Følger Apple 5 årsregelen i Norge ved reklamasjon?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Følger Apple 5 årsregelen i Norge ved reklamasjon?

Innleggav ez » fre 24.10.2008 18:29

Hei folkens. Har den første MBP ´en som kom for 2 1/2 år siden. Nå ser det ut til at hovedkortet er i ferd med å svikte. Regner med at dette har vært debattert her før, men Forbrukerloven i Norge er angivelig slik at på elektronikkvarer som f.eks laptop´er skal det være 5 års garanti. Jeg har på ingen måte råd til å bytte eller reparere hovedkortet (evt kjøpe ny maskin) og regner med å være meget bestemt overfor Apple som gjerne vil holde seg til sin egen garanti på 1 år. Regner med at så lenge man står på rettighetene sine i forhold til norsk lov så må selv Apple rette seg deretter... Noen erfaringer med dette? Tips? Råd?

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Følger Apple 5 årsregelen i Norge ved reklamasjon?

Innleggav gedde » fre 24.10.2008 18:37

Kan vel ikke annet enn å råde deg en tur innom http://mac1.no/forbruker

Brukerens avatar
medlem i 220 måneder
 

Re: Følger Apple 5 årsregelen i Norge ved reklamasjon?

Innleggav maximilliam » fre 24.10.2008 18:38

Jeg har god erfaring med å henvise til forbrukerkjøpsloven når jeg reklamerer på varer. Det er ikke alltid at de som står i butikken vet forskjellen på garanti og reklamasjon. Hovedkort bør uansett være dekket av reklamasjonsretten etter min mening.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Følger Apple 5 årsregelen i Norge ved reklamasjon?

Innleggav Børhaug » fre 24.10.2008 18:45

Fikk nylig byttet hovedkort og LCD panel på en PowerBook G4. Det gikk på garantien. Det var riktignok eplehuset, men Apple må bare forholde seg til norsk lov. Legg saken din frem saklig, og med alle fakta på bordet, så går det nok bra.

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Følger Apple 5 årsregelen i Norge ved reklamasjon?

Innleggav kenzo » fre 24.10.2008 19:07

En såpass stor feil som et hovedkort som ryker tror jeg virkelig ikke du får problemer med å få på reklamasjon. Seff om du har behandlet den pent og riktig da.

Min erfaring er at butikkene (Eplehuset, Humac, osv) ikke har peiling på disse tingene så selv om du kjøpte maskinen der så ender du nok opp med å måtte ringe Apple Support for det er de som må gi deg en kode til reparasjon uansett, og de har i allefall litt mer service å by på enn de nevnte butikker.

Min erfaring i allefall - andre har sikkert annerledes.

Lykke til:)

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron