Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav andersio » tor 28.02.2008 18:13

Vill det si at vist den blir ødelagt etter et år så er det ikke noe man kan gjøre?
medlem i 199 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav anders_85 » tor 28.02.2008 18:19

Nei, det betyr bare at Apple ikke tilbyr noe utover forbrukers rettigheter etter ett aar. Du sitter fremdeles med forbrukerkjoepsloven i haanden som krever 5 aars garanti paa produksjonsfeil paa din Mac.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav andersio » tor 28.02.2008 18:21

Okei så det er ikke no problem vist den blir herpa etter et år.Da er det helt trygt å kjøpe mac uten applecare? Fint navn foresten
medlem i 199 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav Maxell » tor 28.02.2008 18:24

Ja, jeg har vurdert det dithen at Apple Care er altfor dyrt i forhold til hva det gir deg. Norsk forbrukerkjøslov er som regel mer enn nok. Da får du dekket alt som måtte være galt innen fem år, så lenge feilen ikke skyldes noe du har gjort.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav Cebbco » tor 28.02.2008 18:28

Nei, ikke mulig: Som Anders sa her(ikke deg andersio) så er dette bare for produksjons feil: ALTSÅ FEIL/ SKADER SOM BLE PÅFØRT/PRODUSERT FØR DU FIKK MACBOOKEN DIN! derfor vis macbooken din blir herpa etter noen år kan du ikke forlange en ny mac eller noe som helst vis du ikke har applecare! PS: har AppleCare selv
medlem i 194 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav andersio » tor 28.02.2008 18:28

Ok takk for hjelpen ;)
medlem i 199 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav Cebbco » tor 28.02.2008 18:30

Ingen årsak, Anbefaler spesielt applecare vis du er en person som bærer rundt på Macbooken din veldi mye ;)
medlem i 194 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav Maxell » tor 28.02.2008 18:34

Cebbco skrev:Nei, ikke mulig: Som Anders sa her(ikke deg andersio) så er dette bare for produksjons feil: ALTSÅ FEIL/ SKADER SOM BLE PÅFØRT/PRODUSERT FØR DU FIKK MACBOOKEN DIN! derfor vis macbooken din blir herpa etter noen år kan du ikke forlange en ny mac eller noe som helst vis du ikke har applecare! PS: har AppleCare selv


Vennligst IKKE desinformer her. Dette har vært debattert hundrevis av ganger, og her er fasiten:

http://mac1.no/forbruker

"Reklamasjonsretten er en lovfestet rett, som gjelder når en privatperson kjøper en vare i en norsk butikk. Denne retten gir deg muligheten til å reklamere på varen dersom du oppdager mangler, eller det oppstår feil på varen, som ikke er selvforskyldt.
Reklamasjonsretten gjelder i 2 år, eller for utstyr som er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år, i 5 år."

Og jeg vil IKKE anbefale Apple Care hvis du bærer rundt på macbooken din veldig mye. Jeg gjør det hver eneste dag, og da har jeg en veldig god reiseforsikring som dekker med så lenge jeg har foten utenfør hjemmeadressen min. Skulle jeg miste den i bakken og den blir ødelagt, får jeg den erstattet på reiseforsikringen. Denne gjelder så lenge jeg er utenfor hjemmet. Forsikringen koster cirka 500 i året for to voksne i husstanden.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav anders_85 » tor 28.02.2008 18:38

Takk for navnekompliment. ;)

Ontopic: Stemmer at norsk lov dekker produksjonsfeil, dvs. feil med byggkvaliteten paa produktet som du faar problemer med innen 5 aar. Slenger du macen i bakken saa kan du nok ikke klandre Apple for det. Vil allikevel anbefalle folk aa se hva de faktisk har av forsikringer. Mange sitter med innbo, reise og andre typer forsikringer som dekker diverse uforutsette forsikringer.

Som nevnt over er det et tankekors at en laptop baeres mye rundt, saa det kan jo tenkes at det boer kjoepes noe ekstra for aa sikre seg mot dette. Jeg vet derimot ikke hvordan applecare fungerer i forhold til slikt og kanskje ditt personlige forsikringsselskap kan matche denne sikringen?

Selv har jeg AppleCare fordi jeg har kjoept macen i Australia og ikke visste hva jeg hadde krav paa gjennom Australsk lov ved feil.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav andersio » tor 28.02.2008 18:54

Hva tror der ville vært best for meg? Den kommer ikke til å bli bært på så my bare kansje når jeg skal til fattern og sånt
medlem i 199 måneder
 

Re: Jeg ser at Macbook bare har et års garanti

Innleggav anders_85 » tor 28.02.2008 19:04

Norsk lov dekker problemer med deler som bare slutter aa virke uten grunn for aa si det saann. Du maa nesten hoere med foreldrene dine hva slags forsikringer dere har og vurdere om du mener du klarer aa baere en laptop bag uten aa slenge den i veggen... ;)

Jeg hadde ikke kjoept Applecare selv i Norge, men jeg har heller ikke satt meg inn i hvor mye som kan dekkes av den. Dekker den ikke direkte skader fra brukerfeil saa ser jeg ikke hva den har aa tilby egentlig... :-/

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]