Eplehuset og ødelagt Macbook

Diskusjon rundt garanti og service på produkter fra Apple og andre leverandører

Eplehuset og ødelagt Macbook

Innleggav oyvindbs » tir 17.02.2009 22:18

Macbooken min blei ødelagt for en måned siden. Gikk tilbake til Eplehuset og fikk den reparert. Harddisken var ødelagt så den var bytta, men butikken nekta å levere den ut. Hevda det kosta 13 000 å prøve å finne informasjon på den, eller 2500 å få den levert ut. Er dette vanlig praksis? Virker veldig spesielt at de skal måtte beholde en ødelagt harddisk. Har mista alle bildene mine fra reiser hele høsten, og synes det er ganske kjipt å ikke en gang få muligheten til å prøve å redde dem.
medlem i 232 måneder
 

Re: Eplehuset og ødelagt Macbook

Innleggav rafn » tir 17.02.2009 22:27

Å redde informasjon fra ødelagte disker er krevende. Er maskinen din utenfor garanti er det langt ifra uvanlig at bytte av hardisk + arbeidstimer kan kan koste 2500,-
Regner med at du fikk beskjed om at du selv måtte betale dersom skaden skjedde utenfor garanti, og at det ikke var noen reklamasjonssak.

Du kan jo gjerne be om å få utlevert den ødelagte disken om de fortsatt har den. Så kan du ta den med til et firma som driver med recovery av ødelagte disker og be de gjøre det for deg. Du vil bli overrasket over hvor mye slikt koster.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Re: Eplehuset og ødelagt Macbook

Innleggav oyvindbs » tir 17.02.2009 22:32

Var ikke byttinga som kosta penger. Alt gikk på garantien, men de nekter å levere ut den gamle uten at jeg betaler 2500. Synes det virker litt unødvendig.
medlem i 232 måneder
 

Re: Eplehuset og ødelagt Macbook

Innleggav br » man 23.02.2009 1:10

Når de bytter en harddisk på garanti må de sende den defekte tilbake til Apple.
Hvis du vil beholde disken må du nok ta det utenfor garanti, og dermed betale for en vanlig reparasjon (som da sikkert ligger på rundt 2500,-).

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Eplehuset og ødelagt Macbook

Innleggav Nikoraisan » man 23.02.2009 2:03

Dette er helt vanlig praksis. Om det var dødsviktig for deg å beholde den gamle disken din, kunne du helt fint kjøpe en egen disk separat og sette den i maskinen selv. Ønsker du å få ny disk gratis, skal Apple beholde den gamle. Du får ikke begge uten å betale for det. Det jeg stusser litegranne på er dette med å kreve hele servicejobbsummen om du skal ha disken. Jeg vil mene det gir mer mening å fakturere Apple for arbeidstimen, og deg for selve disken.
Men jeg kan ikke svare for Apples servicerutiner (herunder rutinene Eplehuset er pålagt) i den sammenheng.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Garanti og service



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]