Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav slogmo » ons 15.10.2008 20:25

Kan gi deg et eksempel fra min tid i Audio/Video-bransjen.
Den saken som du referer til er godt kjent i bransjen.
Og forsåvidt helt rett, da det var en elektrisk komponent som røyk og ikke en mekanisk.

Jeg fikk inn en videospiller en gang som var ca 1 år gammel.
Den var helt utslitt. Tannhjul, clutcher og bremsebånd var helt nedslitt.
Gikk inn i servicemenyen og så på antall driftstimer.
Spilleren var brukt langt over 1000 timer, og det tilsvarte ca 3-3,5 timer i snitt hver dag i et helt år.
Selv om spilleren hadde garanti, så måtte kunden betale reparasjon.
Han forsøkte å klage til forbrukerråd og det som var, men de holdt med importøren.
Grunnen var at dette gikk som normalt vedlikehold.
Akkurat på lik linje med at man må bytte olje på bilen og skifte bremser når de blir utslitt.

Når det gjelder biler, så er garantiene ofte begrenset til antall år OG antall kilometer.
Kjøp deg en bil og kjør den 200.000 km i løpet av 2 år. Prøv så å reklamere på motor.

Saken med harddisker er at det er en mekanisk komponent.
Mekaniske komponenter slites. Jo flere timer, jo mere slitasje.
Og i tillegg er de sårbare for ytre påvirkninger. Støt og varme er harddisken verste fiende.

Jeg for min del ser på harddisker som forbruksvare på lik linje med bremseklosser til sykkelen min. Samme med mobiltelefoner.
Ser at det nå er kommet regler som sier 5 års reklamasjonsrett, hvilket er helt hull i hodet spør du meg. Et mobilt produkt utsettes for mye rart som et stasjonært produkt ikke blir utsatt for.
Kan si meg enig i 5 års reklamasjonsrett på slikt utstyr hvis det:
- Aldri blir mistet i bakken på de 5 årene.
- Aldri slås på før det har blitt romtemperert etter å vært utsatt for kulde.
- Aldri har blitt utsatt for fukt.

Men men.... Dette er bare mine meninger.....
Det som er saken er at slike regler ofte blir skrevet av folk som aldri har hatt noe å gjøre med elektronikk/mekanikk.
For de så har en mekanisk dings de samme egenskapene som en trekloss. Den skal holde evig.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Kizza90 » ons 15.10.2008 20:35

Her finner du det meste du trenger å vite. http://mac1.no/forbruker

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Yoshi » ons 15.10.2008 20:44

Om en videospiller blir ødelagt av å se en film hver dag i et år, så mener jeg at maskinen ikke er laget robust nok.
medlem i 196 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav slogmo » ons 15.10.2008 22:39

Yoshi skrev:Om en videospiller blir ødelagt av å se en film hver dag i et år, så mener jeg at maskinen ikke er laget robust nok.


Du om det. Maskinen var ikke ødelagt, bare utslitt.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav mrbusiness » ons 15.10.2008 23:03

Takk for mange gode innspill vedrørende min sak.
Det jeg altså bør gjøre er å ringe Apple i morgen og fortelle at det ikke er akseptabelt at disken blir utslitt på under et år og at jeg dermed stilles ansvarlig. Og at garanti for harddisker er 2 år, og at jeg derfor har krav på å få byttet denne ut kostnadsfritt.

Det virker for meg veldig rart at jeg personlig skal stilles ansvarlig for at disken er utslitt etter under et år. At Apple har egne retningslinjer som de følger vedrørende dette er nok til lite hjelp, med tanke på at Norsk lov går foran.

Dette meg å kjøpe egen harddisk, som jo også er større, og at jeg dermed også da sparer meg selv for tid og bry er jo et godt forslag. Men det krever vel litt kyndighet og kompetanse for å få byttet ut denne? Vil den passe med Macbooken? Hvordan blir min garanti på Macbooken i fremtiden, dersom noe skulle skje senere?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav -Even » ons 15.10.2008 23:30

Det med harddisk... Skulle du nå klare å få inn en ny en uten kostnader for deg som jeg håper hadde det kansje vert en idè å kjøpe en ekstern en der du kan ha viktige filer, alt arbeid som er "gammelt og akkurat ferdig" havner på den...
Denne blir jo mindre utsatt for "slitasje" da denne mest sannsynlig står iro mye flere timer om dagen enn macbooken som kan drasses med rundt... :)

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Yoshi » tor 16.10.2008 9:57

Ja. Snakk med dem og henvis om norsk lov. Men husk at garanti og reklamasjon er to forskjellige ting. Det er ikke 2 års garanti på en harddisk med mindre selger har gitt deg dette. Det er derimot 5 års reklamasjonstid på datamaskinen inkludert harddisken. Dette fordi en laptop er ment å vare i mer enn 2 år.
medlem i 196 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav mrbusiness » tor 16.10.2008 15:51

Ettersom jeg nylig flyttet inn i ny leilighet, har jeg derfor kun mobiltelefonen min til disposisjon til å ringe med. Da jeg ringte Apples "billige" 815-nr fikk jeg beskjed om at det ville ta 15 minutter før jeg kom i kontakt med neste ledige kundebehandler. Jeg begynner rett og slett å bli oppgitt av hele Apple. Jeg har i tillegg sendt mail, da jeg på forhånd egentlig visste at det ville ta lang tid å stå i kø på tlf. Jeg har hverken lyst eller råd til å ringe et 815-nr fra min private mobiltelefon og håpe på at jeg kommer i kontakt med en kundebehandler, som jeg regner med ikke kommer til å hjelpe meg i det hele tatt....

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav mrbusiness » man 20.10.2008 17:57

Fått delvis orden på problemet. Apple la seg flate og bytter disken uten kostnader. Allikevel unødvendig mye problemer, som har oppstått. Neste laptop blir ikke en Mac.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Angels1 » man 20.10.2008 18:17

Har hatt en ganske lik sak med Acer...

Det slutta med at jeg ikke gidda mer, etter at telefonregninga var blitt gigantisk, sendte mailer var utallige og antallet kjipe kundebehandlere både hos PS-data og Acer var alarmerende... Disken ble ikke byttet, dog den kun var 8 mnd...

Så at du i det hele tatt har fått byttet den, skal du være fornøyd med :-)
Tenk deg om to ganger før du skifter fra Mac :-P ;)
medlem i 186 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav mrbusiness » tor 23.10.2008 22:42

Da har jeg hentet macbooken fra service, og jeg er veldig fornøyd med resultatet utseendemessig. Top caset er skiftet og det virker som at laptopen er blitt rengjort, ettersom den ser helt ny ut.
Problemet mitt nå er at jeg må bruke installasjonscden ved oppstart, for å installere de nødvendige programmene, men jeg har ikke cden. Jeg må ha rotet den bort, noe jeg ergrer meg veldig over.
Før jeg dro fra Humac, spurte jeg om jeg kunne låne en slik cd, men da sa de at de ikke hadde den cden jeg trengte der.

Spørsmålet er nå; hva gjør jeg? For jeg har forstått at jeg ikke kan bruke installasjonscder tilhørende andre macer, da hver cd er tilknyttet hver mac.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Nikoraisan » fre 24.10.2008 1:04

Du må nok ta kontakt med de som lager platene i så fall (som da er Apple, selvfølgelig). Apple har før levert ut slike plater på forespørsel, så fremt man har et serienummer å vise til. Hvorvidt de gjør det lenger, må du nesten høre med de om. Er en stund siden jeg gjorde det sist.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav desheng » fre 24.10.2008 6:00

Eg brukte ein installasjons-cd frå ein kamerat på min iBook for eit par år sidan. Så med mindre Apple har gjort endringer på korleis dette fungerer, skulle du kunne bruke ein cd frå ein venn/kollega/nabo/<fyll inn det som passer best>.

[Med forbehold om feil.]

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Gelle » fre 24.10.2008 9:43

Slogmo:
Jeg skjønner ikke din motstand mot at HD skal gå inn under reklamasjonsretten. Det er produsentene som må betale for dette, og det gir et godt incitament til å lage enda bedre produkter. Kostnadene vil selvfølgelig da bli høyere for produsenten, men det er jo vi forbrukere som betaler uansett. Hvis HD ikke kan reklameres på, så må den "uheldige" eier av HD betale alt selv. Kan den reklameres på, så vil produsenten dekke inn kostnadene ved høyere pris. Og det får selvfølgelig konsekvenser for konkurranseevnen. Reklamasjonsrett har derfor to fordeler, den virker som en soledarisk forsikringsordning, samt at produsentene må lage bedre (og billigere) produkter.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav christian1986 » fre 24.10.2008 10:34

slogmo skrev:...
Saken med harddisker er at det er en mekanisk komponent.
Mekaniske komponenter slites. Jo flere timer, jo mere slitasje.
...

Her er vell du litt på tynn is? De fleste er så vidt meg bekjent enige om at det som sliter mest på en harddisk er nettopp oppstart og avslutting? Ergo, om de brukes kontinuerlig, så vil slitasjen bli mindre enn om du starter den i tide og i utide... Viktig å kunne det en svarer på....
medlem i 210 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron