AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav ufarlig » tir 26.02.2008 20:00

Hei.

Jeg skal kjøpe en Macbook 2.4 GHz 2GB RAM forhåpentligvis i neste uke. Jeg lurer derfor på om det er verdt å legge ved en AppleCare Protection Plan?

Med studentrabatten kommer datamaskinen på 9800 og APP på rundt 2000.

Jeg lurer på hvilke fordeler den har? Bortsett fra telefonsupport og 3 års garanti.
Vil dette være verdt det i Norge? Med reklamasjonsrett +++ ?
Er det noen som har hatt ting de IKKE har fått dekt med vanlig garanti som kanskje er dekt med APP? Noen som vet om det er noe form for forsikring inkludert? skade/tyveri feks. (neppe men må spørre)

Noen som vet forskjellen rett og slett? Jeg synes at fordelene BURDE være rimelig mye større siden man tross alt (i mitt tilfelle) betaler 1\5 ekstra for MACen.

Og sist: 3 år er lenge for meg å ha en PC. Noen som vet om man kan overføre protection plan til et nytt innkjøp om feks 2 år? så ha 1 år APP på den siste?

Vet det er mange spørsmål men :rolls eyes:
medlem i 194 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav MindTooth » tir 26.02.2008 23:34

Kan heller anbefale deg å kjøpe den gjennom Eplehuset, så er du dekket av reklamasjonretten. Som jeg tror gjelder i to år.

Men om du er helt grønn innen verden av macintosh, og kanskje vil være sikker, så hvorfor ikke. Tror bare at man egentlig ikke trenger den.

Birger :)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav fredriku » fre 29.02.2008 20:56

Applecare gjelder i 3 år fra kjøpsdato. Når du skrur på maskinen første gang vil du legge inn info om deg selv, og etter dette lastes all info opp til Apple. Det som skjer med Applecare Protection Plan, er at den MÅ registreres innen 1 år etter at maskinen er ny. Hvis ikke vil den ikke gjelde lengre. Dog kan du vente med å registrere den til du eventuelt får en ny maskin som går inn under samme applecare :-)

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav ball » fre 29.02.2008 20:58

fredriku har et poeng - fordelen ved å kjøpe det sammen med maskina er at du får 25% avslag på applecare :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav bjornrostad » fre 09.05.2008 21:08

Får man virkelig 25% rabatt? Det har aldri jeg hørt noe om.
medlem i 210 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav iBjorn » fre 09.05.2008 21:23

På AppleCare ja, ikke på maskinen.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav Bircoff den andre » fre 09.05.2008 22:38

Reklamasjonsrett er 5 år Bærbare datamaskiner.
medlem i 206 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav steinmb » ons 03.09.2008 9:54

Noen som har prøvd den verdens service delen. På sidene står det at du kan få rep. maskinen uansett hvor du befinner deg noe som er bra for oss som flytter mye og reiser en hel del. Synspunkter?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav T.B.Hansen » ons 03.09.2008 10:05

Jeg reiser en del, og bor tidvis i utlandet. Har likevel ikke kjøpt ACPP, etter erfaringen gjort hjemme.

Hadde store problemer med å få Apple til å innrømme at service skulle dekkes av AC-planen. Noen deler, som den svært sårbare strømforsyningen, var unntatt fra avtalen. Jeg måtte registrere meg flere ganger, fordi jeg «falt ut» av Apples database. Hente- og bringetjenesten virket svært dårlig (det var mye lettere og raskere å levere maskinen til reparasjon selv).

Da jeg klagde saken inn for Forbrukerrådet, hevdet FR at avtalen ikke dekket annet enn det jeg likevel hadde krav på gjennom kjøpsloven.

Det må sies at Apple har forbedret seg kraftig på servicesiden siden dengang. Forbrukerrådets betraktning om AppleCare og kjøpsloven gjelder imidlertid ennå.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav steinmb » ons 03.09.2008 11:21

LItt usikker da hva som kan være lurt. Jeg kjøpte min maskin i USA, flyttet deretter til New Zealand og skal til nyttår flytte tilbake til Norge. Hvordan virker egentlig garantien da? Har et års garanti fram til juni 09 men betyr det at alt må gjennom Apple i USA i denne perioden?

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav eelay » ons 03.09.2008 11:44

Du vil da ha full garanti i norge ut Juni 09. Apple har jo worldwide garanti på produktene sine.
Etter det står du bortimot helt uten rettigheter.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav steinmb » ons 03.09.2008 22:40

OK. For sånne som meg kan det være en god ide altså, i allefall å henge seg på den innen et år ;) (så var det å huske på det...)

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav macfan88 » tor 23.10.2008 11:09

I går fikk jeg AppleCare til MacBook i posten, og i morgen kommer den nye MacBooken, som jeg henter på Eplehuset.
Mitt spørsmål er da; Er det vits med AppleCare når jeg handler i butikk? Er det mulig å bytte en uåpnet AppleCare hos Eplehuset (som ble kjøpt på AppleStore)? Takk for svar.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav troto » tor 23.10.2008 11:46

Lov om forbrukerkjøp sier helt klart at dersom leverandøren tilbyr en eller annen form for garanti skal denne gi noe ut over de rettigheter man allerede har via loven. Jeg er usikker på om det er verdt pengene å kjøpe denne avtalen. For meg virker det som det er mer rettet inn mot bedriftsmarkedet, hvor det ikke er regulert på samme måte som for forbrukerkjøp.

Dette er sakset fra Apple sine sider:
AppleCare Protection Plan sikrer at alle reparasjoner utføres av Apple-autoriserte teknikere med originale Apple-deler.(2) Denne avtalen dekker deler og arbeid i tre å fra datoen Apple-maskinen ble kjøpt. Avtalen inneholder på-stedet-reparasjon for skrivebordsmaskiner og verdensomspennende dekning for reparasjoner, noe som kan være veldig viktig hvis du reiser utenlands.

(1) På-stedet-service er ikke tilgjengelig alle steder. Du finner mer informasjon i Vilkår og betingelser.
(2) Reparasjonsservicen kan enten foregå på stedet, hos reparatør eller via ekspressbud. Hvilken service som er tilgjengelig, kommer an på produkttype og hvor den Apple-autoriserte serviceleverandøren befinner seg. Det kan også hende at Apple ber kunden om selv å erstatte komponenter med deler som er enkle å installere.
(3) Tilgang til webbaserte ressurser krever at du har en kompatibel Internett-tjenesteleverandør. Avgifter kan komme i tillegg.
(4) Xserve og Mac OS X Server omfattes ikke av AppleCare Protection Plan.
(5) Lokale telefontakster kan komme i tillegg. Telefonnumre og åpningstider kan variere og kan bli endret.


Dette er sakset fra Vilkår og betingelser (ref pkt (1) over):
På- stedet- service er tilgjengelig for de fleste typer desktop-maskiner dersom det Dekkede utstyr
befinner seg innen en 80 kilometer radius fra en autorisert Apple-butikk, som tilbyr slik service i ett av
de landene som fremgår av listen i punkt 7(d). Apple sender i slike tilfeller en servicetekniker til
stedet hvor det Dekkede utstyret befinner seg. Service vil bli utført på stedet, alternativt vil
serviceteknikeren bringe det Dekkede utstyr til et Apple-autorisert servicested eller et Apple-
servicested for å bli reparert der.


For meg virker det som det er to vesentlige punkt som tilbys utover det loven krever (i tillegg til telefonsupport):
1. På stedet service, dersom du bor nærmere enn 80 km til autorisert Applebutikk.
2. Verdensomspennende reparasjon (her gjelder jo ikke norsk lovgivning, dvs du må sende maskinen hjem til Norge for reparasjon).

Konklusjon: Hvis du ikke skal reise ut i verden, og heller ikke har behov for telefonsupport (NB! OS X omfattes ikke av dette!), så er det omtrent bortkastede penger. Alt er dekket av lov om forbrukerkjøp, og den gjelder i dette tilfelle i fem år (for gjenstander som er ment å vare lenger enn to år). Da må du selv besørge levering av maskinen til reparasjon, men det må du stort sett likevel tatt andres erfaringer i betraktning.

Konklusjon2: Apple vil gjerne ta ekstra betalt for hva du stort sett likevel har krav på. For meg virker de totalt useriøse.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav Wackhy » tor 23.10.2008 12:33

OS X omfattes av AppleCare Protection Plan...
OS X Server og XServe er de systemene som krever en egen plan, men kjøper du f.eks. en MacBook Pro med AppleCare Protection Plan vil dette også dekke OS X, samt mange andre programmer. Blant annet iLife og iWork.

Man kan fint argumentere med at du har to eller fem års reklamasjon på et kjøp uansett, men en av de store fordelene med AppleCare Protection Plan er nettopp gratis support i tre år. Det er ingen lov som sikrer deg dette, og det kan spare deg for mange penger siden Apple tar en minstepris på rundt 300,- om jeg ikke husker feil.
Apple er også betydelig rundere i kantene mot de som har AppleCare Protection Plan. Jeg hadde en maskin med APP som jeg skulle reklamere på. Jeg trengte ikke nevne ordet reklamasjon, og etter en snau halvtime på telefonen (som ikke kostet meg en krone) var det lagt inn bestilling på ny maskin til meg, som kom en ukes tid senere.

Jeg hadde sikkert klart å få ordnet dette uten APP og, men jeg tviler sterkt på at det hadde gått like strømlinjeformet.

AppleCare Protection Plan gjelder forøvrig også en AirPort Express/Extreme, Cinema Display, Time Capsule eller andre ting som kjøpes med maskinen.

Masse informasjon her som kan være verdt å få med seg når det gjelder AppleCare Protection Plan: http://www.apple.com/no/support/products/proplan.html

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]