Apple support er &#¤@!

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav djxfade » tor 23.10.2008 12:03

Helt riktig som blir nevnt her. Når man kjøper gjennom bedrift, fraskriver du deg alle forbrukerkjøps rettigheter, fordi det ikke lengre er å regne som et forbrukerkjøp, men et næringskjøp.

Jeg jobber selv i den største norske databutikk, i en bergens avdeling.

Vi fikk også en svært sur kunde, som mente han hadde både den ene og andre rettigheten, og ville heve kjøpet, og det var ikke måte på. Det han ikke ville forstå, var at når det er kjøpt på et bedriftnavn, så er det et næringskjøp å regne. Og da gjelder ikke de flotte rettighetene man har som forbruker. Vi måtte bla opp med alle salgs lover og regelverk, før kunden faktisk trodde på oss. Og da hadde han allerede spammet oss godt på Hardware.no.

Er nok desverre du som har gjort tabben her. Greit, du sparer noen kroner på moms, men det er ikke verdt det, da du mister dine forbrukerrettigheter på varen.

Kan ikke skylde på hverken Apple, eller Apple utsalgstedet.
Desverre.

//X-Fade

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav troto » tor 23.10.2008 12:12

rstange skrev:Eplehuset har egene teknikere, så noen kontakt med Apple har de nok ikke.

Men Apple Care er nok den beste invisteringen du kan gjøre dersom det er ett firma som kjøper maskinen. ;)


I følge Eplehuset så har de vært i kontakt med Apple for å få dekket reparasjonskostnadene for nytt tastatur. De kan jo ikke dekke det fra eget budsjett, så det er troverdig nok.

djxfade skrev:Er nok desverre du som har gjort tabben her. Greit, du sparer noen kroner på moms, men det er ikke verdt det, da du mister dine forbrukerrettigheter på varen.

Kan ikke skylde på hverken Apple, eller Apple utsalgstedet.
Desverre.

Tabbe og tabbe. I beg to differ! Det er fortsatt ett års Apple garanti som gjelder uansett hvordan varen er kjøpt.

Hele kjernen i saken her er at de prøver å unndra seg selv dette på bakgrunn av at produktet er "skadet". Flere nevner at elektronikk er "følsomme greier". Kan være enig i det. I dette tilfelle dreier det seg om (fin?)mekanikk. Det kan nok være følsom det og, men en tast på tastaturet skal ikke bli dårligere av at maskinen har fått seg en bulk i siden. Kjøper det at låsen til lokket kan ha blitt gradvis dårligere pga dette, og all honnør til Eplehuset som fiksa låsen likevel. DE er i hvert fall interessert i å beholde kunder (tror jeg da).
Sist endret av troto den tor 23.10.2008 12:19, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav et » tor 23.10.2008 12:13

Nå er det en stund siden jeg leste kjøpsloven (som gjelder for bedriftskjøp), men den gir da vitterlig også en god del rettigheter, selv om de er mindre bastante og konkrete, ettersom den gjelder mellom to likeverdige parter. Jeg ville med andre ord ikke gitt opp uten videre, for eksempel har du reklamasjonsrett i to år (§ 32. Reklamasjon.) med mindre du har opptrådt grovt aktløst (§ 33. Unntak fra reklamasjonsreglene.).

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32
medlem i 197 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav Dorkfish » tor 23.10.2008 12:26

Vil en typisk Hjemme PC avtale via arbeidsgiver ha andre garanti og reklamasjonsrettigheter enn om jeg kjøper som privatperson?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav troto » tor 23.10.2008 12:32

et skrev:Nå er det en stund siden jeg leste kjøpsloven (som gjelder for bedriftskjøp), men den gir da vitterlig også en god del rettigheter, selv om de er mindre bastante og konkrete, ettersom den gjelder mellom to likeverdige parter. Jeg ville med andre ord ikke gitt opp uten videre, for eksempel har du reklamasjonsrett i to år (§ 32. Reklamasjon.) med mindre du har opptrådt grovt aktløst (§ 33. Unntak fra reklamasjonsreglene.).

http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-007.html#32


Kjenner til kjøpsloven. Problemet er, som du sier, at dette er regulert mellom to likeverdige parter. Dårlig med sanksjonsmuligheter som ikke er av det drastiske slaget.

For øvrig er §33 unntak fra §§31-32 dersom selger har vært grovt uaktsom, bare sånn for å ha det på det rette.

Dorkfish skrev:Vil en typisk Hjemme PC avtale via arbeidsgiver ha andre garanti og reklamasjonsrettigheter enn om jeg kjøper som privatperson?

Dette er jeg litt usikker på da jeg har sett at flere av disse avtalene er mer å regne som leasing enn kjøp, da man etter avtalens utløp må returnere produktet dersom man ikke "kjøper det ut" (ofte for en symbolsk sum). Det er vel mer å regne som en avtale mellom bedriftene, hvor produktet er dekket av en "garanti" i perioden. Du må se på vilkårene før du signerer avtalen.
Sist endret av troto den tor 23.10.2008 12:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 190 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav djxfade » tor 23.10.2008 12:35

joda, selvfølgelig har du rett på 1års garanti fra Apple. Da dette er noe de lover.

Om ikke Eplehuset vil hjelpe deg, kontakt Apple direkte via mail. Forklar saken. Få gjerne med hvordan butikken har behandlet deg også.

1års garanti er en tjeneste Apple lover kundene sine, og den avtalen nevner ikke forskjell på bedrift / forbruker.

//X-Fade

Brukerens avatar
medlem i 191 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav Gelle » tor 23.10.2008 12:40

Dorkfish:
Datamaskin gjennom arbeidsgiver er nødvendigvis kjøpt inn via bedriften, men bedriften har ansvar for å holde maskinen du leier i stand, med mndre noe annet er avtalt.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Apple support er &#¤@!

Innleggav et » tor 23.10.2008 13:58

troto skrev:For øvrig er §33 unntak fra §§31-32 dersom selger har vært grovt uaktsom, bare sånn for å ha det på det rette.

Du har rett, jeg var litt rask der :-P
medlem i 197 måneder
 

Forrige

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]