christian1986 skrev:slogmo skrev:...
Saken med harddisker er at det er en mekanisk komponent.
Mekaniske komponenter slites. Jo flere timer, jo mere slitasje.
...
Her er vell du litt på tynn is? De fleste er så vidt meg bekjent enige om at det som sliter mest på en harddisk er nettopp oppstart og avslutting? Ergo, om de brukes kontinuerlig, så vil slitasjen bli mindre enn om du starter den i tide og i utide... Viktig å kunne det en svarer på....
BjornE skrev:Selvfølgelig er det 5 års reklamasjonsrett på enhver Apple maskin. Dersom Apple har gjort en feil og kjøpt en batch dårlige disker skal disse byttes, ingenting inne i en Mac er slitedeler i den forstand at de ikke kan designes og monteres for å tåle 5 års bruk. Dersom ikke Apple mestrer denne utfordingen må de rett og slett bytte - slik er loven i Norge og dersom Apple ønsker å være i Norge følger de den.
slogmo skrev:Du vet at det er et bevegelig hode inni der?
Samt at platene drives av en motor, og at det er kulelagre på "akslingene".
Ergo, så vil en disk som er i gang slites, mens en som er avslått ikke slites.
Men du har ett poeng, og det er at en disk som surrer non-stop vil slites mindre enn
en som slås av og på ofte.
En harddisk har en forventet levetid.
Har du en HD som snurrer 24/7 så går den 8.760 timer i løpet av ett år.
En disk som brukes 2 timer om dagen vil gå 730 timer.
Så disken som snurrer 24/7 vil jo slites vesentlig mere om man ikke tenker på slitasje påført av start/stopp.
Spørsmålet er da, hvor mye slitasje vil 365 start/stopp påføre "omgjort" til timeslitasje?
Ved lav start/stopp-frekvens vil det nok bli mindre enn nesten 9.000 timer.
Ved høy start/stopp-frekvens kan det bli mere slitasje enn å la den snurre.
Kanskje en sak for Mythbusters? Dette blir ikke ulikt den gangen de testet hva som var mest drivstofføkonomisk av å bruke aircondition kontra å kjøre med vinduene nede.
Der konkluderte de med at å kjøre med vinduene nede var best i lav hastighet, siden
AC fører til høyere drivstoff-forbruk enn den økte luftmotstanden å kjøre med vinduene nede fører til.
Mens i høy hastighet så lønte det seg å bruke AC, da luftmotstanden ble så høy av å kjøre med vinduene nede at det førte til et drivstoff-forbruk som oversteg AC'ens "forbruk".
Kronglete forklart, men en god "analogi".
Som regel vil det være et krysningspunkt der bruk A vs bruk B fører til lik slitasje.
Men slitasje blir det uansett. Det eneste som ikke sliter på mekanikken i en harddisk er
å la den ligge i esken den kom i.
@Gelle: Jeg sier jo ikke at man ikke kan reklamere på en feil.
Men jeg prøver å si at ting slites, og det har enkelte problemer med å innse.
Kjøp f.eks en sykkel. Trur du at gir, kjede og krank vil vare i 5 år uansett bruk?
En som sykler 10-15 timer i uka må beregne å bytte de overnevnte deler mange ganger
i løpet av 5 år.
Mens en som sykler 1 time i uka kan kanskje være så heldig at alle disse delene
holder lengre enn 5 år.
Jeg prøver bare å nyansere dette her litt. Jeg leser drøssevis med tråder der man klart
får inntrykk av at enkelte mener at 5 års reklamasjonsrett er alfa-omega, uavhengig av hvordan produktet brukes.
slogmo skrev:Kan gi deg et eksempel fra min tid i Audio/Video-bransjen.
Den saken som du referer til er godt kjent i bransjen.
Og forsåvidt helt rett, da det var en elektrisk komponent som røyk og ikke en mekanisk.
Jeg fikk inn en videospiller en gang som var ca 1 år gammel.
Den var helt utslitt. Tannhjul, clutcher og bremsebånd var helt nedslitt.
Gikk inn i servicemenyen og så på antall driftstimer.
Spilleren var brukt langt over 1000 timer, og det tilsvarte ca 3-3,5 timer i snitt hver dag i et helt år.
Selv om spilleren hadde garanti, så måtte kunden betale reparasjon.
Han forsøkte å klage til forbrukerråd og det som var, men de holdt med importøren.
Grunnen var at dette gikk som normalt vedlikehold.
Akkurat på lik linje med at man må bytte olje på bilen og skifte bremser når de blir utslitt.
Når det gjelder biler, så er garantiene ofte begrenset til antall år OG antall kilometer.
Kjøp deg en bil og kjør den 200.000 km i løpet av 2 år. Prøv så å reklamere på motor.
Saken med harddisker er at det er en mekanisk komponent.
Mekaniske komponenter slites. Jo flere timer, jo mere slitasje.
Og i tillegg er de sårbare for ytre påvirkninger. Støt og varme er harddisken verste fiende.
Jeg for min del ser på harddisker som forbruksvare på lik linje med bremseklosser til sykkelen min. Samme med mobiltelefoner.
Ser at det nå er kommet regler som sier 5 års reklamasjonsrett, hvilket er helt hull i hodet spør du meg. Et mobilt produkt utsettes for mye rart som et stasjonært produkt ikke blir utsatt for.
Kan si meg enig i 5 års reklamasjonsrett på slikt utstyr hvis det:
- Aldri blir mistet i bakken på de 5 årene.
- Aldri slås på før det har blitt romtemperert etter å vært utsatt for kulde.
- Aldri har blitt utsatt for fukt.
Men men.... Dette er bare mine meninger.....
Det som er saken er at slike regler ofte blir skrevet av folk som aldri har hatt noe å gjøre med elektronikk/mekanikk.
For de så har en mekanisk dings de samme egenskapene som en trekloss. Den skal holde evig.
earl skrev:Er det mulig å få et kortfattet sammendrag for oss som ikke orket lese essayet av en førstepost?
mrbusiness skrev:earl skrev:Er det mulig å få et kortfattet sammendrag for oss som ikke orket lese essayet av en førstepost?
He he, essay? Det blir vel å ta litt i. Tråden har dog blitt nokså populær i hvert fall
Returner til Garanti og service
Registrerte brukere: Google [Bot]