Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav deffen » fre 14.11.2008 1:51

Hei, jeg kjøpte meg en Macbook Pro september 2007 (på apple.no) - og nå er laderen min død. Jeg har sett i noen forumposter at ved kjøp i Norge er det en reklamasjonsrett på 5 år på disse produktene, men alle de nevner at de har kjøpt den på humac eller eplehuset. Har jeg samme reklamasjonsrett når jeg kjøper den på nettbutikken?
medlem i 223 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav masae » fre 14.11.2008 1:57

Ja, du hr nøyaktig den samme reklamasjonretten som om du skulle ha kjøpt den hos Humac eller Eplehuset.
Bare ring Apple og forklar problemet.
medlem i 222 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav deffen » fre 14.11.2008 1:58

Takk, det skal jeg gjøre :)

Takker også for raskt svar.. imponerende!
medlem i 223 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav masae » fre 14.11.2008 2:00

Telefonnummeret er 815 00 158
medlem i 222 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav ggt667 » fre 14.11.2008 2:00

Apple prøver å lure seg unna da, da de forstår ikke norsk kjøpslov.

Men de norske medarbeiderne vet vel godt hvor skapet står...

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav fredriku » fre 14.11.2008 4:42

Du har reklamasjonsrett, ja.. Men fem år er kanskje å ta LITT vel i?

Den er regnet (såvidt jeg vet) som et bruksprodukt, og da går den ikke under fem-års regelen. Under to går det i alle fall som regel fint, sålenge du fremviser norsk kvittering. Ta den med deg til nærmeste forhandler og reklamér!

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav kajac2 » fre 14.11.2008 9:25

Datamaskiner og utstyr til datamaskiner har 5 år. Ladere er ikke bruksprodukter, men batteriene er. Et batteri har bare 2 års reklamasjon, mens ladere har nok samme reklamasjon som PCen.
medlem i 197 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav Marasmus » fre 14.11.2008 9:55

Batteriet, når det er solgt sammen med Mac-en, har samme reklamasjonstid som Mac-en. Altså fem år. Solgt i løsvekt vil batteriet ha 2 år. For at du skal kunne reklamere på f.eks. batteriet må det ha en mangel. Om batteriet slutter å fungere etter to år, er det ikke en mangel. Det blir omtrent som når du reklamerer på bananer som råtner etter to uker. De har 2 års reklamasjonsrett, men det er ingen mangel at de råtner etter to uker. Strømforsyningen har også 5 års reklamasjonsrett. Den er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Så spørs det bare hvorfor den er død. Om det er elektrolyttkondensatorer i den som har tatt kvelden er det en klar mangel. Om den er tatt av lyn er det ikke det. Om det er brudd på ledningen pga. uforsiktig bruk er det heller ikke det. Det blir opp til Infocare å vurdere, så reklamer i vei.
Sist endret av Marasmus den fre 14.11.2008 13:20, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav deffen » fre 14.11.2008 13:17

Jeg ringte apple support, og sa nok det kom til å ordne seg hvis jeg leverte den inn. Eneste problemet er at jeg studerer i Danmark, så han gav meg bare masse numre til reperatører i Oslo som jeg kunne ringe til og høre om jeg kunne sende den inn.

De har jo en Humac store her i Aalborg, forstår ikke hvorfor jeg bare kan gjøre det via dem.

Men ellers takk for god hjelp :)
medlem i 223 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav ggt667 » fre 14.11.2008 13:22

fredriku skrev:Du har reklamasjonsrett, ja.. Men fem år er kanskje å ta LITT vel i?

Den er regnet (såvidt jeg vet) som et bruksprodukt, og da går den ikke under fem-års regelen. Under to går det i alle fall som regel fint, sålenge du fremviser norsk kvittering. Ta den med deg til nærmeste forhandler og reklamér!
Alt som koster over 200 kroner skal ha 5 års reklamasjonsrett; dersom det forventes å skulle vare, etter det jeg forstår, det er noen unntak, vindusviskere, batterier, pizza, og flere produkter som ikke forventes å skulle dekke behovet så lenge.

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav wilhel1812 » fre 14.11.2008 13:42

Bare for å rette opp litt her så er det kun 1 års garanti på batterier og harddisker evt. 3 år dersom du har applecare.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav masae » fre 14.11.2008 13:44

Ja, men reklamasjonsrett og garanti er ikke det samme.
medlem i 222 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav wilhel1812 » fre 14.11.2008 13:47

Ja, det er jeg fult klar over, men du får ikke reklamert på batterier og harddisker da dette er en forbruksvare.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav masae » fre 14.11.2008 13:52

Reklamasjonsretten på harddisker og batterier et to år.
Reklamsjonsretten er absolutt, og ingen varer kan ha en reklamasjonsrett som er kortere enn to år.
Dersom en del, f.eks. en harddisk er en del av en maskin som er ment å vare vesentlig lengre enn to år (f.eks. en MBP), er reklamasjonsfristen på hele maskinen, inkludert harddisken fem år.
Sist endret av masae den fre 14.11.2008 13:55, endret 1 gang
medlem i 222 måneder
 

Re: Reklamasjonsrett ved kjøp på apple.no

Innleggav arntss » fre 14.11.2008 13:54

Gjelder dette også ved kjøp gjennom firma/bedrift?
Altså samme rammer som overstående..?

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Neste

Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]