Forsikring Macbook kjøpt i utlandet

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Forsikring Macbook kjøpt i utlandet

Innleggav MagnusH » tir 20.01.2009 22:35

Hei!

Driver å lurer på hva jeg skal gjøre med Macbook Aluen min.. Siden jeg har kjøpt laptopen i UK så er garantien kun ett år på laptopen min. Og siden jeg skal flytte hjem til Norge til sommeren lurer jeg på hvordan jeg mest effektivt kan få dekket denne for en lengre tidsperiode for prod. feil/uhell/skader i framtiden?

Finnes det en idiotforsikring jeg bør kjøpe som bare dekker "alt"? Eller bør jeg betale norsk merverdiavgift? (gjelder da norsk kjøpslov for min laptop så jeg har 5 års garanti?) Og så bare kjøpe en billigere forsikring?

Priseksempler?

Rimelig sikker på at det sikkert er noen her på forumet som har opplevd noe av det samme ved kjøp av laptop i utlandet, erfaring?

Magnus

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Forsikring Macbook kjøpt i utlandet

Innleggav anders_85 » tir 20.01.2009 22:39

Jeg kjøpte i Australia og har fått ordnet ting i Norge med min AppleCare. Tror det er det beste i forhold til produktfeil. "idiotforsikring" finnes bare i norske elektrobutikker, men ved tyveri eller annet så gjelder jo din innbo/reiseforsikring.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Forsikring Macbook kjøpt i utlandet

Innleggav alford » tir 20.01.2009 22:40

Du kan kjøpe Apple Care, da har du tre års garanti.
http://www.apple.com/support/products/proplan.html

Brukerens avatar
medlem i 183 måneder
 

Re: Forsikring Macbook kjøpt i utlandet

Innleggav MagnusH » ons 21.01.2009 12:03

Apple care virker jo bra det. Men det utvider jo kun garantien? Noen som har noe erfaring med forsikring mot uhell&garanti saker?

Jeg tenker de helt absurde scenarioer "hvor jeg skulle ha mistet macbooken i vannet mens jeg satt i båten" -typen.

Magnus

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Forsikring Macbook kjøpt i utlandet

Innleggav macioh » ons 21.01.2009 13:18

AppleCare er jo en god løsning hvis man vil ha en utvidet garanti i 3 år og 3 år med gratis tlf support, men denne garanti løsningen dekker ikke fall og skader som ikke Apple har noe med å gjøre. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med forsikringselskapet ditt å få deg en verdiforsikring. Dette er en forsikring som gjelder direkte for din macbook. Pleier ikke å koste så altfor mye. Er veldig vanlig å ha på kamerautstyr o.l.

Ang. ditt spørsmål om hvis du betaler mva for maskinen for så å få 5 års reklamasjonsrett, så fungerer ikke det. Maskinen må være kjøpt innenfor norske grenser for å få vår lille bortskjemte gave fra staten. :-)

Brukerens avatar
medlem i 184 måneder
 

Re: Forsikring Macbook kjøpt i utlandet

Innleggav Maxell » ons 21.01.2009 13:36

Apple Care er et latterlig alternativ, det er dårlig og i beste fall grisedyrt.

Jeg har en utvidet reiseforsikring som dekker alt jeg måtte miste i bakken utenfør hjemmet. I tillegg har jeg en utvidet innboforsikring som dekker hvis f.eks. jeg skulle miste macen i gulvet. Egenandel er 500 kroner, og forsikringen koster cirka 1000 i året for hele husstanden.

EDIT:
Er forresten enig med Macioh i forb. med å kontakte forsikringsselskapet ditt. Hvis du IKKE har reise- eller innboforsikring fra før, kan du kjøpe en såkalt "verdigjenstandforsikring". Jeg hadde det på en iPhone en stund, bare for å få rabatt på de andre forsikringene mine, og det kostet et par hundrelapper i året, etter hva jeg husker.

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]