Max uheldig..reklamasjon?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav Simon Pro » fre 10.10.2008 11:19

Jeg er utrolig fornøyd med min MBP (2.16 Ghz Intel Core 2 Duo)...når den fungerer.

Jeg kjøpte maskinen 24.11.2006. Den fungerte utrolig bra i ett år.

Så...for ca et halv år siden.

Først sluttet min CDROM å fungere..og noen uker senere sluttet powerknappen å fungere. Jeg leverte den inn på service og fikk maskinen tilbake med nytt motherboard og cdrom. Så et par måneder senere døde disken. Så jeg kjøpte en ny disk og satt den inn selv. Jeg kjøpte også nytt batteri fordi min batterilevetid var ca 10 min.
Maskinen var fin i en stund før jeg fikk problemet med powerknappen igjen..den fungerer når jeg trykker 3-10 ganger. Sjukt irriterende. Så denne uken sluttet den ene viften å fungere....

Har jeg fremdeles reklamasjonsretten? M.t.p at jeg har åpnet opp maskinen og satt inn ny disk. Jeg studerer i danmark - kan jeg levere den inn på eplehuset her?

Maskinen ser helt strøken ut...
medlem i 211 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav leosgonewild » fre 10.10.2008 11:24

Harddisk-bytte skal ikke være noe som bryter dine rettigheter. Ihvertfall ikke på macbook der det er lett å bytte ram og harddisk selv.
Men ta backup før du leverer den inn da ;)

Apple skal ha worldwidewarranty, så du skal vel kunne levere den på en AppleRatailer i Danmark også:)
medlem i 190 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav expertn » fre 10.10.2008 11:26

Han har en Macbook Pro. Egentlig så skal ikke reklamasjonen frafalle ved bytte av harddisk, så lenge ikke verkstedet kan dokumentere at du har ødelagt hovedkortet eller andre komponenter når du byttet harddisk.
medlem i 210 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav leosgonewild » fre 10.10.2008 11:29

Han har en macbook..
Hence the "ihvertfall".
medlem i 190 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav Ovit82 » fre 10.10.2008 11:36

Mest sannsynlig har du mistet reklamasjonsretten når du åpnet maskinen din. Garantien er i alle fall røket, det er garantien som er world wide, reklamasjonsretten er betinget av norsk lov.

Derfor må du levere den i norge, og det så snart som mulig. Det er lov å prøve seg, HDD bytte sees normalt sett på som en enkel operasjon, men på MBP er det jo ikke så lett, forhåpentligvis blir dette fikset på nyere modeller, men det er en annen sak.

Det jeg ville gjort er å ta den til norge nå i julen, ring eplehuset på forhand og forklar saken, så de kan ha ting klart til du kommer (antar du skal hjem til jul). Det kan være de godtar HDD byttet som godkjent, og tar saken din, men spør pent, det er de som sitter med de sterke kortene i denne saken.

Til leosgonewild:
Les innleggene skikkelig før du svarer, MBP er forkortelse for MacBook Pro, og worldwide garanti gjelder for nettop garanti, ikke reklamasjonsrett som er en norsk lov.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav BamBam » fre 10.10.2008 12:00

reklamasjonstiden på mac går ut etter 3 år, så ja det har du!

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav riverguard » fre 10.10.2008 12:12

Tull og fjas. Laptoper har 5 års reklamasjonsrett.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav Dorkfish » fre 10.10.2008 12:24

BamBam skrev:reklamasjonstiden på mac går ut etter 3 år, så ja det har du!


Her er du jammen igjen med disse 3 årene dine? Hvor i all verden har du dette fra? Unødvendig å komme med slike feilaktige påstander i tråd etter tråd, uten noe form for dokumentasjon.
Slike innlegg bare forvirrer de som leser, og kan være veldig dumt for de som faktisk tror du vet hva du snakker om.
Er det ikke bedre å holde slike feilaktige opplysninger for seg selv? Eller prøver du å forvirre folk?

Her gjør du det også:
viewtopic.php?p=1890345#p1890345

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav ball » fre 10.10.2008 13:06

reklamasjon er kun relevant om du leverer maskinen inn i Norge.
prøv deg, ikke si at du har åpnet maskinen, og sats på at du ikke har lagt igjen for mange synlige spor når du byttet disken :)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav iTouch » fre 10.10.2008 13:09

Teknikere ser fort om disken ikke er original :O

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav Simon Pro » fre 10.10.2008 14:45

takk for svar!

Jeg får ringe inn til apple og forhøre meg om saken.
medlem i 211 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav Ovit82 » fre 10.10.2008 14:55

Ikke ring apple, de sier sikkert nei uansett, ring forbrukerrådet og spør de om råd, så går du til eplehuset med det de sier til deg.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav Andy-Pandy » fre 10.10.2008 14:59

Hei Simon Pro,
her er hva jeg ville gjort. For ordens skyld, studerer jus på 3.avd i Oslo, uten at det betyr at jeg ikke kan ta feil. Svaret er forøvrig ikke veldig "jussete".

Ta med deg maskinen til nærmeste Apple forhandler i Danmark (går ut i fra at du er der nå). Husker jeg ikke feil er den norske forbrukerkjøploven innført i norsk lov som følge av EØS, noe som tilsier at danskene ikke skulle ha dårligere forbrukerrettigheter da de er med i EU.

Forklar dansken bak disken situasjonen, hyggelig og høflig (mangel mht vifte og på-knapp), si at du mener det ikke skal være slik på en ca 2 år gammel maskin, be de se på saken. Ikke begynn å mas med garanti etc. Hold det enkelt. Ikke "smell lovbok og garantier" i disken med en gang, det virker ofte mot sin hensikt. Rent personlig, ville jeg sagt at jeg hadde åpnet maskinen (uten å overdramatisere inngrepet) og satt i ny harddisk selv. Da ut i fra betraktningen at det ikke direkte rimelig at så skal gjøre at du ikke kan påberope deg feil mht. vifte og på-knapp, og sist men ikke minst, det er den "riktige tingen" å gjøre.

Sier dansken bak disken at du ikke kan reklamere hos de pga du har kjøpt den en annet sted, spør du om det har noe å si (det er jo trolig Apple som ender opp med regningen uansett). Evt. ring Apple Danmark og forhør deg om hvor du kan lever inn maskinen.

P.S! Enig i folk må slutte å si at det er 3 års reklamasjonsrett på EDB-maskiner.
medlem i 199 måneder
 

Re: Max uheldig..reklamasjon?

Innleggav ball » fre 10.10.2008 23:49

iTouch skrev:Teknikere ser fort om disken ikke er original :O


han kan for all del ha fått disken skiftet på et autorisert verksted?

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron