AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav djxfade » tor 23.10.2008 12:39

AppleCare dekker også ting som vanligvis ville blitt dekket av Apples garanti. Dette er ting som .feks kosmetiske skader (slik som sprekkene på forrige generasjons MacBook).

Slike "skader" dekkes av Apples garanti, men nesten garantert ikke ved en reklamasjon, da skaden ikke forhindrer vanlig bruk av produktet.

Så det kan ha sine fordeler.

Samtidig lover den support on-place over hele verden.

//X-Fade

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav troto » fre 24.10.2008 9:30

Wackhy skrev:OS X omfattes av AppleCare Protection Plan...
OS X Server og XServe er de systemene som krever en egen plan, men kjøper du f.eks. en MacBook Pro med AppleCare Protection Plan vil dette også dekke OS X, samt mange andre programmer. Blant annet iLife og iWork.

Ok, det er mulig det. Tror uansett at man vil få beskjed om å reinstallere os dersom det oppstår problemer, og det kan man fint gjøre selv.
Wackhy skrev:Man kan fint argumentere med at du har to eller fem års reklamasjon på et kjøp uansett, men en av de store fordelene med AppleCare Protection Plan er nettopp gratis support i tre år. Det er ingen lov som sikrer deg dette, og det kan spare deg for mange penger siden Apple tar en minstepris på rundt 300,- om jeg ikke husker feil.

Her tror jeg du "blander kortene" litt. Lov om forbrukerkjøp garanterer kostnadsfri reparasjon av feil som oppstår på produktet, hvor leverandøren må påvise at dette er som følge av noe kjøperen har forårsaket. At en serviceavtale kan gi deg noe utover dette er helt greit, men de som ikke har det skal ikke begrenses mht de rettigheter man har som forbruker i Norge.
Wackhy skrev:Apple er også betydelig rundere i kantene mot de som har AppleCare Protection Plan. Jeg hadde en maskin med APP som jeg skulle reklamere på. Jeg trengte ikke nevne ordet reklamasjon, og etter en snau halvtime på telefonen (som ikke kostet meg en krone) var det lagt inn bestilling på ny maskin til meg, som kom en ukes tid senere.

Jeg hadde sikkert klart å få ordnet dette uten APP og, men jeg tviler sterkt på at det hadde gått like strømlinjeformet.

AppleCare Protection Plan gjelder forøvrig også en AirPort Express/Extreme, Cinema Display, Time Capsule eller andre ting som kjøpes med maskinen.

Masse informasjon her som kan være verdt å få med seg når det gjelder AppleCare Protection Plan: http://www.apple.com/no/support/products/proplan.html


Problemstillingen her er Apple sin strategi om å forsøke å få kunden til å betale for noe som man allerede har krav på gjennom norsk lovgivning. Det er da heller ikke mangel på saker som belyser dette. At man må "krangle" med Apple for å få sine rettigheter viser jo dette tydelig, noe som du også viser til mht at "alt gikk strømlinjeformet" for deg.

For øvrig dekkes alle produkter av lov om forbrukerkjøp som du måtte "kjøpe med maskinen".

Jeg synes det er problematisk med en leverandør av utstyr som ikke underordner seg norsk lovgivning uten at kundene må "stå på krava".

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav Wackhy » fre 24.10.2008 10:30

troto skrev:Ok, det er mulig det. Tror uansett at man vil få beskjed om å reinstallere os dersom det oppstår problemer, og det kan man fint gjøre selv.

Du vil ikke få beskjed om å resintallere systemet uten at de har testet en del ting først. Det er en løsning man går for i siste liten, i motsetning til her på forumet hvor man ofte kan bli anbefalt å reinstallere systemet på grunn av små driverfeil som enkelt kan fikses på et kvarter.

troro skrev:Her tror jeg du "blander kortene" litt. Lov om forbrukerkjøp garanterer kostnadsfri reparasjon av feil som oppstår på produktet, hvor leverandøren må påvise at dette er som følge av noe kjøperen har forårsaket. At en serviceavtale kan gi deg noe utover dette er helt greit, men de som ikke har det skal ikke begrenses mht de rettigheter man har som forbruker i Norge.

Det er nok du som blander her troto...
Jeg har ikke sagt noe som helst om at reparasjoner ikke er kostnadsfrie. Det jeg sa var at support ikke er noe du har krav på å få gratis. Les postene ordentlig før du kommenterer de...

troto skrev:Problemstillingen her er Apple sin strategi om å forsøke å få kunden til å betale for noe som man allerede har krav på gjennom norsk lovgivning. Det er da heller ikke mangel på saker som belyser dette. At man må "krangle" med Apple for å få sine rettigheter viser jo dette tydelig, noe som du også viser til mht at "alt gikk strømlinjeformet" for deg.

For øvrig dekkes alle produkter av lov om forbrukerkjøp som du måtte "kjøpe med maskinen".

Jeg synes det er problematisk med en leverandør av utstyr som ikke underordner seg norsk lovgivning uten at kundene må "stå på krava".


Du har ingen lov som gir deg krav på tre år gratis support fra leverandør, uansett produkt. Reklamasjon vil uansett leverandør være en del mer arbeid enn en vanlig garantisak. Det er ikke bare Apple som tidvis motsetter seg reklamasjoner, men det er også kjent at det er mange fler leverandører som gjør akkurat det samme.

Forøvrig kan man si at mange folk oppfører som komplette idioter når det kommer til reklamasjon. Mange ringer inn til Apple og nærmest roper ut til den stakkars svensken som sitter på andre linja om at de SKAL ha ny maskin i går, og vil ikke godta noe annet. Det er mange eksempler bare her på mac1 på folk som har gått i denne "fella", og da skjønner jeg veldig godt at Apple ikke har veldig lyst til å være kjempehyggelig mot den type kunder. Klarer man å holde seg saklig og rolig kommer man i de aller fleste tilfeller gjennom uten store problemer.

Det er, som du sier, sant at alle produkter du kjøper er dekket av forbrukerkjøpsloven, men det gjelder da som nevnt tidlige reklamasjon, og ikke support. AppleCare Protection Plan er mer rettet mot support enn garanti, men folk her til lands har hengt seg grundig opp i dette med at du får tre års garanti.
AppleCare Protection Plan er tre års gratis telefonsupport, og som en "bonus" får man tre år on-site garanti der det er tilgjengelig. Hvis du leser gjennom AppleCare Protection Plan sine sider går dette faktisk ganske klart frem.

Vi kan godt fortsette denne diskusjonen ved å dra frem ørten andre leverandører som ikke underordner seg norsk lovgiving uten at kundene «må stå på krava». Et fint eksempel er jo batterisaken til Dell for ikke så alt for lenge siden.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav djxfade » fre 24.10.2008 10:39

MindTooth skrev:Kan heller anbefale deg å kjøpe den gjennom Eplehuset, så er du dekket av reklamasjonretten. Som jeg tror gjelder i to år.

Men om du er helt grønn innen verden av macintosh, og kanskje vil være sikker, så hvorfor ikke. Tror bare at man egentlig ikke trenger den.

Birger :)


5 års reklamasjonsrett ved forbrukerkjøp

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav lars. » fre 24.10.2008 10:58

Så konkulsjonen er altså da om eg har forståt det rett,
om man kjøper mac privat, så gjelder forbrukerkjøpsloven og da er ikkje ACPP verdt bryet..

men om man kjøper gjennom en bedrift så gjelder kunn kjøpsloven og da er ACPP absolutt verdt kver kr

eller?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav macfan88 » fre 24.10.2008 11:18

Uff, jeg har ikke bruk for min, og har lagt den ut for salg på brukt1.
Men for den som reiser, flytter mye på seg, og som har kjøpt på AppleStore (ikke i butikk) er det fornuftig. Jeg stoler på butikken min, Eplehuset...

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav Dykkeren » fre 24.10.2008 11:23

Konklusjonen er riktig. Det eneste som kan være til ekstra hjelp ved Apple Care er hvis du er mye i utlandet. Da skal du kunne få hjelp i det landet du er(hvis det da er en forhandler i nærheten, de er ikke overalt).
medlem i 206 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav Incrediboy » fre 24.10.2008 11:25

Det er ofte mange meninger om hvor langt etter et kjøp man kan reklamere. Norsk høyesterett har i én sak fastslått at du kan reklamere på et produkt opp til 5 år etter kjøpsdato dersom forventet levetid er ut over det normale.
Vi snakker da om elektronikk som i all hovedsak står i ro, som TV, DVD-spillere, hvitevarer etc.

At man forventer 5 års reklamasjonsrett på en bærbar maskin som MB el. MBP syns jeg blir totalt misforstått. Dette er et produkt som i all hovedsak utsettes for store mengder ytre påkjenninger med mye reise og av-og-på.

Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen.
- sitert Forbrukerkjøpsloven anno 2007.

Så om man da vil utvide sin garanti- og support tid, så er Apple Care en rimelig investering. Prisen tilsvarer 1 bytte av HD.... I tillegg får man 3 års support worldwide. Garantien er egentlig veldig god,- da spesielt for folk som reiser mye og da gjerne over lengre perioder.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: AppleCare Protection Plan - Verdt det?

Innleggav troto » fre 24.10.2008 21:41

Wackhy skrev:
troto skrev:Her tror jeg du "blander kortene" litt. Lov om forbrukerkjøp garanterer kostnadsfri reparasjon av feil som oppstår på produktet, hvor leverandøren må påvise at dette er som følge av noe kjøperen har forårsaket. At en serviceavtale kan gi deg noe utover dette er helt greit, men de som ikke har det skal ikke begrenses mht de rettigheter man har som forbruker i Norge.

Det er nok du som blander her troto...
Jeg har ikke sagt noe som helst om at reparasjoner ikke er kostnadsfrie. Det jeg sa var at support ikke er noe du har krav på å få gratis. Les postene ordentlig før du kommenterer de...

Joda, jeg er enig med deg. Support, etter den definisjonen du bruker, er ikke lovfestet. Support, etter min definisjon i denne kontekst, er lovfestet (altså reklamasjon).
Wackhy skrev:Forøvrig kan man si at mange folk oppfører som komplette idioter når det kommer til reklamasjon. Mange ringer inn til Apple og nærmest roper ut til den stakkars svensken som sitter på andre linja om at de SKAL ha ny maskin i går, og vil ikke godta noe annet. Det er mange eksempler bare her på mac1 på folk som har gått i denne "fella", og da skjønner jeg veldig godt at Apple ikke har veldig lyst til å være kjempehyggelig mot den type kunder. Klarer man å holde seg saklig og rolig kommer man i de aller fleste tilfeller gjennom uten store problemer.

Det har jeg ingen problem med å være enig i. Man kommer ingen vei med å være usaklig. Utsagnet er likevel en digresjon i denne sammenheng.
Wackhy skrev:Det er, som du sier, sant at alle produkter du kjøper er dekket av forbrukerkjøpsloven, men det gjelder da som nevnt tidlige reklamasjon, og ikke support. AppleCare Protection Plan er mer rettet mot support enn garanti, men folk her til lands har hengt seg grundig opp i dette med at du får tre års garanti.
AppleCare Protection Plan er tre års gratis telefonsupport, og som en "bonus" får man tre år on-site garanti der det er tilgjengelig. Hvis du leser gjennom AppleCare Protection Plan sine sider går dette faktisk ganske klart frem.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har finlest denne :rolls eyes:, heller skummet igjennom. Det jeg fant der var ikke nok til at jeg kunne tenkt meg å kjøpe denne som privatperson. At jeg ikke kjøpte APP i jobbrelasjon angrer jeg på.
Wackhy skrev:Vi kan godt fortsette denne diskusjonen ved å dra frem ørten andre leverandører som ikke underordner seg norsk lovgiving uten at kundene «må stå på krava». Et fint eksempel er jo batterisaken til Dell for ikke så alt for lenge siden.

Du har helt rett. Apple er ikke unik i denne sammenheng, og det har ikke kommet klart frem av mitt innlegg. Jeg har dog heller ikke påstått noe annet.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Incrediboy skrev:Det er ofte mange meninger om hvor langt etter et kjøp man kan reklamere. Norsk høyesterett har i én sak fastslått at du kan reklamere på et produkt opp til 5 år etter kjøpsdato dersom forventet levetid er ut over det normale.
Vi snakker da om elektronikk som i all hovedsak står i ro, som TV, DVD-spillere, hvitevarer etc.

Høyesterett behandler ikke lignende prinsippsaker mer enn én gang, så det er ikke rart.
Incrediboy skrev:At man forventer 5 års reklamasjonsrett på en bærbar maskin som MB el. MBP syns jeg blir totalt misforstått. Dette er et produkt som i all hovedsak utsettes for store mengder ytre påkjenninger med mye reise og av-og-på.

Det må du jo få lov å mene, og bransjen er nok helt enig.
Incrediboy skrev:Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen.
- sitert Forbrukerkjøpsloven anno 2007.

Fristen er fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Står i setningen etter den du har referert til i samme lov.
Incrediboy skrev:Så om man da vil utvide sin garanti- og support tid, så er Apple Care en rimelig investering. Prisen tilsvarer 1 bytte av HD.... I tillegg får man 3 års support worldwide. Garantien er egentlig veldig god,- da spesielt for folk som reiser mye og da gjerne over lengre perioder.

Dersom man reiser mye utenlands er jeg enig. Resten er din vurdering.

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]