Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav keiserjohn » fre 01.08.2008 17:00

De har ingen krav på kvitering med navnet på. Det er jo bare tull.
Og du har ikke mindre rettigheter med flere kjøpsledd.

§ 35. Krav mot tidligere salgsledd mv.
Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.
Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.
Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.
Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.
Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.
Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.

Også det du sier at det gjelder kamerautstyr er helt feil. Jeg har kjøpt kamerautstyr både brukt(innenfor reklamasjonstiden) og nytt, får alltid de samme rettighetene.

Kjøper jeg en macbook, gir den til min søster har hun like mye rett til å reklamere på en produksjonsfeil.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav kesse » lør 02.08.2008 18:10

technics skrev:Jeg får satse på det blir innvilget nytt batteri, i såfall er det forbrukerrådet neste :-)


Hva skal du gå til forbrukerrådet for? Du skriver under på en kontrakt som du BURDE ha lest, om du lar være å gjøre det så er ikke det Eplehuset sin feil.

Men om du tenker på batteriet er jeg enig i at du bør få et nytt batteri.
medlem i 218 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav technics » lør 02.08.2008 18:57

Det jeg mener (og har skrevet) er at dersom de ikke gir meg nytt batteri er det klart en sak for forbrukerrådet :-)
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav iTouch » lør 02.08.2008 19:08

Skal du gå til sak pga et batteri? Du har jo bare ett års garanti. Eplehuset kan da ikke bare gi deg et nytt, koster jo dem tusen kroner.. Har selv blitt avslått utvidet garanti på batteriet mitt gjennom Eplehuset, men det er jo Apple som tar den avgjørelsen. Eplehuset er da bare budbringeren.

En kvittering for kjøp av mac og ipod SKAL ha serienummer, hvis ikke kan Apple også nekte deg å utføre rep under garanti, og du får iallefall INGEN reklamasjonsrettigheter uten gyldig kvittering, dog vil det selvfølgelig falle tilbake på butikken som lager en kvittering uten serienummer - så ikke helt ditt problem.

"Kontraken" du sikter til er vel rettere sagt vilkår som du godtar, hvis ikke det fantes strenge vilkår her i verden hadde alt gått i sirup.

Lånemaskin har du kun krav på hvis du har kjøpt maskinen hos Eplehuset.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Tommy Næss » lør 02.08.2008 19:51

Ja, "technics" - du har nok latterlig lite å slå i bordet med hos forbrukerombudet eller hvem som helst det skulle være så lenge du selv har signert på og dermed godtatt en skriftlig avtale med forhandleren ja. Uansett hvor meningsløs avtalen skulle måtte være, noe den etter mitt syn ikke er. Forøvrig er det aldri forhandleren som gir hverken garanti eller eventuelt godtar reklamasjon - det er produsenten det. Så at Eplehuset eller andre forhandlere vil sikre seg ved å bruke en sånn avtale er bare logisk, da det er utrolig hva enkelte maneter av noen forbrukere får seg til å reklamere på. Da er de som forhandler bare nødt til å sikre seg sånn at de dekker inn kostnadene sine dersom produsenten, i dette tilfelle Apple, ikke godtar reklamasjonen.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav keiserjohn » lør 02.08.2008 20:37

Det går nok fint techincs. Batteri med så få sykluser og så dårlig tid. Er jo et feilprodusert batteri. Man skal jo forvente at batteri levetiden går ned en viss grad. Men ditt var jo ekstremt.

Uansett så har man 2 forskjellig tidsrom når det gjelder reklamasjonsretten din.

2 år eller 5 år.

Forbrukertvistutvalget har også bestemt at et laptopp batteri skal ha en forventet levetid på 2 år.
http://www.hardware.no/artikler/to_aars ... rier/49682



Hvis ikke de godtar kravet ditt så kan du jo heller ta saken videre fra der.

Og til Tommy Næss:

Du burde heller lese litt nøyere i tråden, det technics snakker om er å dra til forbrukerrådet hvis ikke de godtar reklamasjon på batteriet hans, ikke å ta reperasjons betinngelsene til Eplehuset der.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Tommy Næss » lør 02.08.2008 21:14

Jada Keiser John jeg har lest hele tråden både godt og nøye så vet utmerket hva jeg skriver. Og jeg står inne for det.
medlem i 189 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav technics » lør 02.08.2008 21:56

Jeg tror nok enkelte som svarer tilbake på mitt innlegg ikke skjønner at jeg faktisk ikke skal gå videre med saken ang. en kontrakt, men derimot hvis reklameasjonen ikke går i boks. Men forumet er åpent for alle -så skriv gjerne at det er latterlig lite å slå i bordet med hos forbrukerombudet ang kontrakten som jeg i utgangspunktet ikke var ment å gå til sak med :-D

Ja jeg holder med deg keiserjohn, det må jo nødt for å være et defekt batteri. Takk for linken.
Tror faktisk maskinen blir mindre varm uten å ha koblet batteri til maskinen btw. :-)
medlem i 211 måneder
 

Re: Ang. kontrakt fra Eplehuset ved reklamasjon.

Innleggav Swingerman » lør 02.08.2008 22:29

Så lenge batteriet har under 300 sykluser, og er under 50% så får du nytt batteri..

Ordner seg nok skal du se! :-)

-Simon

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]