Ny iMac - viftene går for fullt!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav adder1972 » tor 22.05.2008 22:51

Hei,

Jeg startet opp min helt nye 24" iMac i dag, og den høres ut som en hårføner. Viftene går på fullt.

Jeg har kjørt Apple Hardware Test og får feilmeldingen 4SNS/1/40000000:Tp0P-131.000.

Etter å ha spurt onkel Google, ser det ut til at det kan være en feil med PSUen eller med temperatursensorene. Folk er ikke helt enige om det.

Er det noe her som har hatt samme feilen?

Skal jeg tro det jeg leser i andre forum, er det bare å putte iMacen ned i esken igjen og tusle tilbake til postkontoret....

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav sixten » tor 22.05.2008 23:38

hadde et lignende problem med min MB. løsningen (for meg) var å sjekke hvilke programmer som hadde høyest UPS-bruk i aktivitetsmonitoren. finner du et program som bruker unødvendig mye ressurser på en liten jobb kan det være problemet. i mitt tilfelle var det Safari. jeg sletter caches mappen og etter det ble det stille...

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav Dr.Pepper » tor 22.05.2008 23:45

iMacen min er bortimot lydløs selv om jeg konverterer video i timesvis, det vil si med 180-200% CPU bruk.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav Vegz » tor 22.05.2008 23:59

Hehe.. 180-200% CPU bruk, faktisk. Kunne du delt med oss hvordan man tar ut så mye? Kan jeg altså få macbooken min til å yte 4,32 ghz?:P

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav Dr.Pepper » fre 23.05.2008 0:32

Hvis du har dual core. Bruker du aldri aktivitetsmonitoren?

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav adder1972 » fre 23.05.2008 7:25

Hei alle og takk for svar.

Dette har ingenting med CPU-belastning etc å gjøre.

Som nevnt er Mac'en helt ny. Lyden kom med en gang jeg startet maskinen. I tillegg får jeg en feilmeling når jeg kjører Hardware-testen. Det er mao en hardware-feil.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav magnesa » fre 23.05.2008 9:06

Si ifra hvis du finner en lur løsning. Mine vifter begynte idag å løpe i maks hastighet...

:(
medlem i 211 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav adder1972 » fre 23.05.2008 10:19

Sender i retur til Humac i dag ...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav daizy1 » fre 23.05.2008 15:27

Jeg hadde samme problem, viften gikk i full hastighet hele tiden så måtte levere Mac til service. Det 2 uker før Humac klarte å finne problemet.Etter at den kom fra service virket alt helt fint men nå har den begynt å bråke igjen 24/7 >:-o
medlem i 196 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav adder1972 » fre 23.05.2008 23:46

Da må du bare klage igjen. Ikke la deg lure av butikkenes snikk-snakk. Norsk forbruker- og kjøpslov er knallsterk. Klag-klag-klag!!!

Så lenge de aller fleste Mac'er ikke har disse problemene, har du en god sak.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav Koomin » søn 08.06.2008 20:10

Jeg har fått dette problemet for tredje gang på rad. Samme irriterende feilmeldingsfeil. Det virket lenge som om alt var i orden, men nå er det tilbake igjen.

Så nå blir det nok heving av kjøpet tenker jeg. Dumt, men sånn blir det.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav sannax » tor 20.05.2010 21:22

sixten skrev:hadde et lignende problem med min MB. løsningen (for meg) var å sjekke hvilke programmer som hadde høyest UPS-bruk i aktivitetsmonitoren. finner du et program som bruker unødvendig mye ressurser på en liten jobb kan det være problemet. i mitt tilfelle var det Safari. jeg sletter caches mappen og etter det ble det stille...


Jeg tar opp denne tråden igjen. Har en Macbook pro med Leopard. I det siste har viftene tatt helt av i tide og utide. På iStat viser det at Safari kjører opp i hele 130% til tider. Noen gode ideer? Ser en som har slettet Cache mappen. Ligger denne i Safari mappen?
medlem i 182 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav Dr.Pepper » tor 20.05.2010 21:32

Bilde

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav darkfame » tor 20.05.2010 21:36

sannax skrev:Jeg tar opp denne tråden igjen. Har en Macbook pro med Leopard. I det siste har viftene tatt helt av i tide og utide. På iStat viser det at Safari kjører opp i hele 130% til tider. Noen gode ideer? Ser en som har slettet Cache mappen. Ligger denne i Safari mappen?


Hvis Safari prosessen tar helt av, mistenker jeg med en gang Flash.

Men den enkleste måten å tømme cachen på er å trykke på Safari i menylinjen og velge "Tøm buffer". Eller enda mer drastisk, Nullstill Safari (vær obs på hvilke valg som er merket før du nullstiller).
medlem i 171 måneder
 

Re: Ny iMac - viftene går for fullt!

Innleggav sannax » tor 20.05.2010 22:17

Takk for tips! Tømte bufferen og nullstillte en del av innstillingene i Safari og nå jobber Safari nede på 4-5 prosent. Takk :)
medlem i 182 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]