Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav mrbusiness » søn 12.10.2008 17:56

Hei.

For et par dager siden valgte Macbooken min, som jeg for øvrig mottok en gang i september/oktober i fjor, å starte med en folder med et blinkende spørsmålstegn.
Personlig har jeg ingen anelse om hvorfor dette skjedde. Ved flere omstarter, kom den samme folderen med blinkende spørsmålstegn. Det eneste som ville være mest hensiktsmessig fornuftig, ville være å levere den inn på Eplehuset. Dette er dog noe jeg i utgangspunktet egentlig burde ha gjort for en mindre tid tilbake, da det som et velkjent problem er, slo sprekker i Top Caset. Bakgrunnen for at jeg ikke leverte den inn tidligere, er rett og slett av den enkle grunn; jeg er fullstendig avhengig av min Macbook på bakgrunn av at det er den eneste laptopen jeg har og min hverdag beror på mye bruk av pc.
Det skal nevnes at Macbooken, som det snakkes om her, er laptop nummer to, som jeg mottok fra Apple. Dette fordi den første hadde et "velkjent programfeil" ifølge Apple selv. Programfeilen inntraff på den første Macbooken kun et par uker etter mottakelse, og jeg fikk straks ny. Den nye, som det snakkes om i denne saken, virket tilsynelatende slik en Macbook skal virke, sett bort i fra sporadiske problemer med å gå i dvale og starte fra dvale. Oppstartslyden kom fra en tid til annen også ved lukking av lokket. Dette var noe jeg ikke tok noe særlig til etteretning, da den jo ellers fungerte nokså normalt. Året gikk og mange sentrale rapporter o.l ble lagret på maskinen. Ettersom min Macbook uheldigvis kun var utstyrt med Tiger operativsystem, ble jeg aldri den heldige eier av auto-backup opplegget, som Leopard operativsystemet kun en måned etter mitt innkjøp, kom med. Derfor kan jeg vel i utgangspunktet ta stilling til at det meste av mitt arbeid er borte. Jeg burde vel ha kjøpt "Time Capsul", men prisen gjorde at jeg dessverre valgte å se en annen vei...

På fredag, da problemet inntraff, ble fortalt på Eplehuset at ettersom det tilsynelatende nå er et år etter jeg kjøpte laptopen, ville saken mest sannsynlig gå etter kjøpsloven. Jeg måtte motvillig levere inn min eneste datamaskin, og står nå helt uten internett og muligheten for å skrive på datamaskin. Jeg var derfor raskt ute med å spørre vedkommende på Eplehuset om det i mellomtiden, inntil jeg mottok enten den samme maskinen eller en ny, å få låne en laptop. Svaret kom bestemt; "det må serviceavdelingen avgjøre". De skal altså ta den avgjørelsen om det vil være behov for å ha den til service innenfor en viss tidsperiode, og er det tilfellet, så vil jeg få låne en midlertidig laptop. Noen som vet hvor lang tid denne tidsperioden er på?

Vedkommende på Eplehuset fortalte meg noe betryggende, og det var at ettersom dette var den andre gangen det faktisk var behov for service på laptopen (første gangen var det som nevnt programfeil), så hadde visst Apple noen retningslinjer for at det da var krav på å heve kjøpet eller få ny laptop. Stemmer dette?

Det siste jeg ble fortalt var at jeg nå bare måtte vente på å få en melding fra serviceavdelingen på hva som vil bli videre tiltak vedrørende maskinen min. Dette er noe jeg automatisk tror vil ta lang tid. Kan jeg derfor på noen måte fremskyden min sak, eller på forhånd gjøre krav på å få tildelt utlån av en laptop inntil videre?

Jeg er rett og slett oppgitt av hele greia med Apple. I utgangspunktet hadde jeg vel aldri trodd at det skulle oppstå så store problemer rundt kjøpet av en ny laptop, for et snaut år tilbake nå. Jeg håper derfor at det er noen med erfaring eller som har vært borti lignende problemer, som kan gi med noen innspill og råd. For jeg er virkelig avhengig av en pc i min hverdag. Det kan resultere i større hull i karrieren min, hvis jeg ikke får tilgang til en datamaskin på daglig basis 24 timer i døgnet.
Til slutt vil jeg si at jeg personlig ikke har noe i mot å få tildelt en ny Macbook (da jeg også har fått med meg at en ny Macbook er lansert), men å heve kjøpet kan også være aktuelt.

Håper på positive svar.
Markus.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav minigal » man 13.10.2008 11:12

Når det gjelder den blinkende mappen, så kan det være nok å kjøre Disk Utility på Tiger-CDen din. Sett inn CDen, start maskinen mens du holder inne C-tasten (for at den skal starte fra CDen). Du burde finne programmet i menyen, og kjør deretter en kontroll av disken.

Det kan også være at selve disken er defekt... :-/

Angående at dette er den andre reperasjonen har strengt tatt ikke noe å si. Det er vel tredje gangen samme feil oppstår at du begynner å få en del rettigheter med tanke på ny maskin.

Om du får byttet ut maskinen, så er det vel ikke sikkert at du får nyeste utgave, kan tenkes du får samme som du hadde. Men her er jeg litt usikker.

Til slutt vil jeg jo da få benytte muligheten til å komme med en liten kommentar: Ta backup av data, spesielt egenprodusert data (slik som video, bilder, dokumenter osv).

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav appleman » man 13.10.2008 11:57

Min erfaring er i hvert fall at det lønner seg å ta noen høflige telefoner til Eplehuset og forklare at man virkelig har behov for en lånemaskin. Avgjørelsen ifht akkurat det, burde ikke ta så mye tid.

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Cayman » man 13.10.2008 13:50

Ang. lånemaskin.

Da jeg hadde trøbbel med MBPen min, leverte jeg den inn til Eplehuset. De brukte uforholdsmessig lang tid, noe som antageligvis skyldes at de byttet lokaler samtidig...

I hvert fall, etter en høflig, men bestemt henvendelse, fikk jeg beskjed om at det bare var å komme ned for å få en lånemaskin. Det var en velbrukt 12" PowerBook som gjorde nytten til nettbruk.

Derfor: Ring og spør om dette og forklar hvor viktige det er for deg å ha en lånemaskin. Etter forbrukerkjøpsloven har du krav på dette.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav expertn » man 13.10.2008 14:05

Lånemaskin skal utleveres når reprasjonen forventes/overskrider 1 ukes servicetid.
medlem i 210 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav minigal » man 13.10.2008 14:16

Kan man virkelig forvente at butikkene skal sitte med ubegrenset antall lånemaskiner til enhver tid? Hva sier egentlig kjøpsloven om dette? Personlig forventer jeg ikke at en butikk skal kaste lånemaskiner etter meg hvis jeg har noen av mine inne til reperasjon. Det er jo å be om at prisene på produktene skal fyke i været! Man tjener jo ikke akkurat så mye på å selge IT-produkter...

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav mrbusiness » ons 15.10.2008 10:24

Hei, og takk for de innspill som har blitt skrevet.
Mottok i går kveld en melding fra Office line humac; "Status: Defekt disk med mekanisk skade og sprekker i topcase. Topcase vil bli byttet på garanti. Disken ses på som en utslitt del ifølge apple og vil derfor ikke dekkes av garanti. Pris for bytte av disk og installasjon 1808,- ink.mva. Ønsker du dette? Vi begynner så snart du har godkjent prisen. Mvh Office line humac."

Dette er jo helt absurd tenkte jeg, da jeg leste meldingen. Jeg forsøkte å skrive melding tilbake, men den ble avslått. Måtte ringe til Office line humac, men også der var de opptatt, så jeg la igjen en beskjed som skulle bli gitt til dem på service. Beskjeden skal tilsynelatende ha blitt videreført, da jeg i dag tidlig mottok denne meldingen; "Hei. Vi har forståelse for at du ikke er enig og ønsker å reklamere. Du må gjøre dette mot din selger. Vi er Office line humac as med ett autorisert verksted. Kontakt Apple på 81500158. Din maskin kan vente ved vårt verksted til reklamasjonen er avgjort. Ta da kontakt med oss. Mvh Office line humac."

Hvordan bør jeg gå frem nå? Bør jeg rett og slett forklare Apple at jeg ønsker ny pc eller heve kjøpet, da de på service allerede har konkludert med at disken er deffekt. Garantien er vel i utgangspunktet heller ikke helt utgått, da den ble kjøpt i oktober i fjor. Det gjentas også at dette er den andre laptopen jeg mottok fra Apple, da den første hadde en programfeil.
Trenger bare noen gode argumenter, som vil gjøre at de fremskynder saken, da det som tidligere nevnt er nokså akutt for meg å ha en datamaskin i hverdagen.

Takker igjen for svar.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav krillbaaten » ons 15.10.2008 10:46

Hei,

Om garantien er utgått eller ikke er dette en reklamasjonssak. Du kan ikke heve kjøpet på grunnlag av at disken er defekt etter ett års bruk. Det er som nevnt tidligere kun ved tredje gangs reparasjon av samme feil at omlevering kan skje. Du kan sjekke utløpet av garantien din på Apples sider ved å legge inn ditt serienummer. Ettersom Humac sier at topcase vil bli byttet på garanti, tolker jeg det dithen at garantien fortsatt gjelder. Garantier er ikke noe som styres av fbkjl, men noe som produsenten velger å gi. Reklamasjonsretten derimot, er lovbestemt.


Du bør henvende deg til Apple og si at det ikke er akseptabelt at en disk er utslitt etter ett år da en slik del antas å ha vesentlig lenger varighet. Det er fbkjl som kan hjelpe deg i denne saken, men noen omlevering/heving av kjøp er det ikke grunnlag for.

Les deg evt opp på Lov om Forbrukerkjøp på lovdata.no. Dette forutsetter at du ikke har kjøpt maskinen som næringsdrivende da fbkjl kun gjelder forbrukere (privatpersoner)

J

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav iTouch » ons 15.10.2008 11:08

@mrbusiness

Nei, dette er nye rutiner fra Apple. Så mest sannsynlig får du lite ut av Apple. De avviser nå alle harddisker over ett år.. :( Tips! Kjøp en stor 2,5" fra f.eks Komplett og du sparer en del penger og får oppgradert samtidig =)

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10614

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Yoshi » ons 15.10.2008 15:50

Gå til forbrukerrådet om de fortsetter å stå på bakbeina.
De kan ikke ha rutiner som går i mot norsk lov.
medlem i 195 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav magnuskite » ons 15.10.2008 16:47

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=517076

batteri regnes som en "slitedel", og denne er det 2 år på... hardisk er minimum 2 år hvis de ser på denne som slitedel, men kan også hende at det er 5.... litt usikker på hva som regnes som slitedel, men det burde være noe som forringes ved bruk...

apple kan på ingen måte stille seg "over" forbrukerkjøpsloven! Det er bare å lese seg opp på denne, henvende deg i butikken hvis du kjøpte den der, eller ringe apple og henvise til denne.
medlem i 208 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav keiserjohn » ons 15.10.2008 16:58

minigal skrev:Kan man virkelig forvente at butikkene skal sitte med ubegrenset antall lånemaskiner til enhver tid? Hva sier egentlig kjøpsloven om dette? Personlig forventer jeg ikke at en butikk skal kaste lånemaskiner etter meg hvis jeg har noen av mine inne til reperasjon. Det er jo å be om at prisene på produktene skal fyke i været! Man tjener jo ikke akkurat så mye på å selge IT-produkter...


Det er jo ikke snakk om ubegrenset antall. Jeg jobbet selv i en butikk. Og der endte det hele opp med at vi hadde et x antall låne maskiner. Og et sykt effektiv rep system. Som tok det som var fult mulig innen 1 uke.
Regningen på reperasjoner tar jo produsenten ikke butikken. Må jo være forståelig for de fleste.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav stefan skogsaas » ons 15.10.2008 17:04

Var en sak om dette på forbrukerportalen, eller noe i den dur, for en liten stund siden, det ble da bekreftet at i følge loven var en harddisk ment å vare i lengre tid enn 3 år, og omfattes da av 5 års reklamasjonsrett, samme som mac'en. Harddisk regnes ikke som slitedel, i hvertfall siden harddisken er intern. Det eneste som ikke dekkes av 5 års reklamasjonsrett er batteri.
medlem i 207 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav slogmo » ons 15.10.2008 19:45

Lurer på hvem gluping som har kommet på det der.

Så en bilmotor er ikke en slitedel siden den er inni motorrommet? :rolls eyes:
Harddisken er noe av det som er mest sårbar på en laptop.
Tåler svært lite mekaniske belastninger når den er i bruk.
Smeller man f.eks lokket igjen mens harddisken spinner, så kan det skade den ganske mye.

Brukerens avatar
medlem i 187 måneder
 

Re: Omfattende sak -behov for en del fornuftige innspill.

Innleggav Yoshi » ons 15.10.2008 20:08

Om bilen er ment å vare i mer enn tre år, så gjelder det også motoren. Gjelder også rattet, pedaler og alt annet som som er vesentlig for at bilen skal fungere.

"En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden."

http://forbrukerportalen.no/Publikasjon ... 3964913.16
medlem i 195 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron