Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav jonfrodeberg » søn 02.03.2008 15:49

Har en Powerbook G4 1,33Ghz 12" som jeg kjøpte i Oktober 2004. Det har vært mange problemer med den. Først, ca. 9 måneder etter at jeg kjøpte den begynte jeg å få Kernel Panics og tilslutt var den helt død. Så leverte jeg den inn til service. De måtte bytte hovedkort. Det var kaputt.

Så virket den bra en lang stund, men plutselig i Oktober 2006 så streika den igjen. Leverte den inn på Eplehuset i operapasasjen. De prøvde å bytte hovedkort og alt mulig, men klarte ikke å få den til å funke. De måtte sende den videre til Apple Norges service-team. De klarte å fikse den med et nytt hovedkort.

Nå begynner den å slå seg av og på. Plutselig mens jeg jobber med noe så streiker den. Den har vært inne på service to ganger allerede for samme feil. Tenkte å levere den inn igjen. Hvis det er samme feil, altså hovedkortet. Kan jeg da i følge forbrukerkjøpsloven heve kjøpet evt. få tilsvarende vare idag, noe som vil si en Macbook Pro? Må den inn på service en tredje gang før jeg får hevet kjøpet, eller hvordan er dette? Så at forbruker-guiden var borte forresten....

Eplehuset har forresten gitt glimrende service i denne saken. Jeg kjøpte denne Powerbooken på daværende Mac & Carry på Ullevål.

Mvh

Jon Frode Berg
medlem i 217 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav alexandr » søn 02.03.2008 15:58

3 ganger samme feil skal i utgansgpunktet gi deg rett til ny maskin, men jeg tror du må insistere på det, og dette før du leverer inn maskina pånytt. altså burde du bare be om en diagnose, og viss det pånytt er hovedkortet som er ryki kan du be om å få en ny maskin. også får du nesten se hva de har å si..

alex.
medlem i 230 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav kesse » søn 02.03.2008 16:06

Det er nok Apple som vil ta den beslutningen evt, så hjelper nok ikke å mase på Eplehuset, hvertfall ikke siden du kjøpte den et annet sted.

Jeg ville sendt den til Apple og latt de kjøre testene sine, hvis det er defekt hovedkort ville jeg har vist til forbrukerkjøpsloven.
medlem i 218 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav alexandr » søn 02.03.2008 16:13

Eplehusets ansatte har vel lov til å ta den type beslutninger på vegne av Apple? som sertifisert verksted mener jeg..

og spesielt viss det er, slik jeg oppfatter det, eplehuset som har tatt over mac & carry's servicedel, så nytter det jo nettopp å mase på eplehuset. man skal i utgangspunktet ikke være nødt til å hoppe over et ledd og gå direkte til produsent ved problemer. det er derfor så mange foretrekker å kjøpe i butikk, for nettopp å ha et ansikt å snakke til idet det oppstår et problem, og ikke bare et tlf-nummer eller lignende.

om det er apple som skal ta beslutningen, er det eplehusets ansvar å bringe beslutningen opp på det nivået, men det trnger i utgangspunktet kunden ikke vite noe om.

alex.
medlem i 230 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav ezkimo » søn 02.03.2008 22:52

Om Eplehuset har tatt over mac & carrys service del vet jeg ikke, men det er Apple som tar avslutningen om det er reklamasjon eller ikke. Eplehuset tar sjeldent eller aldri den beslutningen, så vidt jeg vet blir alt av reperasjoner osv som eplehuset tar seg av godkjent av apple først.
medlem i 194 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav ameneon » søn 02.03.2008 23:52

Jeg skal ikke sverge på dette, MEN i og med at maskinen ikke er kjøpt hos Eplehuset, kan du neppe gå til Eplehuset for å forlange omlevering eller heving. Her vil jeg tro at du må forsøke å henvende deg til Apple. Det er nok ikke Eplehuset som står ansvarlig for salget, men har bare utført service på vegne av Apple i tråd med forbrukerkjøpsloven. At Apple er vanskelig når det gjelder reklamasjon er ingen hemmelighet, spesielt når varen har passert to år. Håper det ordner seg. Lykke til! Følg gjerne opp utviklingen i denne tråden.

Moderator
medlem i 235 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav jonfrodeberg » man 03.03.2008 9:26

Hei! Takk for alle svar. Jeg skal følge opp dette. Jeg leverte den sist til Eplehuset, og selv om det ikke er de som kan ta avgjørelsen eller bestemme noe, så kan de ta kontakt med Apple for meg og ta det videre. Det gjorde de ihvertfall sist gang da de ikke klarte å fikse den. Skal se. Igår kveld sluttet den å slå seg av igjen, så er litt usikker enda. Skal vente litt og se om den holder seg stabil. Vet at Apple er vanskelige når det gjelder dette, men i henhold til forbrukserkjøpsloven har de ikke så mye å stille opp med, så lenge det er samme feil. Denne maskinen er godt innenfor 5-års regelen. Snakket med flere som har hatt problemer med dette, men så fort man nevner advokat i samme setning har de som regel snudd..... Er ikke noe must å få ny, men vil gjerne ha en maskin som fungerer!!!!

Mvh

Jon Frode Berg
medlem i 217 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav ezkimo » tir 04.03.2008 0:38

Har det vært en dom eller lignende som sier at laptoper skal dekkes med 5år i forbrukerkjøpsloven? Hadde vært interessant å vite...
medlem i 194 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav Sebbe » tir 04.03.2008 0:50

litt off-topic men er ikke mac and carry humac?
søkte på google of fikk opp denne:
http://www.humac.no/butikker/bergen/mac ... ergen.html
Ser ut for meg at det er humac og ikke Eplehuset som har tatt over mac&carry men men, jeg er ikke sikker
medlem i 206 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav jonfrodeberg » tir 04.03.2008 1:01

Det stemmer at Mac&Carry er Humac, men Eplehuset har tatt seg av garantien for meg uansett. Jeg leverte de kvittering fra Mac&Carry. Ikke noe problem der.

Såvidt jeg vet så startet regelen om 5 år i forbindelse med en sak om en Nokia mobiltelefon hvor en privatkunde vant i retten. Der ble det stadfestet at elektroniske artikler i denne kategorien og liknende skulle ha en levetid på 5 år. Er ikke 100% sikker, men vet om flere som har fått hevet kjøpet grunnet dette. Jeg fikk selv hevet kjøpet på en Ipod på grunn av samme feil tre ganger i 2005.

Mvh

Jon Frode Berg
medlem i 217 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav fredriku » tir 04.03.2008 1:09

Det ble ikke stadfestet at den skulle ha 5 års reklamasjonsrett uansett, men etter skjønn. Det vil da si at butikken/produsenten kan nekte deg reklamasjon om produktet er stygt,mishandlet, osv. Når det gjelder det at maskinen er kjøpt hos Mac & Carry, så må du i utgangspunktet reklamere på produktet der om du vil ha omlevering eller heving av kjøp. Men det er nok Apple som i første omgang bestemmer om kunden vil få heve kjøpet eller ikke. Riktignok basert på hva en tekniker hos Eplehuset eller Humac (Mac&Carry) forteller Apple sine medarbeidere.

Men jeg tror nok du får spørsmål om ny, tilsvarende maskin eller heving av kjøpet :-)

Som det blir sagt, hold oss oppdatert!

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav ufarlig » tir 04.03.2008 1:24

Så vidt jeg vet er det slik at de har 3 sjanser å reparere samme feil.

Dvs at FJERDE gangen med samme feil kan du heve kjøpet som forbrukerkjøpsloven sier.
medlem i 195 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav dk » tir 04.03.2008 1:36

"Så vidt jeg vet" holder ikke! Det er nok av misforståelser ute å går med rettighetene vi har krav på fra før.

Les Forbrukerkjøpsloven før du kommenterer neste gang. Det er 2 avhjelpsforsøk. 3. gang med samme feil = heving/omlevering.
medlem i 215 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav jonfrodeberg » tir 04.03.2008 1:37

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg er ganske sikker på et hvis samme feilen er påvist tre ganger har man muligheten til å heve kjøpet. Det er ihvertfall dette jeg har fått vite av andre jeg har snakket med, og da jeg snakket med noen på Eplehuset, men jeg skal ikke være skråsikker.... Noen som vet dette?

edit: dette er ment som et svar til ufarlig. :-)
medlem i 217 måneder
 

Re: Forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett- Powerbook G4

Innleggav dk » tir 04.03.2008 1:41

Ja. Se mitt svar over. Forøvrig er "Forbrukerguiden" her på Mac1 noe alle burde lese om man ikke gidder lese den opprinnelige lovteksten.
medlem i 215 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron