Eplehuset - En utblåsning

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Hasse » man 03.03.2008 19:46

I utgangspunktet har jeg vært en evangelist for Eplehuset og overbevist andre kjøpere om at det er verdt de ekstra kronene for å kunne forholde seg til en fysisk butikk som yter litt ekstra service. For alt i alt har jeg bare møtt på hyggelige folk bak disken som hjertlig tar imot, beklager om det har tatt litt lang tid og strekker seg litt ekstra når det gjelder service. Til gjengjeld har jeg ventet høflig og ikke klaget selv om maskinen min aldri egentlig har fungert. I dag møtte jeg en annen side av Eplehuset.

Kort fortalt har jeg har stort sett hatt de samme feilene hele veien. Plenty med kernal panics, unexpected reboots, sleepissues, skjerm med defekter og en snublete harddrive. Så første gang byttet de hovedkort, en eller annen connector/inverter og hele chassiet. Skjermen ble ikke rørt. Andre gang tror jeg bare harddrive ble byttet, også denne gangen ble skjermen oversett. Tredje gang ble bare skjermen byttet, men desverre til en utgave som viser diagonale striper over det hele slik jeg har en ufrivillig tekstur på alle slette overflater (hvilket er litt trøblete når man jobber grafisk). Og tiraden av kernalpanics/reboots/harddrive trøbbel bare eskalerte frem til maskinen nå ikke en gang vil starte.

Jeg leverte den derfor inn for fjerde gang med forespørsel om vi kanskje kunne komme til en mer endelig løsning. I det drøye året jeg har hatt maskinen har den vært 2 mnd hos Eplehuset uten noe tilbud om låneutstyr. Og selv om jeg har betalt full pris for produktet har brukskvaliteten hele veien vært sterkt redusert. Men nå var ikke ting så greit lenger. For det første kunne de ikke finne første reparasjon lenger i sine eller Apples databaser, så da hadde den jo "[...] bare vært inne 2 ganger før". Jeg spurte hvordan han da forklarte at de nye delene i maskinen, hvorpå han innså jo at de var der, men så lenge de ikke fant det i databasen gjelder det ikke. Videre mente han at det teknisk sett ikke var helt samme feil de hadde jobbet med, så forbrukerkjøpsloven ville ikke ha noe å si her [sic!].

Denne butikken som jeg egentlig var så begeistret for, stod i dag og argumenterte for hvorfor de ikke trengte å tilby meg noenting. Ikke hvordan de ville prøve å gjøre godt igjen det som var gått galt. Sånt gjør noe med et forhold. Eplehuset, we had a good run, men det der i dag, ass... og jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet.
Sist endret av Hasse den man 03.03.2008 20:00, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav MrCrox » man 03.03.2008 19:49

Eplehuset er ikke gode på service, og skal du ha noe du har krav til etter forbrukerkjøpsloven bør du ha all nødvendig dokumentasjon med deg. Jeg har også begynt å ha med en kopi av loven når jeg er der i tilfelle jeg får bruk for den.

Jeg fatter ikke hvordan de kan tro at det går å drive butikk på den måten der. De kunne gjort mange ting som kanskje ville kostet de litt penger på kort sikt (lånemaskiner til de som har kjøpt maskiner fra Apple, tap av bonus om de ikke bytter deler som kommer fra apple umiddelbart, osv) men det ville de tjent på etter hvert, og de kunne fått et rykte som en seriøs og serviceinstillt aktør.
medlem i 237 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Hasse » man 03.03.2008 20:16

Det triste er at jeg egentlig har vært veldig fornøyd med servicen på Eplehuset. Men det har vært på de mindre og vanligere henvendelsene. Så når man plutselig begynte å nevne 'heve kjøpet' så var det slutt på kosen...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav bjornrostad » søn 09.03.2008 1:00

Tror det har blitt en slags kjede som kun er ute etter å etablere seg på så mange steder/kjøpesentre som mulig på tross av at det går ut over service og kunnskapen hos de ansatte i butikken. For ca. to år siden begynte jeg så smått å se meg om etter en ny Mac, og leste da at Eplehuset var stedet å gå. Tror det er slutt på de tidene.

Jeg holder meg kun til Infografikk i Sarpsborg, selv om de har gjort noen blemmer mot meg også når det gjelder service. Likevel sitter jeg igjen med et godt inntrykk av de.
medlem i 210 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav kajac2 » søn 09.03.2008 1:31

hvis du har kvitteringene fra de tidligere reperasjonene, har du bevis på at du har fått maskinen fikset tidligere.
medlem i 197 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav iPhantom » søn 09.03.2008 2:01

Føler med deg! Opplevde en lignende situasjon, men hos Humac.

For det første har du rett på lånemaskin hvis maskinen er på service i mer enn en uke.

Fikk også beskjed om at feilen på maskinen min var forskjellig for hver gang jeg leverte den. Dette var bare tull siden symptomene alltid var de samme når jeg fikk den levert tilbake. Dessuten er dette ikke mitt problem når feilen ikke er selvforskyldt.

Etter 3 servicer uten resultat fikk jeg nok og startet den unødvendig harde kjøpslovkampen.

I denne prosessen opplevde jeg vanvittig dårlig service og løgner omhandlet kjøpsloven og mine rettigheter. Ble tilslutt nødt til å ringe Apple support. Etter vanvittig mye krangling fikk jeg til slutt snakket med en fornuftig svenske i Irland!!!, som heldigvis hadde et par studiepoeng i jus. Fikk da endelig en ny maskin.

Ikke tro på det de sier om at det er ulike feil for hver reperasjon. Dette er oftest bare tull, samtidig som det overhodet ikke er ditt problem.

Etter å ha lest det du sier har du rett på ny maskin. Lykke til!

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Kaspersen » søn 09.03.2008 2:17

Et kort spørsmål til iPhantom. Står det noe sted i kjøpsloven at du har rett til lånemaskin etter 1 uke?
Er bare nysgjerrig.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav kjetil02 » søn 09.03.2008 2:34

Hasse skrev:Videre mente han at det teknisk sett ikke var helt samme feil de hadde jobbet med, så forbrukerkjøpsloven ville ikke ha noe å si her [sic!].


Han hadde hatt rett — dersom saken var at de hadde påvist og rettet forskjellige feil hver gang.

Forbrukerkjøpsloven, kapittel 6:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav iPhantom » søn 09.03.2008 3:05

@ Kaspersen.

Vet ikke nøyaktig hvor det står, men det har du.. Står mer om det f.eks her: http://mac1.no/forbruker

Generelt er min oppfatning av Humac og eplehuset er at de går alt for langt i å prøve å skjule og misvise kunder for deres rettigheter. Leverte mobilen min hos elkjøp for noen år siden. Der fikk jeg tilbud om lånemobil uten å spørre om det. Servicen til de nevnte butikkene er en utrolig irriterende skyggeside i det å eie en mac...

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav fmortens » søn 09.03.2008 10:51

Ring til Appe, hadde noe lignende problem selv - butikken begynte å skylde på at Apple hadde sendt defekte/feil deler ( etter 3 mnd ), så da Apple fikk vite det - ringte de opp butikken og ordnet alt, jeg fikk hente den uferdige maskinen, sendte den til Apple - som samtidig sendte meg en ny.
medlem i 241 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Helge Hafstad » søn 09.03.2008 11:55

Du kan sjekke med Apple support på 815 00 158 hvor mange ganger maskinen har vært registrert for garantiarbeid. Samtidig kan du vurdere å legge fram saken direkte for dem og be om en løsning for samme.

Et av problemene med garantisaker kan være at de fleste Apple-forhandlere generelt har for små marginer til å yte noe særlig service utover det som er knyttet direkte til et salg. Som regel blir en bare henvist til å ringe Apple selv og jeg vil også påstå at dette er beste framgangsmåte. Selvfølgelig vil resultatet variere med hvilken kundebehandler man treffer på, men jobben deres er uansett mer å løse problemer enn å selge deg noe. Hvis du samtidig går litt "mykt og forsiktig" fram så er sjansen god for en løsning til din fordel.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Koomin » søn 09.03.2008 12:13

Jeg fikk en lite opplevelse med Eplehuset nå nettopp jeg og. Jeg kjøpte en flunkende ny iMac hos Apple nå på denne siden av nyåret. Viften har duret i ett sett siden jeg skrudde den på. Etter mye om og menn, fant jeg ut, med hjelp av Apple Support, at det var en sensor inne i maskinen som ikke var slik som den skulle. Dette var helt tydelig en helt grei sak, og det mente Apple Support også. Dette skulle de ordne. Jeg spurte sånn for sikkerhetsskyld om jeg måtte betale noe av dette. Nei nei nei, det var nesten tåpelig av meg å spørre om. De gav meg nr til nærmeste service-kontor, som da var Eplehuset i Ålesund.

Jeg ringer Eplehuset, og forklarer situasjonen, og lurer på om jeg bare kunne komme ned og levere den hos de. De spør meg så om det er en iMac med innebygd iSight. Ja, jeg kjøpte den nå over jul. Da ledde han litt, og forklarte at de ikke kan ta imot slike iMacer fordi de ikke har nok kvalifikasjon til å reparere de nyeste iMacene. De ba meg om å kontakte Eplehuset i Trondheim. Hm... ok, tenker jeg.

Jeg ringer Eplehuset i Trondheim, og forklarer det hele. Forklarer både maskinens problemer, og at jeg ikke kunne levere den i Ålesund. De sier at dette ikke er noe problem. Send maskinen til oss, og vi skal ordne den for deg. Jeg bor i Ålesund, og å betale frakt opp til Trondheim for en relativt stor pakke er ikke fristende, så jeg spør om jeg må betale for frakten. Da spør de meg om jeg har Apple Care Protection Plan. Nei. Det har jeg ikke, men jeg trenger det ikke heller, for maskinen er under et år gammel. Ja, men hvis jeg ikke har dette, så må jeg betale frakten selv. Dette var de sikre på.

Jeg himler med øynene, og ringer Apple Support igjen. Jeg forklarer det hele på nytt. De har litt problem med å skjønne hvorfor jeg ikke kan levere den i Ålesund. De har ikke noe register på at de ikke kan ta imot iMacen. Og hvis det skulle være slik, så skulle jeg fortsatt levere den i Ålesund, og de på butikken skulle ta ansvaret for å sende den videre til Trondheim. Apple Support skjønner ikke hva Eplehuset driver med. De skal ordne opp. Dagen etter, så ringer InfoCare, og lurer på om de kan hente maskinen hos meg personlig, eller om jeg vil gå ned på posten og poste den selv. Jeg sier at jeg kan poste den selv. De sender en klistrelapp til å ha utenpå, og nå er maskinen på vei til InfoCare.

Eplehuset forvirret hvor?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Haukevinge » søn 09.03.2008 12:30

Det virker som om det er dårlig oppfølging på Eplehuset mtp de ansatte.
En selvlært deltidsansatt fra videregående som "har vært borti mac før" har lett for å
få jobben når de kvalifiserte starter andre steder. Det virker som om opplæring og
kursing blir nedprioritert siden mac selger seg selv ganske godt gjennom buzz,
og da prioriteres pengene fremfor opplæringen og formidling av info, så når vi står der
med et problem så er det vel kanskje den pjokken som snart er russ bruker sin egen
tolkning av fornuft og rett og galt vi møter på.
Men det er jo ikke den stakarens feil at sjefen hans ikke holder kurs og gir info..

Brukerens avatar
medlem i 192 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav Dorkfish » søn 09.03.2008 12:56

Dette er en interessant problemstilling. Noen her på forumet sverger til å kjøpe mac i Norge fordi mac kjøpt i utlandet kommer ikke med reklamasjonsrett.
Men hvor mye er den reklamasjonsretten verdt når du ikke får levert inn maskinen noe sted?

Jeg har selv en MBP som er kjøpt på norske Apple Store. Den har et lite problem med tastaturet, noe Apple har gått med på skal repareres for deres regning.

InfoGrafikk, Humac og Eplehuset har alle sagt seg uvillig("har ikke tid") til å reparere.

Så her sitter jeg med min MBP med tastaturfeil. Så lenge ingen gidder/vil/kan/orker/tør/har tid til å fikse den, er reklamsjonsretten helt ubrukelig.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Eplehuset - En utblåsning

Innleggav kjetil02 » søn 09.03.2008 13:39

J.D. Dorian skrev:Så lenge ingen gidder/vil/kan/orker/tør/har tid til å fikse den, er reklamsjonsretten helt ubrukelig.


Macbooken min fikk sprekker i plasten under, den typiske håndleddsplastsprekkproblematikken. Jeg var (og er) i Frankrike da jeg oppdaget det, og tok den med til en Eplebutikk, som jeg hadde fått adressen til av norske Apple Support, som nektet å gjøre noe med feilen på garanti, siden de "aldri hadde sett noe slikt før". Jeg ringte tilbake til Apple Support i Norge, og de lagde en reparasjonsordre på den, som de sendte elektronisk til verkstedet, slik at når jeg kom tilbake, lå ordren og ventet på meg, og de tok seg av reparasjonen uten å stille spørsmål.

Det jeg lærte av dette, er at verkstedet tar vurderingen om hvorvidt reparasjonen går under garanti, for så å rettferdiggjøre dette ovenfor Apple for å få refundert kostnadene. Her i landet er folk enda mer redd for å gå glipp av inntekter enn hjemme i gamlelandet, så den kampen ble best utkjempet ved makt fra dem som sitter på pengene.

Kanskje en idé å ringe til Apple Support og legge frem saken på en saklig (duh) måte? I alle fall så lenge det ikke er åpenbart at det er din feil...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere