Kjøpte en sleeve, men angrer.

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav Macbook_Air » søn 14.12.2008 10:34

Var litt i hundre her om dagen, og bestilte en sleeve til MacBook Air (som jeg ennå ikke eier).
Dagen etter fant jeg en som passet meg og mitt bruk mye bedre, men saken var den at det var umulig å avbestille, siden den alt var sendt.
Den har antatt leveringsdato 16. Desember. Det jeg egentlig lurer på er:
Den andre jeg har sett på er litt dyrere, så jeg kan jo kalle det en oppgradering.. Vil det gå helt smertefritt å sende den tilbake og få byttet i ny? Sender de den umiddelbart, eller må jeg ha ventet til de har mottatt den, for så å bestille på nytt? Om den ankommer, 16. des, meg og jeg ringer, vil det være en mulighet for at den nye kommer før julaften?

Vanligvis vil vel ikke dette være noe problem. Jeg lurer spesielt med tanke på at dette ikke er et appleprodukt. Jeg kunne jo også ringt dem i morgen og spurt, men jeg synes det er litt ubehagelig, så heller en gang enn to :rolls eyes:

Er dette feil forum, så beklager jeg. Flytt gjerne tråden.

Takk :)

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav Ovit82 » søn 14.12.2008 10:39

Du kan bruke normal angrerett, da vil du kunne få pengene tilbake. Ring forhandleren (applestore?) og spør om rutinene angående angrerett, men jeg vil tro at du skal bare bestille den nye med en gang, og så returnere den du ikke ville ha. du må selv betale porto for returen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav iEdvard » søn 14.12.2008 13:02

Det er heilt rett som han over seie. Du har to månaders angrerett ved kjøp på nett, og du treng ei å begrunne kvifor du angrar.

Edvard.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav espenhogbakk » søn 14.12.2008 13:12

2 Måneder er ikke helt korrekt, 2 uker (14 dager) angrerett har du på alt kjøpt på internett og andre ikke faste utsalgssteder.
medlem i 223 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav macsociology » søn 14.12.2008 14:07

espenc har rett om at det er 14 dagers angrefrist, så lenge selger har oppgitt opplysninger om angrerett. Hvis selger ikke opplyser om angrerett har du derimot ett år angrerett. (Dette vil for eksempel skje hvis det ikke er oppgitt opplysninger om angrerett på nettsiden og du ikke får tilsendt denne opplsyningen enten før du mottar varen eller samtidig.) Jeg vet f.eks. om én nettbutikk som ikke gjør dette, og dermed vil du ha ett års angrerett. Men jeg vil ikke oppgi denne i og med at jeg ikke ville anbefalt noen å handle der. Den har ikke akkurat svært godt skussmål.

Det er også noen momenter som må tas med angående angrerett:

Du kan f.eks. åpne pakningen, men hvis du har brukt den så vil ikke angrerett være gjeldende. Pakningen og varen skal fremstå som ny.

Returkostnad bæres av kjøper.

Hvis du ikke henter varen og holder deg passiv, så har man ikke oppfylt kravene etter Angrerettloven.

Bruk angrettskjema, hvis du ikke allerede har fått dette fra selger så kan du laste det ned fra f.eks. Regjeringen.no, som sendes sammen med varen når du returnerer.
medlem i 207 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav iEdvard » søn 14.12.2008 22:06

espenc skrev:2 Måneder er ikke helt korrekt, 2 uker (14 dager) angrerett har du på alt kjøpt på internett og andre ikke faste utsalgssteder.


Beklager, men du har faktisk 3 månader, ved fjernsal.

"Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått, eller etter 1 år dersom opplysning om angreretten ikke er gitt."

Edvard.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav Dykkeren » søn 14.12.2008 22:35

Hadde vært fint å vite hva som da menes med fjernsalg ? Jeg har aldri mottatt et skjema fra en netthandlel som sier noe annet enn 14 dager !
Hvor kan jeg finne mer informasjon om dette.

Edit, så at det nå var kommet mer info :-!
Sist endret av Dykkeren den søn 14.12.2008 22:36, endret 1 gang
medlem i 206 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav macsociology » søn 14.12.2008 22:35

Lov om opplysningsplikt og angrerett sier:

Kapittel 4

§4 Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte.

De tre månedene gjelder "dersom selger ikke har gitt alle opplysningene som kreves, eller har glemt å legge ved et angreskjema, utvides angrefristen til 3 måneder." (Kilde: Justorget)

"Dersom selger har unnlatt å informere kjøper om angreretten i det hele tatt, utvides angreretten til ett år. " (Kilde: Justorget.)
medlem i 207 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav Dorkfish » søn 14.12.2008 22:35

Dersom forbrukeren vil gjøre angreretten gjeldende må han i utgangspunktet melde fra til selger innen 14 dager fra han mottok selve varen. Har selger ikke fulgt lovens krav om opplysninger, øker fristen til 3 måneder. Har selger dessuten unnlatt informere om selve angreretten, øker fristen til 1 år.


Ikke lett å bli enige her. Uansett hvor jeg søker så er det formulert på forskjellig måte. men slik jeg har forstått det så er det 14 dager som gjelder, og 3 måneder er max i de tilfeller der hvor det er spesielle omstendigheter.

Men det er mulig jeg har misforstått dette.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav Mortlar » søn 14.12.2008 22:48

http://www.jusstorget.no/article.asp?Ke ... ArtKey=158

"Kjøper har en ubetinget angrerett på 14 dager.

Dersom selger ikke har gitt alle opplysningene som kreves, eller har glemt å legge ved et angreskjema, utvides angrefristen til 3 måneder."

You're right, and you're wrong.

Angrefristen gjelder bare 14 dager med mindre selger har latt være å sende skjema eller link til skjema, eller henvisning til hvor du finner skjema.


Definisjon på fjernsalg siden du spurte:
Med "fjernsalg" mener loven salg via fjernkommunikasjon som telefon, TV, postordre, Internett osv., uten at partene er tilstede på samme sted, samtidig. Ved telefonsalg, hvor forbrukeren selv ikke har oppsøkt selger, har kjøper særlig beskyttelse.

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav iEdvard » søn 14.12.2008 22:59

Nei, det var sannelig ikkje enkelt å bli enige. Eg har i alle fall lært at: 3 månader ved fjernsal, og om seljaren unnlet å leggje ved opplysningar om angrerett, utvidast den til 1 år.

Edvard.

Brukerens avatar
medlem i 194 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav Macbook_Air » søn 14.12.2008 23:01

Men jeg tror vi er enige om at jeg kan få byttet varen min om jeg betaler returen? :D

Egentlig så kan jeg vel da bare bestille den nye med en gang?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav TheRealChristoffer » søn 14.12.2008 23:10

iEdvard skrev:Nei, det var sannelig ikkje enkelt å bli enige. Eg har i alle fall lært at: 3 månader ved fjernsal, og om seljaren unnlet å leggje ved opplysningar om angrerett, utvidast den til 1 år.

Edvard.


Og loven tar feil og du har rett?

HER ER LOVEN:

§ 11. Rett til å gå fra avtalen (angrerett)
Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Ved fjernsalg løper fristen uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

http://lovdata.no/all/tl-20001221-105-004.html
Sist endret av TheRealChristoffer den søn 14.12.2008 23:20, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Kjøpte en sleeve, men angrer.

Innleggav macsociology » søn 14.12.2008 23:12

Vel, når jeg startet opp nettbutikken min for et års tid siden, så kontaktet jeg en dommer (onkelen min) og han ga meg en ganske grundig innføring i både Forbrukerkjøpsloven og Angrefristloven. Så jeg antar at han vet hva han snakker om.

Som det tidligere har blitt sagt så gjelder 3 mnd. når kunden ikke har fått tilstrekkelig opplysninger om angrefrist. For at selger skal dekke seg vil det være nok ved at han/hun oppgir tilstrekkelige opplysninger om varen, opplyser om angrefrist (for meg ved å legge inn et punkt om angrefrist i kjøpsbetingelsene), og ved å sende ut et riktig utfylt angreskjema sammen med varene. Nå har jeg opparbeidet en rutine i forhold til dette, og det skjer ganske greit i og med at jeg har en sjekkliste som gjelder for alle ordrer som jeg sender ut.

Så for å si det enkelt. Ja, du får levert tilbake varen under angrerett.
medlem i 207 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]