Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Cryptography » fre 01.08.2008 12:27

Hei. Har et ganske heftig problem med MacBooken min. Garantien har gått ut og jeg var på Eplehuset for å reklamere på den.. Der ga de meg en kontrakt som jeg skulle skrive under på.. Der sto det hvis ingen reklamasjonsfeil ble funnet skulle jeg betale timeslønnen til teknikkerene for tapt arbeid, eller noe i den duren.. Lurer på om noen vet litt lover og regler runt det her? Syntes der virker merkelig da det vil skremme folk fra å benytte seg av rettighetene sine, siden de kansje er redde for å måtte betale en hel del penger som de kansje ikke har..


En annen ting også, når jeg skulle reklamere mente de at jeg var nødt til å ha en helt egen kvittering, jeg hadde tre forskjellige, men ingen av de var "gyldige" mente de, siden de sa den måtte inneholde mitt navn, dato på kjøpet og serienummeret på maskinen, for at de skal kunne være sikkre på at kjøpet var gjort av meg.. Snakket med forbrukerrådet og de mente at de ikke skulle være nødvendig i det hele tatt. Det skal holde med en bankutskrift.
Så noen her som har erfaring med å reklamere uten den spesielle kvitteringen de er ute etter?
Forbrukerrådet lovte å lage en sak på det vist det ikke gikk neste gang jeg var der.. Skal ned en gang i løpet av neste uke.. (Må få aktivert iPhonen min først!)


Noen som forresten har klart å fått låne-laptop fra Eplehuset, som man faktisk har krav på etter en uke på rep. ?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav MrCrox » fre 01.08.2008 12:39

forbrukerkjøpsloven §30 sier:

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Med andre ord kan du måtte betale for undersøkelser for å avgjøre om det var en mangel eller ikke.

Du har krav på lånemaskin, dersom du ikke får det, bør du gå til forbrukerrådet. Bare bruk det du har fått fra de, og ta med deg en kopi av forbrukerkjøpsloven til butikken. Du finner den på lovdata.no (under lover, gjeldende lover)
medlem i 238 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav superjon » fre 01.08.2008 12:53

Hva er problemet ditt da?
Noen ting er vel helt klare reklamasjon?

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Cryptography » fre 01.08.2008 12:57

superjon skrev:Hva er problemet ditt da?
Noen ting er vel helt klare reklamasjon?

For meg er det ikke noe problem. Jeg fikk vist karen i butikken feilen, og vi var enige om at det var reklamasjonssak. Jeg tenker mer på andre mennesker.. Syntes det virker litt urettferdig, da det vil hemme folk fra å benytte seg av rettighetene sine..


Mitt problem i er vel i hovedsak det med kvitteringen da..

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav superjon » fre 01.08.2008 13:02

Men de kan jo jo ikke kreve kvittering med ditt navn,
Men har jo de samme rettinghetene selv om man ikke var 1. kjøper av maskinen.

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav keiserjohn » fre 01.08.2008 14:46

Hvorfor har du 3 kviteringer?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Cryptography » fre 01.08.2008 14:47

Det er greit nok.. Men det er det med serienummeret som jeg sliter med.. Kan egentlig ikke huske jeg har fått en slik kvittering, og syntes det er litt voldsomt å kreve det... Alle MacBookene er jo uansett under fem år, så skulle jo ikke være noe som helst problem... Eplehuset vil bare være vannskelige...


Disse "tre kvitteringene" er bare forskjellige bekreftelser jeg har på kjøpet... F.eks. leveringskvittering, kvittering på e-post etc. Men ingen av dem er den som de leter etter... Vanskelige mennesker...

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav kesse » fre 01.08.2008 15:02

Synes Eplehuset har gjort alt riktig her jeg. De vil ha en kvittering som bekrefter at akkurat den maskinen er kjøpt i Norge slik at du har rett til å reklamere på den. Dersom den faktisk hadde vært kjøpt i et annet land så hadde de tapt penger på å reparert den for deg da de ikke hadde fått igjen penger fra Apple.

Angående den "kontrakten" så har de også alt på det rene, de fleste butikker praktiserer de samme rutinene.
medlem i 219 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav rstange » fre 01.08.2008 15:04

Kvitering må framvises når maskinen er over 1år. Reklamasjon og garanti er ikke samme sak, derfor må du vise kvitering. S/N må stå på kvitering slik at det bevises at kvitering er gjeldene for din maskin. Ellers er ikke eplehuset pliktet til å ta i mot ditt produkt vis du har kjøpt det andre plasser. ;)

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Marekatten » fre 01.08.2008 15:13

Hei,

Dersom det er denne kvitteringen som er problemet, kan du ringe Apple Support på telefon 815 00 158 (benytt fasttelefon).

De vil registrere det som en sak, og du får et saksnummer. Eplehuset vil kunne slå opp dette saksnummeret på sitt system, og dette er "kvittering" nok. De vil kunne se notatene som konsulenten har gjort, samt at det nå er du som (nå) eier maskinen.

Det kan være problem dersom Apple ikke allerede har kjøpsdato for maskinen i sine systemer (dette har de som oftest). Det kan da hende at du må fakse inn kjøpskvittering-

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav appleman » fre 01.08.2008 15:35

Eplehuset er ærlige på at de ikke har lånemaskiner til alle. De prioriterer naturlig nok bedriftskunder.

Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Tommy Næss » fre 01.08.2008 15:47

"Nytt innlegg 01 aug 2008 13:02
Men de kan jo jo ikke kreve kvittering med ditt navn,
Men har jo de samme rettinghetene selv om man ikke var 1. kjøper av maskinen.
superjon"

Joda, de kan nok med rette kreve det. Og en har nok ikke alltid samme rettigheter om man ikke er opprinnelig kjøper av maskinen. Ofte er garantiene som produsenten gir ikke overførbare. Og siden det er Apple sentralt som gir garanti eller dekker inn reklamasjonsutgifter (refunderer til forhandler) er det helt naturlig at Eplehuset forholder seg sånn til saken. Det samme gjelder for mange andre elektronikkproduketer også, bl.a. kamerautstyr.
Sist endret av Tommy Næss den fre 01.08.2008 15:50, endret 1 gang
medlem i 189 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav technics » fre 01.08.2008 15:50

Jeg kommer med et oppfølgingsspørsmål siden jeg har lest gjennom denne tråden.

Jeg leverte inn batteriet mitt på Eplehuset for kort tid siden. Venter fortsatt på utfallet. Batteriet var rett over 1 år gammelt som bare har 40 cycles og varer nå bare 1 time etter full oppladning. De mente det var merkelig men kunne ikke garantere utfallet.

Vil jeg risikere å betale noe i tilfelle det ikke er reklamasjon? De opplyste ikke om noen kostnader og jeg ble fortalt å signere for å ha levert inn batteriet på et A4-ark (jeg forstår i etterkant etter å ha lest denne tråden at det må ha vært en kontrakt?)

I henhold til den lovdataen MrCrox henviser til, står det at selger må gjøre forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på slike kostnader. Jeg mener at de ikke har gjort det ved ikke å si det muntlig. Hva er deres oppfatning??
medlem i 212 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Tommy Næss » fre 01.08.2008 15:56

Min oppfatning er at de har sitt på det tørre. De har lagt frem et dokument som du har skrevet under på. Ut fra det du skriver her, leste du ikke hva du skrev under på - og det er vel litt dumt for deg...

Informasjonen om mulige utgifter stod sikkert på det arket du signerte. Det er helt normalt at forhandlere tar seg betalt for undersøkelsen dersom produsenten som skal finansiere garanti- eller reklamasjonssaken ikke godtar det som garanti eller reklamasjonssak.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav technics » fre 01.08.2008 16:01

Jeg får satse på det blir innvilget nytt batteri, i såfall er det forbrukerrådet neste :-)
medlem i 212 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]