46

Er de ikke nødt til å ha bevis for salget i regnskapet sitt, da?

Eller benytter de noe annen informasjon til det?

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav Nikoraisan » ons 23.04.2008 13:51

fredriku skrev:Lovmessig så må de faktisk ta vare på kvittering i fem år, i tilfelle det skulle bli et problem med en eventuell vare. I alle fall sålenge det er registrert et serienummer eller et navn på kvitteringen skal det være veldig enkelt å finne tilbake til det...
Lovmessig trenger de ikke ta vare på kvitteringen for din skyld. De må ta vare på den av regnskapshensyn, men om du mister kvitteringen din (bruker bare deg som et eksempel) er det ikke butikken sitt problem. De er ikke forpliktet til å finne den frem for at du skal få reklamert på produktet ditt, men for å kunne dokumentere ovenfor f.eks. myndigheter. Kopien kunden får med seg er for kunden. Kopien (digital eller i papirform) som ligger igjen er for butikkens bruk. Ikke kundens.

Her nevnes det også skifte av kassesystemer, og forskjeller på sentralt og ute i butikk. Det er faktorer som spiller en veldig rolle.

Så nei. Det er ikke alltid like enkelt selv om du tror det.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav fredriku » ons 23.04.2008 14:07

Da beklager jeg, trodde det var pga feil ved vare e.l. Men ta vare på den må de uansett som dere sier :) Greit å bli rettet på innimellom ;)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Har Humac kvitteringen min i systemet sitt?

Innleggav PederB » ons 23.04.2008 14:20

Enhver individvare solgt over disk skal registreres med navn, og det er et krav at butikken skal ha en kopi av kvitteringen(i digital eller papirform) i en gitt periode. Denne perioden er lenger enn de norske kjøpslovene dekker noe produkt via reklamasjon.
Derfor bør det ikke være noe problem for hvilken som helst butikk å hente frem igjen en digital kopi av en kvittering. Enhver butikk bør ha mulighet til å søke på serienummer/individnummer for å finne frem kjøpsdato etc når et produkt er kjøpt. Både for egen del, enklere ved reparasjon av produkter etc, og for kundens del.

Dersom større kjeder legger om datasystemer så bør de da enten importere den gamle databasen inn i det nye systemet, eller lage en mulighet for hver butikk å kunne kjøre spørringer mot det gamle systemet.

Uansett ser jeg på det som forventet service at butikken - i og med at de er PÅLAGT å ha en kopi - hjelper kunden dersom det skulle være et problem.

Møter en kunde en kundebehandler som sier at "Det er ikke vårt problem" så synest jeg kunden skal slutte å handle der. Det har med skikk og bruk å gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron