av mrbusiness » søn 12.10.2008 17:56
Hei.
For et par dager siden valgte Macbooken min, som jeg for øvrig mottok en gang i september/oktober i fjor, å starte med en folder med et blinkende spørsmålstegn.
Personlig har jeg ingen anelse om hvorfor dette skjedde. Ved flere omstarter, kom den samme folderen med blinkende spørsmålstegn. Det eneste som ville være mest hensiktsmessig fornuftig, ville være å levere den inn på Eplehuset. Dette er dog noe jeg i utgangspunktet egentlig burde ha gjort for en mindre tid tilbake, da det som et velkjent problem er, slo sprekker i Top Caset. Bakgrunnen for at jeg ikke leverte den inn tidligere, er rett og slett av den enkle grunn; jeg er fullstendig avhengig av min Macbook på bakgrunn av at det er den eneste laptopen jeg har og min hverdag beror på mye bruk av pc.
Det skal nevnes at Macbooken, som det snakkes om her, er laptop nummer to, som jeg mottok fra Apple. Dette fordi den første hadde et "velkjent programfeil" ifølge Apple selv. Programfeilen inntraff på den første Macbooken kun et par uker etter mottakelse, og jeg fikk straks ny. Den nye, som det snakkes om i denne saken, virket tilsynelatende slik en Macbook skal virke, sett bort i fra sporadiske problemer med å gå i dvale og starte fra dvale. Oppstartslyden kom fra en tid til annen også ved lukking av lokket. Dette var noe jeg ikke tok noe særlig til etteretning, da den jo ellers fungerte nokså normalt. Året gikk og mange sentrale rapporter o.l ble lagret på maskinen. Ettersom min Macbook uheldigvis kun var utstyrt med Tiger operativsystem, ble jeg aldri den heldige eier av auto-backup opplegget, som Leopard operativsystemet kun en måned etter mitt innkjøp, kom med. Derfor kan jeg vel i utgangspunktet ta stilling til at det meste av mitt arbeid er borte. Jeg burde vel ha kjøpt "Time Capsul", men prisen gjorde at jeg dessverre valgte å se en annen vei...
På fredag, da problemet inntraff, ble fortalt på Eplehuset at ettersom det tilsynelatende nå er et år etter jeg kjøpte laptopen, ville saken mest sannsynlig gå etter kjøpsloven. Jeg måtte motvillig levere inn min eneste datamaskin, og står nå helt uten internett og muligheten for å skrive på datamaskin. Jeg var derfor raskt ute med å spørre vedkommende på Eplehuset om det i mellomtiden, inntil jeg mottok enten den samme maskinen eller en ny, å få låne en laptop. Svaret kom bestemt; "det må serviceavdelingen avgjøre". De skal altså ta den avgjørelsen om det vil være behov for å ha den til service innenfor en viss tidsperiode, og er det tilfellet, så vil jeg få låne en midlertidig laptop. Noen som vet hvor lang tid denne tidsperioden er på?
Vedkommende på Eplehuset fortalte meg noe betryggende, og det var at ettersom dette var den andre gangen det faktisk var behov for service på laptopen (første gangen var det som nevnt programfeil), så hadde visst Apple noen retningslinjer for at det da var krav på å heve kjøpet eller få ny laptop. Stemmer dette?
Det siste jeg ble fortalt var at jeg nå bare måtte vente på å få en melding fra serviceavdelingen på hva som vil bli videre tiltak vedrørende maskinen min. Dette er noe jeg automatisk tror vil ta lang tid. Kan jeg derfor på noen måte fremskyden min sak, eller på forhånd gjøre krav på å få tildelt utlån av en laptop inntil videre?
Jeg er rett og slett oppgitt av hele greia med Apple. I utgangspunktet hadde jeg vel aldri trodd at det skulle oppstå så store problemer rundt kjøpet av en ny laptop, for et snaut år tilbake nå. Jeg håper derfor at det er noen med erfaring eller som har vært borti lignende problemer, som kan gi med noen innspill og råd. For jeg er virkelig avhengig av en pc i min hverdag. Det kan resultere i større hull i karrieren min, hvis jeg ikke får tilgang til en datamaskin på daglig basis 24 timer i døgnet.
Til slutt vil jeg si at jeg personlig ikke har noe i mot å få tildelt en ny Macbook (da jeg også har fått med meg at en ny Macbook er lansert), men å heve kjøpet kan også være aktuelt.
Håper på positive svar.
Markus.