Hva?Kortere garanti?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Hva?Kortere garanti?

Innleggav macpod » man 05.01.2009 22:42

Jeg stusset litt da jeg skulle sjekke garantien på min imac via apple sine sider : https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Garantien gjelder til 19 Februar ifølge apple.

Det rare er at jeg kjøpte maskinen 14 mars i fjor. Noen andre som også har 11 mnd. garanti :-/
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav edo » man 05.01.2009 22:49

Hvor har du kjøpt maskinen?

Kvitteringen er uansett det som må være avgjørende i en slik sak, så tror ikke du har så mye å bekymre deg for.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav Bonna » man 05.01.2009 22:53

Der står vel at dette er regnet etter apples estimerte utsalgspris. Så hvis du mister kvitteringen så har apple en "salgsdato" som de går etter. Men har du kvitteringen din, så er det nok ingen problem! :D
medlem i 245 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav oyoy » man 05.01.2009 23:16

hehe, den var fin, Bonna! Garantitid beregnes etter utsalgspris, ja... :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav macpod » tir 06.01.2009 0:42

Kjøpt på mpx via pc ordning på jobben.
Har alt av kvitteringer så jeg er slett ikke bekymret :-)

Lurer bare på om kanskje garantien starter når mpx bestiller maskinene.
medlem i 195 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav Wackhy » tir 06.01.2009 0:52

Det er et estimat Apple setter for når maskinen er solgt. Så lenge du har en kvittering som viser at maskin med konfigurasjon X og serienummer Y er kjøpt på en viss dato gjelder din garanti fra den dato som står på kvitteringen.

Det er jo naturlig nok umulig for Apple å kontrollere når hver enkelt maskin blir solgt fra forhandlere, så derfor gjør de det på denne måten, noe som fører til at datoene ikke nødvendigvis blir 100% korrekte.
Men som sagt er din garanti gyldig til den dato som står på din kvittering. Kriteriet her er jo naturlig nok at serienummeret på maskinen er på kvitteringen som bevis for at det er en kvittering for nettop din maskin og ikke en med lik konfigurasjon som er solgt 5 måneder senere ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav magnesa » tir 06.01.2009 1:08

Sjekket nettopp min alu macbook, og der var datoen den dagen jeg bestilte, dvs 3 uker før jeg mottok den.... kjenner at det er litt irriterende, men men hvem bryr seg om ett års " garanti" når man har reklamsjonsrett i Norge i 5år?

En venn av meg fikk beskjed av apple at han får ny alu macbook 2,0, fordi hans gamle svarte macbook hadde blitt reparert 2x for defekt inverter (flimmer i skjerm) og nå var det 3. gangen.

Dette gikk overraskende lett sa han, slapp til og med å krangle, så snart han gjorde de oppmerksom (svenske supporten) på norske regler...
medlem i 212 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav TheRealChristoffer » tir 06.01.2009 1:09

du har reklamasjonsrett i 2 år på bedriftskjøp da?

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Hva?Kortere garanti?

Innleggav Ttiger » tir 06.01.2009 1:22

Nope, bedriftskjøp er på 1 år.

Brukerens avatar
medlem i 238 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]