iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav mistermac » fre 16.05.2008 21:16

Hei,

Jeg kjøpte en ny imac på applestore og når jeg fikk den merket jeg at det var et hull i esken på baksiden. Dette merket jeg selvfølgelig etter jeg skrev under hos TNT (som sto for frakten).

Jeg leste angrerett skjemaet før jeg åpnet mac esken for å forsikre meg at den ikke ble brutt. (Som ikke skulle ha noe å si for angrerett)

Etter å ha åpnet eksen ser jeg ut ifra isoporen at mac'en har fått hardere behandling enn hva det tilsynelatende så ut utenpå. Isoporen er nemlig helt knust i nedre venstre hjørne, og når jeg skrur den på ser jeg på oppstartbilde et cluster med døde pikseler i samme hjørne.

Jeg er i grunn ganske oppgitt, og ønsker å benytte meg av angrerett.

Jeg leser på nett at man ikke kan benytte angrerett om produktet er customized. Jeg har oppgradert hardisk, ram og tastatus/mus.

Hvordan forholder jeg meg til denne saken når det helt klart pakken ble ødelagt i transport (og at dette ble oppdaget i etterkant)?

Hvordan bør jeg legge fram dette til applestore?

Hvilke rettigheter har jeg?

På forhånd takk!
medlem i 191 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav Dorkfish » fre 16.05.2008 21:54

Du skal ha fått et skjema angående angrerett i forsendingen. Om det er en spesialbestilt maskin skal ikke ha noe å si for angreretten. Ring Apple og forklar, så kommer de og henter den.

Les her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... r_ikke_ved

Loven gjelder ikke ved:
Kjøp i butikk
Salg på tradisjonell auksjon. Ved auksjon via fjernkommunikasjon, for eksempel via Internett, gjelder loven likevel. Loven gjelder imidlertid ved salg av brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander.
Salg fra automat.
Kjøp av fast eiendom
Avtaler om tidsparter i fritidsbolig (timeshare)
Når selger oppsøker deg etter din uttrykkelige anmodning
Varer som raskt forringes (f.eks. ferske matvarer)
Varer hvor selve leveringen hindrer en tilbakeføring (f. eks. fyringsolje som er fylt på en underjordisk tank, eller jord som er spredt utover hagen).

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav keiserjohn » fre 16.05.2008 22:06

Viktig punkt her.

At du kan faktisk ikke ta i bruk angreretten, fordi du kan ikke levere varen tilbake i samme tilstand.
Den er jo ødelagt.

Du kan heller kontakte apple og forklare fint saken din, at du har fått en maskin som var skadet i transport.

Håper det ordner seg for deg..

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav Dorkfish » fre 16.05.2008 22:25

Ikke enig der. Du har fått et produkt som ble levert i skadet stand. De som skadet produktet jobber for Apple, og det er derfor Apple og fraktselskapet som har alt ansvar. Du kan levere tilbake i samme stand som du fikk det, dvs skadet.

Men jeg er ganske sikker på at dette ordner seg så fort du ringer til Apple.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav et » fre 16.05.2008 22:29

Hvorfor snakker dere om angrerett i det heletatt? Dette må vel være en soleklar reklamasjonssak?
medlem i 197 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav mikkmakk » fre 16.05.2008 22:46

Jepp, dette er jo en reklamasjonssak og ikke en angrerettsak.

Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav mistermac » lør 17.05.2008 10:25

Jeg vil gjøre meg klar på et punkt. Jeg vil ikke ha produktet reparert, ettersom jeg fikk det defekt fra leverandør. Jeg vil ha et nytt produkt, eller penger tilbake. Har jeg krav på det?

Når jeg ser behandlingen av esken tør jeg ikke tenke på hvilke andre skader som kan komme luskende senere (muligens etter garantien er over).
medlem i 191 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav eisa01 » lør 17.05.2008 11:08

Ring Apple og forklar saken slik du har gjort her. Jeg er helt sikker på at de vil la deg returnere maskinen og sende deg en ny. Når jeg kjøpte en PB i 2005 og ikke var fornøyd med noen striper man kunne se horisontalt langs skjermen, var det ikke noe problem å returnere maskinen og få pengene tilbake. Kjøpte en iBook istedet.

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav karlim » lør 17.05.2008 11:12

Dette skjedde meg når jeg bestilte en iBook fra Macxicon for noen år siden. iBook-esken hadde et hull i den ene siden, så ut som fra en truck. Så det ikke med en gang jeg fikk den for den var lagt i en brun pappeske. Maskinen var knust på den ene siden ved høytaleren, ringte Macxicon og etter noen dager kom Tollpost med en ny og tok med seg den gamle. Bare å ringe AppleStore og si ifra, skal ikke være nødvendig med hverken angrerett eller reklamasjon. Du har fått en DOA, Dead On Arrival, og har krav på en ny.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav Stashie » lør 17.05.2008 11:57

keiserjohn skrev:Viktig punkt her.

At du kan faktisk ikke ta i bruk angreretten, fordi du kan ikke levere varen tilbake i samme tilstand.
Den er jo ødelagt.

Du kan heller kontakte apple og forklare fint saken din, at du har fått en maskin som var skadet i transport.

Håper det ordner seg for deg..


Seriøst, hva er meningen med å ødelegge denne tråden med fullstendig svada?

Fakta er mye bedre enn meninger, og jeg synes det er unødvendig å frike ut trådstarteren med denslags.

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav Haakon » lør 17.05.2008 12:56

Får du aksept for ditt mangelkrav/reklamasjon, kan du selv velge reparasjon eller ombytte.

"Stashie", hva i all verden var svadaen i "keiserjohn" sitt svar, da? Reklamasjonen må jo tas først, man kan da ikke få angrerett på et kjøp hvis man har ødelagt det selv.
medlem i 237 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav minkulf » lør 17.05.2008 13:26

Poenget var vel at det IKKE var trådstarter som hadde ødelagt produktet. Ellers enig i at dette er en soleklar reklamasjonssak. Disse budsjåførene har stort sett for dårlig tid til at man rekker å få noe hjelp. I tillegg har jeg enda til gode å identifisere meg med noe annet enn en lurvete signatur de gangene jeg har mottatt pakker fra Apple (om det så var MacBook eller iPod).

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav keiserjohn » søn 18.05.2008 22:19

Han snakket om Angretten, noe som ikke gjelder her. Det er poenget.

Det jeg skriver er faktisk fakta. Og hvis du leser angreretten, så vil du også kunne se det.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: iMac - ødelagt ved mottagelse, Hva gjør jeg?

Innleggav mistermac » tir 20.05.2008 16:19

Jeg ville bruke angrerett dersom apple skulle finne på å svare at de kunne tilby å fikse iMac'en istedet for å sende ny.

Jeg snakket med Apple support i går, og de sender meg en ny med første pri, uten at den gamle må sjekkes på noen måte. TNT hentet den gamle nettopp, og det ser ut som alt går i orden. Takk for all respons, og foreløpig er jeg fornøyd med servicen Apple har gitt meg :-)
medlem i 191 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]