Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Traktor » tor 01.01.2009 17:51

Ildvind hvordan "klarer" du å få mer enn 1,5 ladesyklus hver dag, altså gjenomsnitlig? Bruker du den "aldri" mens den går på strøm fra nettet? Jeg prøver å "spare" baterie litt, ved å koble til strøm når det er tiljengelig. Virker som at du har et veldig bra batteri, kansje det har noe med at du "trimer" det veldig ofte.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Ildvind » tor 01.01.2009 18:01

Som sagt bruker jeg den nesten hele skoledagen, pluss hjemme. Jeg bruker mest batteriet ja, for jeg flytter meg ofte rundt.

Hvis du mener å kalibrere det når du sier "trimme", har jeg aldri gjort det. Tror bare jeg har vært veldig heldig med batteriet mitt, for det varer jo enda i 2-3 timer! :)

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav trydl » tor 01.01.2009 18:06

Husk at dette er en egenskap ved batteriene, og har ikke noe med Apple/Dell/HP/Sony eller noe annet å gjøre.
Noen batterier er bedre enn andre, så man kan værw heldig. Jeg kobler til strøm ofte jeg kan, og bruker bare batteri når jeg absolutt må.
medlem i 249 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Traktor » tor 01.01.2009 18:27

Utrykte meg litt uklart der ja. Med trime mente jeg at du bruker bateriet mye, i motsetning til noen andre som bruker det så litte som mulig.

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav fmortens » tor 01.01.2009 20:48

Dette er jo bare vås - jeg hadde samme feilen, ringte Apple og fortalte at batteriet måtte byttes og henviste til Norsk lovgivning, etter litt fem og tilbake, kom jeg igjennom klage-skjoldet hos Apple Support - de utvidet garantiordningen min online, og jeg kunne bare stikke innom en forhandler - de sjekket serialnummeret og så at den var utvidet - vips nytt batteri.

Fremgangsmåte:

1. Kontakt bedriften som har solgt maskinen ( INGEN ANDRE ).
2. Henvis til Norsk lovgivning.
3. Ikke vær vanskelig - vær hyggelig.
4. Hvis problemer - uansett, spør om du kan snakke med vaktleder/supervisor - henvis til Norsk lovgivning.
medlem i 241 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav superjon » tor 01.01.2009 22:11

Batterier er så forbaska vanskelig, og det er og blir uansett forbruksvare. Og er ikke noe problem å få et batteri til å bli utslitt allerede på 200 ladesykluser heller...

Ting som spiller inn:
Varme
Bruksmønster
Kalibrering

og masse mer....

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav MacLet » tor 01.01.2009 22:13

Stakkars deg..! Du har jo alle rettigheter.. Og en liten kommentar på det du sier om at de syns 350 ladesykluser var mye. Jeg har den svarte plastbooken, fra tidlig 2008, og jeg rundet 400 sykluser igår og har healt på 98%.... Er min ekstremt bra da eller, ifølge apple? :-P

Brukerens avatar
medlem i 189 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav bokfinn » fre 02.01.2009 16:26

Men mitt spm er her da, vil jeg måtte betale de 359,- som apple krever betalt hvis man ikke har utvidet garanti (apple care)? Er lite hypp på å betale så mye for noe jeg har krav på gratis...

Snakket med applesupport nå. De mener at siden maskinen er over 1 år så må jeg bare fint finne meg i å kjøpe nytt batteri (selv om byttebatteriet døde fullstendig etter litt over 3mnd).

Kundebehandleren mente at det ikke var noe å gjøre, men når jeg nevnte norsk kjøpslov og slikt så kunne han plutselig prøve å gjøre så mye mer... Noen som kunne forbrukerkjøpsloven skulle se på det på mandag, så fikk jeg ett saksnr som jeg skulle oppgi.
Tviler på at de kommer til å gi meg noe som helst, noe som er elendig kundebehandling (og dessuten lovstridig).

Og dessuten så satt jeg i telefonen i over 20 minutter (noe som bør være gratis men som koster hvor mange kr min?).
medlem i 188 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav anserigs » fre 26.03.2010 10:39

Jeg har kjøpt 3 svært dyre og på en måte litt uheldige maskiner hos Tell. På en mac mini røk harddisken etter 1 år og 8 måneder, klar garantisak, Tell avviste dette og begrunnet med 2 mnd garanti. Ringte Apple der den var registrert som PowerMac G5.

Kjøpte en iMac som hovedkortet røk på, Tell nektet å reparere til tross for at dette var en kjent feil og maskinen var bare 6 mnd gammel.

Har kjøpt MacBook Pro og der har hovedkortet blitt skiftet 4 ganger, skulle hatt ny men Tell sier nei. Har nå i det siste prøvt å få ut papirene Tell har på meg, men de nekter å levere ut. Så nå har eg anmeldt de til Politiet ettersom at eg anser Tell som en useriøs Apple leverandør.
medlem i 198 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav darkfame » fre 26.03.2010 13:01

Hei,

Jeg har bare lest hovedinnlegget og ikke alle svarene, men jeg må påpeke at det er veldig dårlig kundeservice av Tell og be kunden om å ringe Apple direkte og "ordne opp". Dette er dem sitt ansvar, og de skulle har tatt disse telefonene. Du skal kun trenge å forholde deg til ett punkt.
medlem i 171 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav Tubaplayer » fre 26.03.2010 14:02

Batteriet i maskina til kona mi døde her en dag. Har over 300 ladesykluser (som er Apple sin magiske grense for levetid), og er kjøpt i USA våren 2007 (ingen Norsk kjøpslov å støtte seg til). Hun har AppleCare, men dødt batteri dekkes bare hvis det er produksjonsfeil, og dette batteriet er pr.def. iflg. Apple oppbrukt. Det funka bra (2-3 timers bruk) helt frem til det plutselig døde. Ikke noe gradvis.

Eplehuset og Apple er enige om at vi selv må kjøpe nytt batteri.

bokfinn skrev:Men mitt spm er her da, vil jeg måtte betale de 359,- som apple krever betalt hvis man ikke har utvidet garanti (apple care)?


Prisen jeg fikk oppgitt for nytt batteri var rundt 1.300,- kr. Er prisen du viser til forbundet med noen form for egenandel? Jeg tenker selvsagt å kjøpe et uoriginalt batteri til en brøkdel av prisen hvis det er snakk om å måtte punge ut 1.300,- for et nytt originalbatteri.

anserigs skrev:Jeg har kjøpt 3 svært dyre og på en måte litt uheldige maskiner hos Tell. På en mac mini røk harddisken etter 1 år og 8 måneder, klar garantisak, Tell avviste dette og begrunnet med 2 mnd garanti. Ringte Apple der den var registrert som PowerMac G5.

Kjøpte en iMac som hovedkortet røk på, Tell nektet å reparere til tross for at dette var en kjent feil og maskinen var bare 6 mnd gammel.

Har kjøpt MacBook Pro og der har hovedkortet blitt skiftet 4 ganger, skulle hatt ny men Tell sier nei. Har nå i det siste prøvt å få ut papirene Tell har på meg, men de nekter å levere ut. Så nå har eg anmeldt de til Politiet ettersom at eg anser Tell som en useriøs Apple leverandør.


Jeg forutsetter at maskinene er kjøpt av privatperson.
Her har du jo tre soleklare saker i forhold til Norsk lovgivning. Men politiet er nok neppe veien å gå, i alle fall ikke direkte. Forbrukerombudet er nok et bedre alternativ. En sak for TV2 Hjelper Deg?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav TheRealChristoffer » fre 26.03.2010 14:16

Man anmelder de ikke til politiet da! man går til forbrukerrådet for å så gå til forbrukertvist

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav slogmo » fre 26.03.2010 21:54

anserigs skrev:På en mac mini røk harddisken etter 1 år og 8 måneder, klar garantisak,

Hvordan er dette en garantisak? Apple har 1 års garanti på maskinene sine.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav anserigs » lør 27.03.2010 0:51

Fordi Tell ikke har lov å selge maskiner uten at sluttbruker er informert om dette. I tilleg har ikke en selger lov å selge varer i Norge som har dårligere garantier en forbrukerkjøpsloven sier. Tell sa i tillegg bare 2 måneder på maskinen men Tore Wick dom er daglig leder har i senere tid innrømmet at det er 2 år på batteri og harddisk.

MBP var en firma maskin så det er forsovit greit at garantien er borte på den. Men når eg kjøpte den så sa Tell at så lenge eg kjøpte Apple Care og noe gikk i stykker 4 ganger så skulle de skifte maskinen. Det har de ikke holdt og Tell har løyet meg opp i ansiktet flere ganger. Etter mye om og men så eg ingen annen utvei en å bruke Politiet som virkemiddel. Ettersom hverken Tv2 hjelper deg eller forbrukermyndigheten vil gripe inn og ber meg snakke med politiet. Tell er en useriøs og ufattelig dårlig Apple forhandler og har vært det siden 1992 då de startet opp.
medlem i 198 måneder
 

Re: Dårlig service av Apple ved reklamasjon. (OBS! Lang post)

Innleggav byfixar » lør 27.03.2010 1:19

Husk på at det ikke er garanti, men reklamere du skal gjøre. Garanti står ikke skrevet noe om i norsk lov. Reklamasjon derimot er ett helt annet kapittel. Du har 2 års reklamasjonsrett på batteriet.

Dette er også en av grunnene for at jeg ikke kjøper noe direkte av Apple. Dyre telefonregninger og elendig support. Da betaler jeg heller 100kr ekstra for frakt, og forholder meg til ett annet firma.
Sist endret av byfixar den lør 27.03.2010 1:24, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere