Kan jeg heve kjøpet?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Kan jeg heve kjøpet?

Innleggav slize » lør 10.05.2008 11:49

Hei!

For 1år og 2mnd siden kjøpte jeg en svart Macbook på Humac i vika.

Etter noen måneder starter skjermen å flimmre, og jeg leverte den på reparasjon. Etter noen måneder startet den å flimmre igjen, men pga behov for maskinen en periode måtte jeg leve med det, før jeg leverte den inn igjen for 3 uker siden. De tok den inn til reparasjon, byttet LCD, og da jeg fikk den tilbake så stod det på arbeidsrapporten at "alt var OK".

I løpet av den første timen jeg hadde den hjemme startet skjermen å flimmre igjen.

Så mitt spørsmål er: er dette godt nok grunnlag til å heve kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven §30, 31 og 32? (http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#30). Og vil jeg i så fall få tilbake hele kjøpssummen som var på 14300kr?

Så vidt jeg kan tenke meg kan da ikke en flimmrende skjerm regnes som en uvesentlig feil? Det skal da være mulig å jobbe på en maskin uten forstyrrelser av en skjerm som hopper mellom høyeste og laveste skjermstyrke.

Er det noen andre som har lignende erfaringer med dette eller lignende saker?

slize
medlem i 198 måneder
 

Re: Kan jeg heve kjøpet?

Innleggav TheRealChristoffer » lør 10.05.2008 11:55

Jeg har gått salg og service på vgs og etter det jeg har lært så skal du kunne kreve hele summen tilbake. (ikke ekstrautstyr) Du kan få pengene tilbake eller ny vare. Det er DU som bestemmer det;=)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Kan jeg heve kjøpet?

Innleggav iEdvard » lør 10.05.2008 12:30

mac1bruker skrev:Jeg har gått salg og service på vgs og etter det jeg har lært så skal du kunne kreve hele summen tilbake. (ikke ekstrautstyr) Du kan få pengene tilbake eller ny vare. Det er DU som bestemmer det;=)


Det stemmer. Du har endå moglegheit for å få tilbake heile kjøpesummen.

Mvh
Edvard B.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kan jeg heve kjøpet?

Innleggav jafja » lør 10.05.2008 13:26

Selger har rett til å forsøke å reparere varen 3 ganger før du kan kreve pengene tilbake. Da har du rett på hele kjøpesummen tilbake ja!

Edit:
Ja, feil... forvekslet antall reperasjoner med antall ganger brukeren må ha opplevd samme feil. 3 ganger samme feil skjer jo selvsagt etter 2 reparasjoner..

Pass bare på at de som reparerer maskiner muligens ikke alltid oppgir den egentlege årsaket til problemet og hvilken reparasjon de har utført, nettopp fordi det ikke skal se ut som det er samme feil! Har riktig nok ikke opplevd dette med apple, men hos andre leverandører
Sist endret av jafja den lør 10.05.2008 15:09, endret 2 ganger.
medlem i 197 måneder
 

Re: Kan jeg heve kjøpet?

Innleggav TheRealChristoffer » lør 10.05.2008 13:27

Etter norsk lov kan man få ny bytteenhet eller pengene tilbake med første feil MEN kun hvis det ikke koster butikken stor kostnad. En slik maskin koster mye og da har selger rett på å sende den på reperasjon 2 ganger. tredje gang har man rett på pengene tilbake eller beholde produktet og få noe penger tilbake. eller nytt produkt;)

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28
b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30
c) kreve prisavslag etter § 31
d) kreve heving etter § 32
e) kreve erstatning etter § 33

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.


jafja skrev:Selger har rett til å forsøke å reparere varen 3 ganger før du kan kreve pengene tilbake. Da har du rett på hele kjøpesummen tilbake ja!


FEIL. Selger har rett til å fikse problemet 2 ganger. tredje gangen skal man ha ny produkt. MEN dette gjelder kun hvis det er samme feil
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.




Lykke til

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]