Reklamasjon ved næringskjøp av MBP - Eplehuset

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Reklamasjon ved næringskjøp av MBP - Eplehuset

Innleggav Cayman » fre 20.06.2008 11:01

Jeg har en MBP hvor AirPort-kortet etter litt frem og tilbake bare sluttet å virke. Leverte den inn til Eplehuset og de har nå reparert/byttet ut kortet. Prisen på dette, er anslått til
2 590 kroner, altså relativt mye.

Maskinen er ikke et forbrukerkjøp, den er kjøpt av et firma. Likevel er det i bunn og grunn jeg som må betale både maskinen og reparasjoner og den er min private. Maskinen ble levert inn like etter det var gått et år, altså utenfor garantitiden.

Men den er levert inn innen to år, altså innen reklamasjonsfristen som generelt gjelder ved næringskjøp. Men en kan vel avtale seg bort fra reklamasjonsretten i næringskjøp, kan man ikke? Er det noen som vet hvordan Eplehuset forholder seg til dette? Har ikke kopi av kvitteringen og vilkårene der.

Noen som vet om dette er en "kranglesak" eller vil det gå greit å vise til reklamasjonsretten? Et AirPort-kort skal jo ikke slutte å virke etter et års tid.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Reklamasjon ved næringskjøp av MBP - Eplehuset

Innleggav Mr.Wanton » fre 20.06.2008 11:43

Ta en titt på lovdata.no:
http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32

Skulle tro det går greit å henvise til den og den paragrafen.
Problemet er at du ikke kan fremskaffe en gyldig kvitterering.
Er det kjøpt på firma, så skal vel de ha den liggende i forhold til regnskap, revisor o.l.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Reklamasjon ved næringskjøp av MBP - Eplehuset

Innleggav macsociology » fre 20.06.2008 11:44

Fant dette på en tråd på diskusjon.no:

Jeg orket ikke vente på at forbrukerrådet skulle svare på mail så jeg ringte dem nå. Svaret fra dem var noe a'la dette:

Kjøpsloven gjelder også for næringskjøp. Men når man kjøper en vare med garanti så er det bransjepraksis at reklamasjonsretten bortfaller. Man kan selvfølgelig prøve å nå frem, men siden den praksisen er så innarbeidet så vil det være vanskelig.



Ut i fra svaret denne personen fikk fra forbrukerrådet, så ser det ut som du må bare betale regningen.
medlem i 207 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]