Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav Macbook_Air » tir 17.02.2009 18:55

Jeg har ikke kjøpt min Macbook Air fra apple, eplehuset eller humac, men kan jeg likevel ta den med til eplehuset og bruke garantien min? Kan fortelle hva som har skjedd, om det hjelper:
Jeg så en del youtube, tv serier osv. når jeg plutselig ble bedt om å skru av Airen ved å holde inne av/på-knappen. Jeg gjorde som jeg ble fortalt, og til min forskrekkelse gikk ikke min kjære mac på igjen. Det lille lyse i kanten på pcen lyser, men det kommer ingen reaksjoner fra skjermen og heller ikke fra eplemerket på bak siden.
Om jeg lar den gå en liten stund, så begynner vifta å sette i gang, men skjermen nekter å reagere uansett hva jeg gjør. Har prøvd cmd+option+p+r, men fortsatt ingen ting.

Hva anbefaler dere å gjøre med problemet? Ringe apple suport? Dra til eplehuset? Hvor lang tid ville dere antatt det tar, før jeg har den i fanget igjen?

Den har forresten amerikansk tastatur, selvom det ikke bør være essensielt her, med tanke på at den er kjøpt fra en norsk bedrift.

Takk.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav Dykkeren » tir 17.02.2009 19:03

Sønnen min kjøpte sin MacBook i Usa, fikk full service av Apple i Norge og Eplehuset. Men den var kjøpt fra en godkjent Apple forhandler i New York (ikke Apple Store). 1-års garanti har du world-wide fra Apple, men er det paralell import, må du nok gå der du kjøpte den for å kreve dine forbrukerrettigheter.

Edit; ser at innlegget mitt kan misforståes. Enig med nedenstående, 1-års garanti bør gjelde, men er det fra et gråimportselskap så er det ikke sikkert.
Sist endret av Dykkeren den tir 17.02.2009 19:22, endret 1 gang
medlem i 205 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav TheWizard » tir 17.02.2009 19:17

hvis du fortsatt er innenfor garantien så skal ikke dette være noe problem

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav Macbook_Air » tir 17.02.2009 19:43

it24.no. Hva regnes det som?

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav oyoy » tir 17.02.2009 20:06

Du skal ikke heller fortelle når og hvor den er kjøpt da, istedenfor å fortelle hvor den IKKE er kjøpt? Lettere å hjelpe deg da :)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav Macbook_Air » tir 17.02.2009 20:08

Allerede fortalt hvor.
Desember 08.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav oyoy » tir 17.02.2009 20:15

Flott det.
Du får nok mer hjelp om du skjuler infoen din litt... :)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav Macbook_Air » tir 17.02.2009 20:40

Tusen takk for bidraget ditt. Vekk fra tråden min, nå.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav heisveis » tir 17.02.2009 20:45

Det jeg tror oyoy mener er at du får mer hjelp hos eplehuset eller apple om du unngår og fortelle hvor du har kjøpt maskinen. Jeg for min del ser ikke at dette har noe og si, alle maskiner har vel 1 år world wide garanti. Jeg kjøpte min forrige MBP i USA, når jeg fikk trøbbel med den ringte jeg til Apple Norge og de sendte meg videre til Eplehuset for å få maskinen fikset. Ser ikke for meg at saken er så forskjellig i din situasjon. Forøvrig kan du vel kontakte forhandleren du kjøpte maskinen hos, så kan di hjelpe deg med hva du skal gjøre.

Brukerens avatar
medlem i 188 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav Macbook_Air » tir 17.02.2009 20:51

Om det faktisk var det han mente, må jeg beklage uhøfligheten.
Bør vel ikke ha noe å si nei, men de blir kanskje skeptiske når de ser et amerikansk tastatur, selvom it24 er et firma. Håper vindutermacen er i gang igjen så snart som mulig.

Brukerens avatar
medlem i 185 måneder
 

Re: Macbook Air kjøpt fra et annet sted, gå til Eplehuset?

Innleggav oyoy » tir 17.02.2009 21:05

Jeg mente faktisk at det ikke var spesielt lett å se hverken når eller hvor den maskinen var kjøpt, og at han burde prøve å fortelle OSS det... Ha en fin tråd! :)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere